Skrivet av: Sudden | 2011/12/22

Minnen och noteringar

Så har man då fyllt 73 med många födelsedagshälsningar, inte minst via Facebook, och det piggar upp.

Jag har måst skriva om detta textinlägg. Efter att jag slitit i kanske två timmar försvann allting när det hela var i stort sett komplett i en första runda. Sådant har hänt på senare tid. Har jag oavsiktligt råka komma åt någon kraftfull ”knapp”? Det rycker ju ibland litet okontrollerat i fingrarna man håller på datormusen. Eller är det någon högre makt som tycker jag bör avstå att skriva? Säkert finns något från mitt utkast sparat i min dator men var, var? Nå, det går ändå ganska fort att skriva om det hela om det görs omedelbart. Något blir väl glömt men so what.

Mycket i världen är elände, tänk bara på alla dessa miljoner ton koldioxid som måste tynga på våra axlar. Undrar hur stort volymmässigt ett sådant ton är och var de finns någonstans? Men snacka om dem kan man, på fina konferenser och med vackra ord. Medan det finns mer konkreta problem, som jordbrukets negativa inverkan på Östersjön som man ”tjötat” om i decennier. Vanskapta fiskar och slemmigt sjögräs. Så var det ju inte förr! Otillräckligheten hos Göta älvs dalgång liksom Göteborgs känsliga dagvattenavrinning är länge kända ”riskfaktorer”. Surte-raset var en omvälvande tidningsläs-upplevelse för mig i min barndom. Sådant hände i det hemska utlandet, men att det kunde hända i det trygga Sverige! Nå, senare har jordskred hänt närmare mig, i Vagnhärad i Sörmland exempelvis. En slags tröst!

Samtidigt vet man ju inte vad man skall tro på vad avser klimatet. I Stockholm var det tydligen på grund av landhöjningen behov av att sänka en känd kaj, medan man samtidigt i samband med Slussen-diskussionerna bekymrat sig för att havet kommer att stiga. Det är verkligen svårt att spå, speciellt om framtiden. Den säkraste indikationen för oss som inte är USA-frälsta är väl att blir en försmådd amerikansk politiker galjonsfigur för en FN-kampanj, är det nog ändå något lurt med det hela 😉

Här nedan är den kända kajen. Foto i Wikipedia av Holger Ellgard i april 2009:

”Teknikland” i Optand utanför Östersund (”Flyg- och Lottamuseet” var det tidigare namnet) har också bekymmer. Ordet ”upphandling” ger mig alltsedan min tid på 60-talet med att anskaffa flygledningsgrejor åt Luftis dåliga ”vibbar”. Irrationalitet, räknenisseri och vanligt tjafs; alltså mentalt påfrestande. Och nu är därtill EU med i det hela. Hjälp!

Och så dramat med biltillverkaren Saab. Man kan känna och tycka mycket men jag vill ju vara snäll och man kan inte begära att dagens statsminister och andra ministrar på grund av ungdom och oerfarenhet  skall känna sitt land och dess industrihistoria utan tror de är förnuftiga 😉 Och kanske de är det, who knows. Njut i alla fall av denna film som tipsats om på SFF forum med omdömet ”när det begav sig”. Ja, då kunde Sverige åstadkomma något! Nu har vi visst bara sänkt restaurangmoms att se fram emot och det kan knappast ärligt folk  försörja sig på.

En mer upplyftande historia tipsades jag om av en bloggläsare om som visar att ibland fungerar fortfarande vårt land. Till och med i det nordligaste Norrlands inland. Ambulanshelikoptrar och telefoner fungerar och man har till och med som sig bör Gevalia-kaffe när man får ett oväntat besök.

(På köpet lär man sig av artikeln att skilja på en helikopter och ett UFO. För något år sedan hördes här hemma i Handen ett väldigt dån. Folk kom ut på balkongerna och undrade och förnumstige Lasse påstod att en gasturbindriven ambulanshelikopter nog landat på fotbollsplan bakom huset 100 meter bort. Det visade sig sedan vara så att man med ånga ”renblåst” några pannor i kraftvärmeverket (eller om det är ett värmekraftverk) en kilometer bort! Vid ett besök i Dannemora-trakten för några år sedan hörde jag något som lät som en parkerad helikopter på tomgång men det var bara ett ”vanligt” diesellok. Ett suggestivt ljud som det tog att tag att identifiera.)

Eftersom jag tillbringade mina första levnadsår i Gävle, är jag litet svag för det norrländska samt Gevalia. Här ser man mig skidande för ca 65 år sedan på vår tomt på Västra Ringvägen 10 i Gävle villastad:

I bakgrunden kan man se en flott villa som jag tror var uppförd av ”Läkerol-Ahlgren” (se även här). Ahlgrens bilar känner vi nog, och utanför brukade stå en flott Lincoln Zephyr, kanske av årsmodell 1938. Den stod inte kvar när jag gick förbi för nio år sedan, men det fanns fortfarande på det eleganta staketet en emaljerad skylt med förbud mot parkering av cyklar. Strömvallen låg strax intill och när det var något evenemang där, t ex när Gunder Hägg sprang som stadens driftige brandkårschef Sven Rohlén ”sponsrade”, kom nog många besökare per cykel. (Se även här; Rohlén gjorde även mycket för klubbflyget.)

Grosshandlare Ahlgren sponsrade Edmund Sparmanns segelflygande. Här nedan en bild, ”lånad” av SFF/Tommy Clementzlor, av Sveriges första registrerade segelflygplan, SE-ADP. En Schleicher-konstruktion ESG-31, som kan ses som en anfader till Grunau Baby.

Planet finns nu på Ållebergs-museet.

Detta får nog räcka, är mycket nog. Jag har mer stoff men det är helt enkelt mentalt jobbigt att foga samman det till något läsvärt. Därtill finns så mycket annat att läsa och att göra, såsom ungsbaka en julskinka och göra Jansson till julaftonssammankomsten. Så damp F 3-boken ned (jag är medlem i ÖFS) och med var även senaste SFT 6/2011 förutom det senaste ÖFS-meddelandet. SFT-tidningen verkade vara sig lik. Miles Falcon SE-AFN behandlas; den har varit aktuell för mig i en kontakt helt nyligen med en bloggläsare. Jag ser att man efterlyser SAS-historik. Kanske SAS-folket har sina egna minnesmedia. Läste hos en av de få som på senare år skrivit litet SAS-historia att arkiven var litet i oordning. I SFT kunde man också läsa att F 17 tydligen slutat flyga Gripen. Efter noggrannt läsande fann jag att man fått en ny version av planet och drog en lättnadens suck.

Här ett pussel. Inte helt lätt. Man skall hitta alla bitarna, först då får man en applåd.

Walt Disney står för denna  denna rara julsnutt. Kanske den kan betraktas som klassisk.

Sudden

P S. Tillagt 24 december 2011. Här finns en liten propagandafilm om Gävle från 1943. Från Gunder Hägg och Strömvallen och via industrier och annan verksamhet till flygklubben.

Kommentera

Kategorier

