Skrivet av: Sudden | 2011/12/27

20 år sedan Gottröra-olyckan

(Texten lätt putsad och rättad tidigt 28 och 29 december.)

För en månad sedan tipsade bloggläsaren Jan Bergström om en en filmad intervju som Expressens Cecilia Hagen då nyligen gjort med Per Holmberg som var ”den tredje piloten” vid Gottröraolyckan 27 december 1991, alltså i dag för 20 år sedan. SAS MD-81 OY-KHO Dana Viking var på väg mot Köpenhamn när planet strax efter start så lyckligt kraschlandade på ett gärde i Gottröra, några mil nordost om Arlanda.

Bilden är lånad från Haverikommisionens rapport. Fler bilder av OY-KHO, som vid olyckstillfället bara flugit ca 1600 timmar (den var tillverkad olycksåret) finns här. Som synes finns bakpartiet på en flygteknisk skola i Västerås. Nosen finns vid Skå-Edeby, se artikeln på SFF:s hemsida enligt nedan.

Jag tänkte att händelsen och intervjun kanske var ett lämpligt inlägg på min blogg. Intervjun ger Holmbergs syn på skeendet som är litet olik den mer ”sammanvägda” syn Expressen ger uttryck för i en tidigare artikel i april 2011.

Jag började samla lästips men såg så att på SFF:s hemsida har Sture Friedner just skrivit utförligt om händelsen och de tekniska orsakerna. Vidare skrev Chefsingenjören i april ett inlägg på sin blogg om olyckan. Både detta inlägg och Expressens artikel i april är följder av att en amerikansk TV-dokumentär då just visats i svensk TV, som fått kritik från flera håll i Sverige enligt vad man kan läsa hos Chefsingenjören och de andra bloggar han hänvisade till. Hagens intervju, som gjordes i slutet av november i år  kan kanske ses som ett försök att få fram en mer rättvisande bild av vad som hände. Det är inte så mycket jag har att tillägga men några saker vill jag ändå hastigt erinra om.

Mitt minne är att den danske befälhavaren till att börja med ansågs vara ”hjälten” men senare framkom att han tydligen under nödlandningen varit närmast paralyserad och att han och hans styrman inte heller hade reagerat snabbt på de första s k motorpumpningarna. Hade man gjort det och därtill reagerat på rätt sätt (ett sätt man inte var utbildad för) hade man antagligen kunnat landa på Arlanda. Till saken hör att ett annat SAS-plan av samma typ som startat ungefär samtidigt mot Oslo också drabbades av motorpumpningar på grund av klaris (svårupptäckt transparent is som kan bildas på innervingens översida framför motorerna när planet står parkerat tankat med kallt bränsle. När planet lättar kan isbitar lossna och  skada motorerna). Dessa pumpningar var inte så allvarliga, ja besättningen reagerade inte ens på dem. Motorskadorna upptäcktes först i Oslo (där en passagerare nämnde att han hade uppmärksammat pumpningar), men de var inte värre än att planet kunde flygas till Arlanda för reparation.

Haverirapportens utprintning av cockpit-konversionen visar inte i vilken utsträckning befälhavaren ”var med” i vad som hände; replikerna som föll kan tolkas olika tycker jag (som att befälhavaren fick upprepade uppmaningar av ”den assisterande kaptenen” att koncentrera sig). Utredningen går även i övrigt ganska diskret förbi känsliga punkter – ”Holmbergs agerande var inte enligt reglerna men nu gick det ju bra”. (Uttrycket ”cockpit resource management” verkar inte förekomma i rapporten utan SHK konstaterar bara att ”alla hjälpte framgångsrikt till”.) Denna otydlighet kan ha hjälpt kaptenen att få framgång med sin berättelse, som förefaller ligga till grund för den kritiserade amerikanska TV-dokumentären. Vad jag vet blev det inget domstolsärende av händelsen även om svåra brister hade förekommit i SAS hantering av klaris-problemet och i instruktioner hur motorerna skulle hanteras. Ett annat stort nordiskt bolag hade en bättre lösning på klaris-problemet har jag läst någonstans. SAS och än mindre besättningen kände inte till ett viktigt reglersystem hos motorerna. Man får liksom vid Air France-olyckan över Sydatlanten intrycket att bolag och besättningar inte riktigt klarar av all snillrikhet som installerats. (Trots att jag själv läst om och om vad som skrivs om motorerna reglerteknik förblir den svåröverskådlig. Alltför många nästan likalydande förkortningar på ”flygamerikanska”.) Även om piloter ska vara stresståliga och förstås känna till sitt flygplan, kan även de fastna i felaktiga uppfattningar om vad som  ”är på gång” eller bli förvirrade.

Holmberg anser att han blivit ganska illa behandlad av sin arbetsgivare och det har också varit problem med de försäkringsbolag han var försäkrad i. Han har under dessa år fått stort stöd av Nils Benker som var haveriutredningens flygoperative specialist. Jag hörde för några år sedan Benker inför SFF-Stockholm redogöra för Gottröra-olyckan och han har gjort samma sak på många möten i flyghistoriska föreningar. En känd skrivglad kvinnlig f d professor i juridik var väl den enda Benker gav en lätt ”släng” vad jag minns. Jag minns faktiskt inte så mycket mer annat att det gick snällt till. Per Holmberg var närvarande och yttrade sig på anmaning ett par gånger.

Här en bild från SFF-Stockholm-mötet 28 oktober 2008 på Armémuseet. Det var det sista vanliga SFF-möte jag var med på förresten så även om bilden är dålig får den vara med. SE-XPT är en Jodel D 117 där bilden visar ett ”missöde” men jag minns nu inte vad Benker berättade härom. Det var något som inte räckt till vid en start eller var det landning men hur… Planet är numera luftvärdigt igen.

Som flygentusiast är jag glad att SAS gjorde bra ifrån sig när järnvägen fick problem under stormvädret under julen. Det var som vid Gudrun-stormen för snart 7 år sedan, flyget var viktigt för att få fram materiel och personal för att röja upp det stormdrabbande Sydsverige när järnvägen var utslagen (se SFF Kronologi för januari 2005).

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: