Skrivet av: Sudden | 2012/01/14

Lästips: Hudsonflodlandningen 2009, flygdagar i Västerås, Lars Gyllenhaal, Tullinges historielöshet

Via en kanadensisk kontakt får jag en mängd stoff av varierande slag, allt ifrån uppbyggliga söndagsskoleberättelser, vackra ställen i hela världen av olika slags skönhet till en rekonstruktionsvideo av den dramatiska landningen på Hudsonfloden med en Airbus A320 i januari 2009.

Det fanns flera likheter med Gottrörakraschen, båda motorernas kraft  förlorades. Det rätt hårda nedslaget i Gottröra då nosen våldsamt slängdes nedåt orsakade personskador i Gottröra medan det av videon att döma verkar ha gott väl på Hudsonfloden, med en hyggligt lång uppbromsning där kroppen därtill höll samman. Man hade ju inte några hårda föremål i vägen heller (möjligen något isflak?). I New York rådde visuella förhållanden och dagsljus medan i Gottröra  var molnbasen rätt låg, ca 200 meter.  I Gottröra kom man ned ca 4 minuter efter lättningen, i New York efter ca 6 minuter. Man hade tur i New York genom att det råkade finnas gummiflottar ombord och man snabbt fick assistans.

Håkan Winlöf i Långshyttan har sänt mig några videoinspelningar från 80- och 90-talen, en del från sändningar i SVT som jag inte sett. Jag letade i mina fickalmanackor och konstaterade att flygdagen 1987 på Hässlö var jag nog inte med på men däremot den kyliga och regniga (snöblask t o m?) flygdagen två år tidigare, 9 juni 1985. Om denna dag finns en artikel i MACH som jag känner igen mig i. Jag var möjligen med på ytterligare någon tidig flygdag i Västerås, förutom några Roll-Out på 00-talet.

Västerås har med tiden och genom att kommunen ställt upp utvecklats till ett förnämligt flyghistoriskt centrum genom museet (ta gärna en titt på den video som presenterar museet med bl a dess flygsimulatorer) med mera, till glädje bl a för alla stockholmare som ”bara” behöver åka till Västerås för att se på flygplan. Det är måhända även arvet från flygvapnets tekniska skolor som lever kvar. Dessa flyttades ca 50 år sedan (tiden går!) till Halmstad men ersattes med civil flygteknikutbildning.

I Västerås fanns under några år Mustangen Gul Kalle. Det var tydligen problem med att få använda FV-märken på den. Här ett klipp ur videon från flygdagen 1987:

Litet tidigare såg det till och med ut så här:

Bilden är lånad från MACH nr 33. Det var en del snack om planets identitet och annat också. Säkert har någon någontans beskrivit hur man lyckades få använda det s k kronmärket.

Plan som var med i Västerås både 1985 och 1987 var B-17 ”Sally B” samt Mosquito G-ASKH märkt RR299. Den senare fick ett tragiskt slut 1996 vid Manchester. Stannar en motor i ett kritiskt läge med en kraftfull  tvåmotorig maskin kan det bli svårt som man ser på denna otäcka video. Även Concorde har besökt Hässlö; videon från 1987  visar Concorde och Sally B tillsammans i luften.

Lars Gyllenhaal är en känd militärhistoriker som bl a skrivit om svenskar i Wehrmacht-tjänst. Han har också en blogg där jag damp ned nyligen. Ett inlägg där. Och häromdagen hade han ett intressant inlägg på Newsmill. Ack, dessa ryska ubåtar och annan undervattensverksamhet. Hur har marinen kunnat trassla till det hela så? Och varför?

Lars Epstein är fotograf på DN och har därtill en trevlig blogg om ”Stockholm”. Nyligen besökte han Tullinge och det nya bostadsområdet ”Rikstens friluftsstad” som växer upp på en del av det f d F 18 flottiljområdet. Här är Epsteins blogginlägg kring det planerade Draken-minnet som kommunen inte ville ha. Här är F 18 kamratförenings webbsajt.

Jag har hört förklaringar till Tullinge-bornas motvilja eller ointresse för flyget. Kanske finns någon eller några personer som har argumenterat starkt eller har en stark ställning i Botkyrka kommun. Det fanns den tid då trafikflyg i Tullinge diskuterades, en flygfientlig gruppering med plats i kommunfullmäktige fanns då. Tullinge är också bara en liten del av denna kommun som har växt ordentligt de senaste 30-40 åren med många inflyttade som inte känner trakten eller dess historia. Varken det militära flyget eller senare Botkyrka flygklubb var nog heller ej förankrade i bygden där det levdes ett stillsamt sovstads/villaliv. Jobbade gjorde de flesta någon annanstans, i Stockholm, Södertälje eller det närbelägna Alfa-Laval och tidigare Separator. Nyinflyttade ger ju skatteinkomster och jobb för kommunen och dess anställda och företagare medan flygare ger små intäkter.

Wikipediaartikeln listar kända Tullingebor. Här är en seg sådan med FV-anknytning som själv dock ej är med på listan.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: