Skrivet av: Sudden | 2012/01/18

Friheten på Internet, Birger Gripstad, modellflygminnen m m

I natt skrev jag ett svar till ett blogginlägg och ville därvid kolla litet vad jag skrivit ”i saken” på andra ställen i min blogg. Märkte så småningom att mitt strövande på min blogg genom ett fel jag gjorde, registrerats som besök (drygt 20 st!) och fick därigenom en inblick i hur besöksräknaren kan rusa iväg när man gör några naturliga bläddringar/sökningar kring ett ämne (ordet ”Vängsö”). Satte därtill tillbaka en bild som av någon anledning fallit bort. Sådant har hänt förr. Efter drygt 2 år har jag fortfarande blogg-skötseln inte helt under kontroll.

Idag strejkas det globalt med anledning av ett amerikanskt lagförslag att (i USA) skydda viss upphovsrätt. Syftet kan ju vara förståeligt men det mesta som har med upphovsrätt att göra blir lätt snårigt och svårt att tolka och många oskyldiga drabbas eller känner sig i alla fall hotade. Här ett strejkupprop. På Newsmill förklarar en representant för svenska Wikipedia vad som står på spel och engelskspråkiga Wikipedia ligger nere idag  i protest. Så här såg det ut i skrivande stund (kl 06.36) när jag sökte på ”Boeing”:

Min bloggleverantör protesterar också. Ja, upphovsrätt, det är svårt det. Vi ser ju dagligdags hur fotografens namn anges vid i stort sett varenda bild i vår morgontidning eller dess webbversion. Ibland blir det rent löjligt. Jag vill hellre veta vem eller vad som är avbildat än vem fotografen var:

Lotta Melin är säkert en hedervärd fotograf men vad har hon bidragit med vad gäller Jan Håfströms målning? Klippet är från DN:s startsida (här är själva artikeln).

Målningen (och de samhörande målningarna i verket) har tidigare sålts och det är tydligen formellt en sak enbart mellan museet och verkets ägare om de skall ställas ut men Håfström tycker han borde ha informerats tidigare om att hans verk skulle ställas ut , inte bara med en inbjudan till vernissagen. Från museet har man en rätt rar kommentar: – Jaha, visste Jan Håfström ingenting? Jaa … jag kanske borde ha ringt. Jag tänkte på det, men så tänkte jag att han är en så stor och upptagen konstnär … Han tycker säkert bara att det är futtigt om jag ringer. Och han har ju släppt verket, det är inte längre hans.

Som sagt svårt det där med upphovsrätt. Både ren juridik men även ”vanlig hövlighet” ingår liksom bedömningen om man skall våga störa en måhända känslig konstnärssjäl.

Kommer att tänka på en trevlig kollega på SVT som berättade om hur det hade kämpats om vilka namn som skulle få ”rulla fram” i rutan efter ett TV-program. Sminkningen av skådespelarna, cateringen för inspelningsteamet,  vem som tog hand om den stora divans hundar under inspelningen, vem som tillhandahållit den dyra flygel som den avantgardistiske tonsättaren avsiktligt sågat sönder under sitt framträdande m m 😉 Den amerikanska filmbranschen är väl en föregångare i detta.

Jag upptäckte i går att Fredric Lagerquists blogg var nere. Som så ofta tyvärr är vanligt i webbvärlden gavs ingen nyttig information av tjänsteleverantören.

Chefsingenjören har på sin blogg skrivit bra om Costa Concordias förlisning. Våra vanliga medier har varit ovanligt ytliga och dåliga, ja rent av sjaskiga tycker jag. (Nå, i går hade pappers-SvD äntligen några vettiga kartskisser.) Chefsingenjören har en del insiktsfullt att säga och drar också intressanta paralleller med ”busflygning”.

En vän som varit verksam i varvsbranschen skrev att Fellini i filmen ”Roma” har en fint gjord scen där glada människor i sina båtar tar sig ut från stranden för att beundra ett passerande upplyst stort passagerarfartyg. (Filmen finns i sin helhet på Youtube men jag har inte försökt finna sekvensen.)

Dödsannonser är något jag läser, ja kanske det är främst därför jag kostar på mig en morgontidning. Jag såg då häromdagen att Birger Gripstad avlidit. Född 19 maj 1924, avliden 30 december 2011. Jag minns honom som redaktör vid flygtidningen Looping och han blev på 60-talet chefredaktör för Flygrevyn ser jag när jag kikar i några gamla nummer. Googling ger mig intrycket att han senare blev knuten till försvarsmakten, i varje fall enligt en intressant patentansökan avseende ”Förfarande och anordning för att alstra elkraft för en på stora havsdjup belägen kraftförbrukare” från senare delen av 80-talet som jag fann. Man undrar förstås om det handlade om något annat eller mer än att utvinna olja under polarisen.

I oktober 1956 hölls en tävling med radiostyrda modeller på Kungsängen i Norrköping. Det blåste starkt och jag lyckades dåligt. Birger Gripstad var där och fotograferade och han skrev även ett referat i Flygrevyn (jag beklagar den tekniska kvaliteten). Här en sida ur mitt fotoalbum där Birger G skymtar på en bild uppe till höger:

Jag kan ha tagit fel på några namn. Hans M är Hans Martinelle som talar med Gunnar Pettersson från Tibro. Det är Bertil Beckmans stora Austin man ser. Två ytterligare bilder här och här.

Den stora modell Radio-Queen man ser i länken till Gunnar Pettersson ”landade” under RC-kursen 1955 på Ålleberg mitt i ett picknick-sällskap. ”Jag gjorde…några mer eller mindre lyckade flygningar” som Gunnar skriver.

Sudden

Kommentera

Kategorier

