Skrivet av: Sudden | 2012/02/03

Hanssin Jukka och 70-årsjubileum för brittiskt reaflyg

Till jul har det hopats en hel del läsning, både böcker och tidskrifter.  När jag häromdagen ”ordentligt” började läsa The Aeroplanes novembernummer (som jag säkert fick i slutet av september; vissa utländska tidningars datering är litet konstig) fann jag bl a en notis om restaureringen av den finska DC-2 som kallas ”Hanssin Jukka”. Namnet syftar på en känd 1800-talsbrottsling, tydligen enligt någon finsk princip för namnval! Planet donerades till Finland mot slutet av vinterkriget av Carl Gustaf von Rosen som själv flög där som frivillig.

von Rosen hade som många andra upprörts av Sovjets anfall på Finland och han kanske också ville överträffa sin far. Eric von Rosen hade ju skänkt Finland (d v s den vita sidan i befrielsekriget) dess första stridsplan 1918. Sedan dess finns av varje typ ett plan märkt ”Kreivi von Rosen” i det finska flygvapnet har jag hört. ”Kreivi” betyder greve; finskan har litet svårt för bokstaven ”g” har en känd finländsk flyghistoriker sagt mig. Carl Gustaf lyckades nu via sin mor få ett pengabidrag, sedan hon bjudit en rik kusin på lunch i Stockholm. Beloppet, 250.000 kr:- räckte för att från KLM, där von Rosen för tillfället arbetade, köpa en DC-2 samt två Koolhoven spaningsjaktplan. Planet fick tillfälligt en svensk registering SE-AKE (jfr ES-AKE!) och modifierades av Saab i Trollhättan att kunna bära bomber m m.

Efter ett enda måttligt lyckat bombuppdrag i mars 1940 som von Rosen flög, användes planet senare för transportändamål, bl a som Mannerheims stabsflygplan. Mannerheim var f ö morbror till Saabs verkstadschef Claes Sparre. Saabs verkstäder i Trollhättan spelade en viktig roll i leveranserna av stridsflygplan till Finland under vinterkriget. Mer att läsa om det tidiga Saab, innan Linköping (ASJA-biten)  hade riktigt kommit in i Saab, och där insatsen för Finland något berörs finns att läsa här . Även här finns att läsa om det tidiga Saab.

”Hanssin Jukka” kom sedan en tid att användas som café i Tavastehus.  Mer om planet och dess restaurering finns här (inslag i TV-nyheter) och här och här och härTydligen har man nu ingen inomhusplats att visa upp planet i.

Bilden är ”lånad” från Ralph Herrmanns biografi över Carl Gustaf von Rosen.

I samma nummer av The Aeroplane kunde man läsa hur 70-årsjubileet av den första brittiska rea-flygningen 15 maj 1941 firades på plats, på Cranwell. Här en bild av det specialbyggda Gloster E.28/39, lånad från Ett år i luften 1952:

En lagom suddig mystierande bild. Planet var ”practically noiseless” säg i filmklippet här. Tja… Notera att denna film gavs ut först 1945, bl a nämns saker som inte fanns 1941.

Vidare framgick att Eric ”Winkle” Brown, som är den ende nu levade person som flugit planet skulle hålla ett föredrag kring detta i RAF-museet i Hendon i oktober. Här är några bilder från detta evenemang där även annan jet-historia avhandlades. Brown är nu 92 år gammal. Här är han som jag såg honom i juli 2007 vid boksigneringen på Duxford. En av vår tids största piloter:

Det är intressant att notera hur olika utvecklingen av jetmotorn skedde i Storbritannien och i Tyskland. I Tyskland började man senare men man satsade så mycket starkare på en militär upprustning med många konkurrerande utvecklande företag.  När jag var ung var det ju bara den engelska versionen av jetmotorns utveckling man hörde talas om och de många motgångar Whittle mötte. Numera  delas äran av uppfinningen av Whittle och von Ohain.

För 70 år sedan… Så här skrev Gösta Norrbohm inför 10-årsjubileet i ”Ett år i luften”:

Flera detaljer kring flygningen som Brown berättar för artikeln i Aeroplane i november 2011 omnämndes redan 1951 av Norrbohm.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Den finske flyghistorien Carl-Fredrik Geust berättar angående den av von Rosen till Finland skänkta DC-2 så här:

    ”I november 1942 ersattes de ursprungliga amerikanska Wright Cyclone-motorerna med sovjetiska krigsbytesmotorer av typen Shvetsov M-62R. – Det torde vara helt unikt att fiendemotorer installeras i överbefälhavarens VIP-plan under brinnande krig!”

    Hälsningar

    Lars H

    Gilla

  2. Gloster Meteor kom efter denna eller hur ?

    Gilla

  3. Hej Michel!

    Jo, RAF satsade på Meteor framför Vampire för man ansåg i början att ett jetplan måste ha två motorer. En enda motor räckte inte till; de var ju rätt svaga i början. (Det finns svenska FV-piloter som efteråt fortsatte med J 29 och som anser att Vampire ”var en trevlig leksak men knappast ett stridsflygplan”…)

    Meteor exporterades till många länder och det gjorde Vampire också. Kanske bortåt 4000 exemplar byggdes av var typ (kanske man får räkna med Venom i den summan.) Meteor fanns i Danmark och många andra flygvapen.

    En rödmålad Meteor demonstrerades i april 1947 över Brunnsviken i Stockholm. Det var mitt första jetplan. (Någon tid senare såg jag en FV-Vampire störta vid en flygdag på Bromma.)

    Den röda Meteoren: https://larsan13.files.wordpress.com/2010/07/brown-meteor.jpg

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: