Skrivet av: Sudden | 2012/02/10

Om konsten att falla fort, om pendeltåg, modellmotorer och litet annat

Jag samlar på underlag till inlägg om modellflyg och har börjat få svårt att begränsa ämnet. Det är inte underlag som saknas och blogginlägg skiljer sig ju oftast från de mer gedigna artiklar man finner på webben, där författaren strävar efter att ge en heltäckande ämnesbehandling. Inte bara mina blogginlägg är ofta ”soppa på en spik” där jag kan börja med en enstaka bild jag har liggande och så ger den ena tanken en annan o s v.  Man skall inte hålla tyst bara för att man inte har komplett kunskap.

Så kommer det inspirerande kommentarer till min blogg. En gammal klubbkamrat från Vängsö (Östra Sörmlands Flygklubb) har läst min blogg och berättar bl a om sitt nuvarande intresse för modellmotorer. Samtidigt har en annan läsare visat bilder av sin motorsamling. Jo, klubbkamraten kände förstås till motorsamlaren. Och en modellracerbilbyggare jag mindes från evenemang i Eriksdalshallen för drygt 60 år sedan som jag så råkade stöta samman med härom året på en teknikhistorisk bussresa i regi av Tekniska Museets Vänner, var också känd. Världen är liten…

Det finns alltså mycket att spinna vidare på även om det bara blir rapsodiska brottstycken och inte en gedigen teknikhistorisk forskningsinsats som exempelvis denna berättelse som min gamle klubbkamrat medverkat till (hans namn finns på sajten).  En bild i berättelsen får mig att tänka på den motor som figurerar i Nevil Shutes roman ”Trustee from the Toolroom” som jag faktiskt skrivit om på min blogg.

Jag följer dagspressen fast rätt dåligt. De senaste åren har det bara varit genom ett webbabonnemang och jag överväger om jag skall sluta med det också. Svenska Dagbladet slog nyligen på stort vad gällde vår läkarutbildning och gav luft åt rykten om fusk vid läkarutbildningen i Cluj i Rumänien, där många svenskar studerar till läkare. (Sedan rätt länge studerar många svenskar till läkare utomlands; tidigare var Danmark populärt. Samtidigt söker sig många utländska läkare hit. De utbildningsansvariga verkar inte kunna få det hela i balans. Det finns nog starka ”särintressen” och så har vi ju en utbildningsminister känd för att han i en valrörelse inte ens visste vad ”aritmetik” är.)

Nå, jag märkte inte alls denna stora SvD-artikel, så slarvigt läser jag tidningen! Några dagar senare råkade jag dock se att att Cluj nämndes i en rättelsenotis och jag tog då kontakt med en vän vars dotter pluggar just där. Jo, dottern hade ringt hem häromdagen och gråtit. I likhet med många kamrater hade hon blivit mycket sårad av SvD:s skriverier och det förstår man ju!

SvD anses vara litet mer seriös än DN men detta är ju den värsta sortens kvällstidningsjournalistik! Det kom en del kommentarer i SvD:s webbversion till uppföljande artiklar men papperstidningsläsarna fick nog inte veta något. I Läkartidningen infördes en protestskrivelse mot SvD , även införd i Newsmill.

Säkert är inte den akademiska ”moralen” i Cluj sämre än i exempelvis Uppsala. Där fanns ju förresten en kvinnlig norsk professor med de mest besynnerliga uppfattningar och som attackerades härför, men universitet stöttade då henne. (Detta universitets valspråk ”Tänka fritt är stort men tänka rätt är större” har gett upphov till många funderingar över vad Thomas Thorild egentligen avsåg med dessa ord.) Nå, det blev väl en prestigesak och efter ett par år avgick hon  ”frivilligt” förra året. Studenters fusk vid svenska universitet har man ju också läst om. O s v, o s v.

I en tidning läste jag att fallskärmshopparen Felix Baumgartner planerar ett fallskärmshopp från en ballong på drygt 36 km höjd och att han hoppas bli den första att bryta ljudvallen utan hjälp av någon maskin. Jag trodde att den amerikanske flygofficeren Joe Kittinger gjorde det redan 1960 men han nådda faktiskt inte riktigt den farten. Men en modig man var han, han vågade ta en rök efteråt!

Kittinger är nu konsult åt Baumgartners Red Bull-team. Mer läsning här och här.

DN hade nyligen en artikel om Storstockholms pendeltåg, där den första X1-typen äntligen slipper kämpa mot vintervädret efter 43 års kamp. ”Sibirisk kyla” ursäktade en fransk driftchef sig en gång när ett tåg blivit stående ute i skogen ett par timmar som tåg som sed hava. Evakueringsbussar körde fel medan passagerare  som kände sin hembygd kunde beställa taxi fram till tåget med hjälp av mobilen.

Nå, man inser vilket framsteg denna typ av accelerationssnabba motorvagnståg med många dörrar ändå innebar; resorna gick mycket snabbare. Men jag minns också att länge var de mycket störningsbenägna vintertid; stora rubriker och kafferumsdiskussioner på jobbet (och sena ankomster). Vidare var det flera ganska svåra olyckor i sambandet med införandet (jag har berört detta på bloggen tidigare). Det dröjde också väldigt många år innan jag fick anledning att resa med pendeltåg. Jag hade då väntat mig det skulle finnas toalett ombord. Röka fick man inte heller. (Man ser av kommentarerna att det finns dem som verkligen saknade dessa viktiga funktioner. Och visst, vad gör man när man åker sista tåget hem (inte särskilt sent f ö) för kvällen med några starköl innanför västen och bara måste…) Vidare skramlade och skakade X1 mycket och dörrarna fladdrade vilt i fartvinden. Det kunde vara rent otäckt när man drog på för fullt längs Magelungsvägen, där banvallen låg intill bilvägen men några meter högre. Vägar har räcken mot slänter på sidan men inte järnvägsspår. Var tåget sammansatt av X1- och X10-vagnar ryckte det gärna i längsled. På senare år när mina knän började bli trötta, blev den höga trappan ett elände. Och alla dessa dörrfel, inte så sällan fick man snabba sig på för att hitta en fungerande dörr. Ändå var det ju ändå ”mer prestanda” än de långsamma skramliga tunnelbanetåg jag var mer van vid.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: