Skrivet av: Sudden | 2012/02/27

Berättelser och skrönor. Kontaktadress

Varför inte tipsa om litet kul läsning jag samlat på mig genom åren.

På SFF forum frågar Sven-Erik Jönsson om en rolig ekonomisk redovisning från K G Lindner av en lönsam nödlandning från ABA:s barndom. Den finns återgiven i ”Ett år i luften 1950” och jag lade för länge sedan ut den tillsammans med andra lustigheter i en artikel där. Det är Yngve Norrvi som här återgivit berättelsen. Var originalet finns vet jag inte men jag har sett historien och den ursprunglige berättaren, Gustav Nordensvan (reservation för stavningen), behandlad någon annanstans. Han var en känd skribent.  ”Ingenjör och journalist ”tror jag det sägs någonstans; han avled 7 juni 1967. Nordensvan hade ett tidigt flygcertifikat. 1923 skrev han tillsammans med Carl Florman en skrift som argumenterade för ett självständigt flygvapen.

Jag undrar förresten ibland om inte flygvapnet fått en bättre start med Florman som chef än K A B Amundson.

Jag minns att det var ont om skämtteckningar och historier i Svensk Flyghistorisk Tidskrift. Tidigare fanns en del. Jag höll faktiskt en gång på att ta denna artikel av Gunnar Bandell på fullt allvar:

Efter ett tag upptäckte jag att det var ett april-nummer av Flyghistoriskt Månadsblad…

min webbsajt har jag lagt ut sådant som jag bifogat mina inlägg på SFF forum när det begav sig (och mycket annat). Jag tror fortfarande jag är nr 2 på listan över de ”flititigaste” skribenterna trots att det nu är över två år sedan jag sparkades ut från SFF. Jag rekommenderar särskilt ett par berättelser jag ”lånat” av Jonas Björnstam som dessa goda råd  och Klevas berättelse. Om den är sann i alla detaljer vet jag inte men det som sägs är sannolikt, och det är ju enligt sakkunskapen det avgörande för en god berättelse.

Man kommer då osökt in på Stig Kernell, den svenska flyghistoriska berättarkonstens bevarare, och jag rekommenderas hans filmade berättande i tre delar i serien ”Dit vingarna bär” med början här. Många har kanske hört historierna förr men bra berättade är de.

Jag hade tänkt fortsätta litet om det radiostyrda flygplan jag beskrev senast och då styrmetoden ”Galloping Ghost” (inget samband med den Mustang som kraschade i Reno för några månader sedan) men det får nog bli ett eget inlägg. Jag vill förbättra februaristatistiken och jag känner mig därtill för närvarande inte alls ung, vacker och pigg. Äldre damer rusar fram när jag kämpar med lossning och lastning vid kassan i ICA och erbjuder hjälp. Det dröjde ju innan det förra inlägget kom iväg och om någon blir orolig så kan hen kontakta exempelvis min äldste son Jan boende i Nacka kommun (kommundel Älta, på Hämplingevägen), med samma form på e-postadressen som jag har fast med Jan i st f Lars.

Sudden

Annonser

Responses

  1. ”Det dröjde ju innan det förra inlägget kom iväg och om någon blir orolig…”
    Jag blev det. Jag räknade dagarna mellan tidigare blogginlägg och började fundera på om något hade hänt. Tack för tipset om Trustee from the toolroom av Nevil Shute. Den nästan sträckläste jag.

    Gilla

    • Hej ”Orolig? Tja”

      Tack för din omtanke. Jag fick mail om det fanns en kommentar från dig (som måste granskas eftersom ditt ”namn” var nytt), och just när jag begrundar texten ringer den läkare som jag besökt tidigare på dagen att jag skall bege mig till när-sjukhuset härstädes, helst bums!

      Så jag pallade mig dit och man har nu efter några dagars vistelse där med kontroller (blodprover o d) konstaterat att min medicinering för hjärtat inte var helt bra. Det fanns olyckliga bieffekter. Jag hade känt mig allt svagare och svagare under ett par månaders tid.

      Nu har man nog klurat ut vad som var fel (kanske det är en mycket vanlig medicin jag tagit länge) så jag hoppas få en bättre medicin-mix framöver.

      Nu har jag i dag lördag några timmars permission i bostaden men räknar med att få komma hem på tisdag.

      Sudden

      Gilla

      • Känner du dig bättre nu?

        Gilla

  2. Hej !

    Äntligen hittar jag en stund för att läsa artikeln som är intressant. Det finns mycket kvar att läsa och jag kommer att göra det.
    Mycket bra historien !
    MVH

    Gilla

  3. Hej Lars et al,

    I have a bad habit, one of many, that makes me read the articles I am not suppose to read when a scanned page from a news paper or magazine is displayed. I did the same with the scan of the page of ‘Svensk Flyghistorisk Tidskrift in your latest blog.

    My eyes caught the advertisement for old Kapten Albet Ahrenbegh’s tour ‘Sverige runt’, in 1931. I looked up the chapter ‘Sverige runt’ in Albin’s book ‘Ett flygarliv’ of which I have a copy duly dedicated to me by the author himself. I read that he already in 1926 used a couple of his aircraft to find out if these tours were manageable. The first full ‘Sverige runt’ project took place in 1927 and became an annual event for 38 years to come. 75.000 flights were operated and a quarter of a million passengers carried these years. The aircraft used in 1927 was S-AAAB and it was sponsored by ‘Tomten’ then located in Gothenburg.

    I first met Albin in Kalmar when he arrived in his JU 52 SE-ADR. Years later I met him regularly resting after a log day’s work with friends at ‘Hyllan’, at Bromma Airport.

    Erik.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: