Skrivet av: Sudden | 2012/03/16

En vårpromenad

Arbetet med det senaste inlägget resulterade i ytterligare forskande bland gamla fotografier från radioflygandet. Det blev både om- och nyskanningar av bilder som  räcker till ett ytterligare inlägg om radioflygminnen. Vi får se.

I går torsdag tog jag en timslång promenad i omgivningen. Efter det att min hjärtmedicinering ändrats är jag piggare. Kanske man kan säga att ”strypbrickor” tagits bort och man får hoppas att själva ”maskineriet” tål detta. Jag har flera gånger försökt förstå beskrivningarna av mina mediciners funktionssätt. Klart är också att jag också råkat ut för biverkningar från åtminstone en av medicinerna. Hjärta och blod tillsammans med lungor och njurar m fl ”hjälpapparater” ingår i ett intrikat system och en tvåstegs tvåväxlad kompressormatad kolvmotor är en baggis vid en jämförelse.

Tvärs över vägen framför (en gång vägen till Nynäshamn) mitt hus, byggs det. ”Arken-området” utvidgas norrut. Man ser mitt hus i bakgrunden i den övre bilden här, ett typiskt 60-talsbygge då Handen snabbt växte från ett villasamhälle till en ”riktig” förort:

Det har byggts i några år i området och de första byggnaderna har nu hunnit bli färdiga med trottoarer, parkeringsplatser och planteringar.  Handens samhälle ligger på en ås medan västerut finns kuperade skogsmarker, det minns jag från tiden jag orienteringslöpte. En normal inlandsnatur alltså men kommunen Haninge anser sig ha en marin tradition; platser som Dalarö, Örlogsberga och Hårsfjärden hör ju till kommunen. Därför kan hotell, vägar och kvarter liksom namn på bostadsrättföreningar ha marin anknytning som exempelvis hotell Najaden eller Brf Konjaksskutan, vars lägenheter säljs med förförisk stadsplanerings- och arkitektpoesi: Området  byggs som stadskvarter som ger en småstadskänsla. Nja…

En del namn har mer sinister militär bakgrund som Riksäpplet eller kvarteret/byggnaden Lybska örn efter ett 1500-talsvrak som tros ligga i Mysingen i närheten av Älvsnabben. Byggnaden är den tegelröda koloss jag passerade under min promenad som man ser på denna Eniro översiktsbild. (Dessa bilder är inte längre av den kvalitet de en gång var tycker jag.) Se även visionen av Arken-området väster om min bostad. Man har mycket kvar att bygga men bebyggelsen i Handen förtätas och de fria naturliga ytorna försvinner.

Jag såg att infarten till Lybska örn är smyckad med en rolig skulptur:

(Ibland frågar man sig varför möda och pengar läggs ned på arkitektur och konstnärlig utsmyckning när ändå fula återvinningscontainrar med sitt omgivande skräp tillåts sticka i ögonen. Det såg prydligare ut förr när vi hade sopnedkast som ju dessutom var ett på alla sätt användarvänligt återvinningssystem. Utvecklingen går fram och tillbaka som någon sa .)

Av en ren slump fann jag vid googling att konstnären måste ha varit Olle Brand känd bl a för sina ”sällsamma djur” (samt att ha utsmyckat en brandstation). Skulpturen ser ut som en s k koffertfisk och vissa sorter av dessa kallas ”cowfish” och nog finns det något av sorgset sårbar men också nyfiken uppsyn i fiskens ”ansikte”. Är det månne ”mulen” som gör det? Skulpturfisken må verka ”konstig” och onaturlig men överträffas ändå av verkligheten alltså naturen själv. Eller som en tidigare konstnär avbildade en sådan fisk:

Bilden är från Wikipedia/Ernst Haeckels ”Kunstformen der Natur”. Fler bilder – och tankar – om former i denna blogg.

Så kom jag på min vandring till den själva naturen och där ser vi hur en stulen moped sakta bryts ned:

All natur är inte så vacker, speciellt inte så här års. Den ser ostädad ut med alla löv och kvistar och så järnskrot då. Mer välkommet är då de tetra-mjölkkartonger som hängts ut bredvid en scoutkårs stuga (eller var det orienteringsklubbens stuga intill?) för att hjälpa småfåglarna med föda under vintern:

Vackrare blev det då jag kom ned till området mellan de två Rudan-sjöarna, ett område för sport, bad och fritid. En gång planerades för skid-SM här och en skidstation byggdes. Stråk för snirkliga spår röjdes i skogen, grova rörledningar för konstnöalstring lades ut m m. Men de aktuella vintrarna blev milda och nu har anläggningarna fått andra användningar. Men skidor åks det, något som man nu ser spåren av (förlåt vitsen):

Klubben som hör hemma här heter Jordbänningarna, en nu försvunnen fiktiv folkgrupp som Yngve Gamlin skildrat sökandet efter (då benämnd Hjolbänningarna) i en film som var omtalad just när klubben bildades. Den byggnad som bl a innehöll kommentatorsbås för skidtävlingarna användes nu för Lakeside ”ungdomsverksamhet” (bortre röda komplexet) och vidare finns där kårhuset (närmast) för den del av KTH som finns i Handen.

Mellan Rudan-byggnaderna och komplexen till höger i bilden (KTH finns i det närmaste huset ”Riksäpplet” och ytterligare en byggnad, tillsammans med en hotell- och restaurangskola på gymnasienivå) går Södertörns stambana med framrusande pendeltåg på dubbelspår.

Jag gick den täckta gångbron över järnvägen med ett golv som kan vara oerhört halt. Jag såg nu att det lagts in en ”dörrmatta” innanför ingången där lösgrus och smuts förhoppningsvis fastnar. Men antagligen har den legat länge där utan att jag tänkt på den. Sedan tog jag den vanliga vägen hem från stationen som man ser på Eniro-utsiktsbilden:

För några år sedan, i augusti 2005, alldeles innan man började bygga ”Arken-området” väster om mitt hus, gjorde jag en liknande promenad som jag beskrivit här.

Sudden

Responses

  1. Tack Sudden för en härlig vårpromenad! Jag vandrade med dig när jag läste bloggen, så nu kan jag hoppa över min dagsrunda här.

    Nja, inte riktigt. Franciscus måste motioneras, så jag blir nog tvungen att gå en vända i alla fall.

    Sven

    Gilla


Kommentera

Kategorier

