Skrivet av: Sudden | 2012/03/31

Modellflygminnen – skalaflyg, Skarpnäck m m

Lasse Åkerlund från mellersta Norrlund men som en gång bott på St Paulsgatan på Södermalm och mindes Eriksdalsbombningarna i mars 1944 samt senare modellflugit (linstyrning vill jag minnas) på Skarpnäck kom med hälsning i en kommentar till min blogg. Vi känner varandra enbart genom SFF forum och några mail; det var för 8-10 år sedan.  Tiden går.

(Apropå SFF forum ser jag att ”nya forumet” fyllde 4 år nyligen. Det gamla forumet tror jag startade 1 januari år 2000. Ett av de första inläggen var från Lennart Berns och handlade om huruvida Claire Chennault hade svenska rötter. Jag har ett arkiv för ”gamla forumet” och Berns fråga är där nr 6. Claire Chennault, ja då tänker man på ”Flygande tigrarna”. Jag minns att jag sett en film om detta, som matiné-film på någon av Götgatans och Södermalms då många biografer jag ofta besökte. Antagligen denna film, med John Wayne.)

I mitt svar till Lars Å ställde jag i utsikt hela den artikel flygjournalisten Birger Gripstad skrev i ”Ett år i luften” 1957 om den tidens friflygande skalaflyg. Här är den och nedan är en bild från artikeln:

Jag har svaga minnen av en Swordfish-modell men vill koppla den till en ganska talför man som jag tror hette Jensen med dansk dialekt. I övrigt erinrar bilden ovan om att V-form var något man behöver ha. I varje fall ansåg man det då. Ganska tappert att hålla på med känsliga skalamodeller i vinter och kyla, friflygande därtill. Men snön mildrar förstås krascher och det är ont om termik som kan få planet att flyga bort. För  Skarpnäcks-habituéer är kanske bildernas bakgrund av visst intresse, man skymtar segelflygarnas hangarer och vindstruthöjden. (Man kan finna mer lästips om Skarpnäcksflygfältet om man internsöker på min blogg.)

Om modellflygande på Skarpnäck på 40-talet har Jan-Henrik Torselius skrivit i SFT nr 3/08. Jag har skannat artikeln. (Samme Torselius som  klarade en J 28C i en knepig situation som jag nämnde i mitt förra blogginlägg.) Torselius artikel väcker nog byggminnen även för oss litet yngre då ”modellplan” ännu var något man flög med, inte en prydnad man ställde på en hylla eller hängde i taket. Han blev också vittne till det haveri med en Kranich där ”Flygarlasse” (Flygar-Lasse, d v s Sigurd Larsson) skadades svårt. Om Flygarlasse och den Olympia SE-SHG han sedan byggde har jag skrivit tidigare.

Lasse Å berättar att han har en motorsamling med bl a tre motorer jag bara hört talas om. Googlade litet och fann då ett videoklipp om en hård kamp att få liv i en sådan motor. Mills och E.D. Competition Special såg gamla ut redan på min tid, nej det som då gällde från E.D. var E.D. Racer 2,46 cc:

Electronic Developments var ett brittiskt företag som under kriget byggt kanontorn för bomplan och sedan slagit sig på annat, modellmotorer samt radiostyrningsprylar. Här en s k  test” av motorn publicerad i Looping 4/1954. Det var de åren då man började ”testa” bilar och motorcyklar och annat och speciellt s k ”biltester” har ju nu blivit verkligt omfattande saker.

E.D. Racer var populär inom teamracing i början på 50-talet innan Oliver Tiger kom i ropet. Looping presenterade 1953 en ritning till en teamracer som jag redan då tyckte såg litet gammaldags ut, eftersom man normalt använde inverterad motor. Här är just en E.D. Racer inritad:

Här ovan ser man även två av de motorer jag sparat. Den ena är min första motor, en dansk ”Viking”, som jag fick till jul 1951 eller möjligen -52. Pappa berättade att han köpt den på NK och att han var förvånad hur tung den var att vrida runt men att expediten sagt att så skulle det vara. Jag hade tills för några minuter sedan aldrig sett den omnämnd någonstans på webben eller annorstädes men nu fann jag denna tråd! Där påminns man om att det som var helt självklart en gång, i dag är bortglömt och måste påpekas! Liksom de motorer, Mills 1.3 och ED Comp, som Lasse Å nämnde var det en långslagig ”stånka” Den andra motorn är en Webra 1,5 cc samt en cylinder till denna försedd med vattenkylningsmantel som kom till användning i min lillebrors radiostyrda båt.

Här är ytterligare en bild av de motorer jag sparat (därtill har jag en oanvänd Merco 0.35). Man ser förutom motorerna även vevhuset och cylinder till en Webra 2,5 cc som tydligen hade plats för en trottel, samt en bränsletank hoplödd av 0,20 mm mässingsplåt för en RC-kärra:

Bilden som är tagen i dag är inte särskild bra men man kan ju urskilja att jag en gång i tiden var oförsiktig med polygrip-tången. Jag hade hoppats man kunnat se in i Webra-cylindern för att se hur högt överströmkanalerna (?) går; det verkar vara annorlunda på Webra 2,5 cc. (Förkortningen cc för kubikcentimeter är gammaldags, jag vet.)

Viking-motorn fick en hård törn när vår första radiostyrda modell kraschade sommaren 1953. En Electra byggt efter en ritning i tidskriften Aeromodeller. Man kan skönja att motorn ”lagades” med Plastic Padding e d men jag tror inte den användes mer. Möjligen hade vi av någon anledning satt på en slags ”baffel” framför den minimala utblåsningsporten (Webra och ED Racer hade utblås ”runt om”) som man kan ana på denna bild av en fullständigt misslyckad team-racer jag byggde, innan eller samtidigt med att pappa byggde Electran (samt därtill radiogrejorna, både sändare och mottagare, efter ”eget huvud”!):

Jag har fått skärpa på gruset (nå, bilden är beskuren)  men man kan se att den övre ”motorkåpan” är (tillfälligt) fäst med tejp. Fotot är nog – för säkerhets skull – taget före den första flygningen. Säkert kunde man ta även bort någon ”kåpa” vid cylindertoppen, jag kan ana en primitiv fastsättningsdetalj. Kommer att tänka på att jag använt ekernipplar för att fästa kåpor med.  Observera det snedställda sidrodret. Träpropeller med spinner. En av de få modeller jag orkat måla och modellen var åtminstone ”vackert tänkt”. Det är min yngre bror Mats och jag på en parkeringsplats på Snöflingebacken i Västertorp en juniafton 1953 man ser tillsammans med modellen, ungefär där den ljusa bilen står.

Sudden, grävande bland minnena. Mer kommer nog…

Responses

  1. Tack för att dela historien hör ….
    och även för att dela bilden av den lilla rc jetplan

    Gilla


Kommentera

Kategorier

