Skrivet av: Sudden | 2012/04/07

Snabba flygplan

Min flyghistoriske vän Lars Henriksson har kontakt med sajten ”Fiddlers Green”, en mycket trevlig och ”engelskt mysig” men också pedagogisk sajt  (som  nog är amerikansk)  om kartongmodell-byggande där mysigheten verkar ha blivit litet  klämd av den hårda ekonomiska verkligheten. Man kan från sajten ladda ned material för bygga kartongmodeller av flygplan samt läsa välvald information om de olika planen. Han har där blivit intresserad av Douglas Skystreak, ett tidigt amerikanskt experimentplan som med tre exemplar gav en hel del kunskap om om hur man skall bygga och hantera snabba jetplan.

Douglas Skystreak väcker minnen från mitt tidiga flygläsande i början på 50-talet genom denna bild jag såg i den första årsboken ” Ett år i luften” 1949:

En glädjefylld bild av världens snabbaste man för en ung grabb! Av någon anledning var det dock namnet Carl i bildtexten som fastnade i mitt minne för 60 år sedan och inte Turner Caldwell och när jag så för några år sedan läste om Marion Carls öde, dödad vid ett rån i bostaden, (Marine Corps Maj. Gen. Marion Carl, one of the country’s most decorated aviators, was gunned down in June 1998 as he was trying to protect his wife from Jesse Fanus, a local 18-year-old with a history of arrests) kändes bilden  plötsligt så sorglig. Fast i onödan, så att säga. Hur det gick i livet för Caldwell vet jag inte medan Marion E Carl blev mera känd. Här en bild av honom med Skystreak.

Fiddlers Green-sajten ger många färggranna bilder av planet som i början var rödmålat, carmosinrött (”crimson”), vad det nu är för kulör. I beskrivningen av vem som ”beställde” planet är man väl inte helt korrekt, det var US Navy som hade en ledande roll och inte USAF. Det fanns minsann rivaliteter mellan vapengrenar, NACA (d v s det senare NASA) och tillverkare.  USAF ville – och lyckades – sålunda lansera Bell X-1 och Chuck Yeager som ljudvallsbrytare trots att North Americns testpilot George Welch i en tidig F-86 Sabre  faktiskt tyckts ha varit först, ca två veckor före. Om än i en dykning.

Några gillar starkt Chuck Yeager; I know…

Här en bild av experimentplan från Douglas.

Det var tider det, då när man var ung på 50-talet. Utvecklingen gick fort. Vilket decennium harvar nu Saab med Gripen?

Lars har skickat mig en ritning från Fiddlers Green för den som skulle vilja bygga en Jetex-driven Skystreak. En ritning  nästan 60 år gammal men jag gissar konstruktionen ännu är otestad, litet av en skrivbordsprodukt. Ritningen är härlig. Njut, speciellt som du inte behöver bygga. Minns pysslet med att skära ut alla spant. Notera den bärande stabben, det skulle vara så då på flygande modeller. Jag misstänker att modellen blir baktung, bl a genom det speciella dragkraftförstärkande rör motorn är inbyggd i.

Jag googlade litet på det företag Comet Model Hobbycraft som en gång gjorde ritningen/byggsatsen och fann följande om företagets tidiga plastmodeller. Och här kan man gotta sig åt fler ritningar av ”stick and tissue” modeller.

Jag kommer nog att kommentera Skystreak och modellen ytterligare och så  komma in på fartrekordjakten för drygt ett halvt sekel (!) sedan och bl a tankar på att sätta rekord med Viggen.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: