Skrivet av: Sudden | 2012/04/22

Deklarationsbesvärs ihugkommelse och något enstaka modellflygminne

Det är annorlunda nu att inkomstdeklarera än förr. Det mesta är färdigtryckt på den blankett man får och jag deklarerar även sedan några år liksom många andra via Internet. Men här nedan är den ”kära” blanketten. Den hade blivit misshandlad i postgången och detta påmindes jag om varje gång jag tog fram den. Trist. Uppmaningarna om att ”gärna” deklarera via Internet m fl nya sätt kan nog upplevas irriterande; jag störs av det. Man får nog säga att blanketten är svårläst. Vad som är viktigt kan vara svårt att urskilja och det blir inte lättare av ”en massa reklam”:

En följd av att så mycket nu redan är ifyllt är att jag inte så noga läser blankettens anvisningar och inte heller de redovisningar som man förr fick på papper från  arbetsgivare, banker m fl men som nu i ökad utsträckning bara ges via Internet. Förr gav granskandet av dessa redovisningar och ifyllandet av egna framräknade uppgifter en nyttig överblick av ”läget”. Nu litar jag på det Skatteverket påstår om mina enkla affärer med ledning av vad mina banker och andra berättat.

Och sådant kan ställa till spratt. I år gavs jag till min förvåning ingen inloggningskod för enkel webb-deklaration. Man sa sig förvänta sig att jag skulle fylla i en blankett K 4 om försäljning av värdepapper. Jaha, vadå? En ifyllning som i och för sig också kan göras via webben, men en speciell inloggning med en så kallad e-legitimation krävs då. Det tog mig lång tid (nå, slarvig läsning) att fatta att det handlade om en försäljning av premieobligationer jag gjort för drygt ett år för att ”få loss” pengar. Att sälja premieobligationer är ju inte något som brukar ge inkomster att skatta för, så jag hade glömt bort det hela.

Så nu gällde det att skaffa en e-legitimation. Det tog mig två dagar att få processen med s k ”e-legitimation” att fungera! Inte ihållande arbete, utan försök då och då. Jag gav upp flera gånger men så kom lusten att försöka ännu en gång. Och till sist gick det!  Jag får väl till en del skylla det mesta på min oförmåga att läsa ”bruksanvisningar” men det fanns faktiskt nästan väl många välvilliga anvisningar och ”spår” att följa på min banks, Nordea, webbsajt. Många gånger tog det stopp med yxskaft-felmeddelanden men till slut kom jag att på ett visst spår att tolka en anvisning på ett bättre sätt än tidigare. Jubel!

När man väl lyckats inser man att ”egentligen var det inte så svårt”. Men innan dess, ack. Det är svårt att skriva bruksanvisningar så att de kan förstås och läsaren kan lätt missa/missförstå en detalj. (Vad bruksanvisningsförfattare tycker om användare skall vi inte tala om…) Och Nordeas information är väl inte helt perfekt. Det talas om ”e-legitimation via fil” (eller något sådant) på vissa ställen, men ”plötsligt” förvinner anvisningarna om hur man då skall bete sig. Jag satt från början fast i föreställningen  att för att få e-legitimation, måste man får något hemskickat till sig i ett pappersbrev. En kod eller ett nytt kort eller så. Därför var jag intresserad av ”fil-alternativet”.

Tur var det att jag i den förpackning för min kamera som jag sparat, fann en sladd med rätt kontakter i båda ändar, som passade Nordea-dosan. (Efteråt har jag insett att jag förstås kan använda den sladd som min digitalkamera  mer eller mindre ständigt är inkopplad med.) Man behöver nämligen en sladd vid e-legitimations-rutinen. Jag kör normalt med e-kod gentemot Nordea och då behöver inte dosan vara sladdansluten. Kanske Nordea en gång skickat med en sladd, men var i mina hyllor har jag den nu? Här är i alla fall de dosor jag genom åren fått av mina banker och sparat – någonstans.

Sedan har e-legitimation-inloggningen gentemot Skatteverket inte alltid lyckats. Jag har fått försöka två-tre gånger innan jag slutligen ”kopplats upp”. Det gäller som vanligt att inte bry sig om felmeddelandenas förklaring vad som är fel. Jag fann det säkrast att skicka in min deklaration när ”systemet” nu råkade fungera. Man vet aldrig… Av tradition lämnar jag annars min deklaration så sent som möjligt.

Jag hade allvarligt övervägt att deklarera pappersvägen och efterforskande (googlande) om hur detta görs visade att det inte längre finns någon speciell lokal brevlåda för deklarationer i min kommun. Guvet om det finns någon blankett K 4 att hämta på bankkontoren (om man nu inte har en fungerande printer till sin dator). Jag ser att även andra kommuner inte längre erbjuder samma service till sina deklarerande invånare som förut. Bakom ligger Skatteverket som vill spara enligt vad andra (d v s kommunerna) säger. (När jag hos Skatteverket söker efter närmaste servicekontor om man som jag bor i Stockholms grannkommun Haninge hänvisas jag till Mjölby. Det är svårt att göra söksystem…)

Visst har Skatteverkets Internet-deklarationsrutiner eliminerat mycket trist själsdödande slit för Skatteverket självt och oss själva och jag förstår att Skatteverket skryter om hur vanlig Internet-deklaration har blivit. Men det måste ju ännu sitta många förvivlade åldringar ute i stugorna som inte använder Internet.

Att fylla i blankett K 4 via webben gick bra men jag hade först problem med Skatteverkets begrepp ”omkostnadsbelopp”. Man börjar bli gammal, ord ges en ny innebörd. Det var inte bara omkostnader i klassisk mening såsom courtage och bankfack utan det inkluderade även själva inköpspriset för obligationerna. Förklaringen ”anskaffningsutgift” var klargörande. Rätt ifyllt blev det nu till sist en skattereducerande förlust. Man tackar.

.

Detta mitt slit för någon 100-lapp hit eller dit känns lätt löjligt mot bakgrund av näringslivsstorgubbars bonusar och de fantastiskt stora fonder det talas om för att rädda Grekland eller de länder ”finansvärlden” nu vill ta itu med. Finns dessa slantar i den fysiska världen eller är de egentligen inte bara bara mer eller mindre säkra utfästelser. Munväder? Pengar och det ”värde” de motsvarar kan alltid (?) diskuteras som man ser av detta kanadensiska deklarationsexempel:

———————

Dear Revenue Canada,

Enclosed and/or attached, you will find my 2011 tax return showing that I owe $3,407.00 in taxes.

Please note the attached article from the Toronto Globe and Mail; dated 12 November, wherein you will see the Canadian Department of National Defense is paying $171.50 per hammer and Fisheries and Oceans Canada has paid $600.00 per toilet seat for its icebreakers.

As payment, I am enclosing four (4) toilet seats (valued @ $2,400) and six (6) hammers valued @ $1,029), which I secured at Canadian Tire, bringing my total remittance to $3,429.00.

Please apply the overpayment of $22.00 to next year’s tax bill or a roll of toilet paper.

It has been a pleasure to pay my tax bill this year, and I look forward to paying it again next year.

God Bless Canada!

Sincerely,
A Cape Bretoner

—————-

För att få med åtminstone ett modellflygminne, här en radiostyrd dubbeldäckare från 1956 som inte var någon höjdare. Jag minns att det var träligt att bygga dubbelt så många vingar som vanligt. Stabben (bärande) med fena var tagen från ett misslyckat försök med en segelmodell. En pingis-boll fick utgöra pilotdocka; en spiralfjäder var hals:

Jag minns att jag även flög med den på Skå-Edeby en gång och det finns en smalfilmsinspelning från detta tillfälle. Mamma var med och sitter vid ett pick-nickbord och stickar. Möjligen var det vid samma tillfälle som Bertil Beckman och P-A Eliasson var där; i alla fall har jag dem på några sekunder film där man ser Bertil gå med sina korta litet nervöst snabba steg och Per-Axels (?) pudel skutta kring samt några misslyckade försök att markstarta en lågvingad R/C-kärra (typ Viking?). En silverfärgad (?) Klemm syns på avstånd ”buzza” en klubbstuga e d.

På den tiden tog man fram kameran så fort man såg ett plan och ofta det blev ju bara en liten prick. Men man såg mycket på himlapällen, Flygvapnet och Brommatrafiken och senare ballonger eller reklamsläp. Som jag bor numera, blir det inga reklamsläp:

Sudden


Responses

  1. Mycket bra och avancerad teknologi för den tiden !!!

    Gilla


Kommentera

Kategorier

