Skrivet av: Sudden | 2012/04/30

Mer radioflyg 1960

Här är ytterligare en samling bilder från Hässelby-isen vårvintern 1960 samt Skå-Edeby vid två senare tillfällen på våren. Jag tror att vi då höll oss på norra kanten av fältet. Man kan se Färentuna kyrktorn söder om fältet på en bild där en Klemm 35 ”buzzar” klubbhuset.

Naturligtvis kan jag säga mycket kring dessa bilder (peka på dem så ges en del). Per-Axels pudel skymtar liksom mina föräldrar. Svårt är det kanske för en kvinna att intressera sig för männens lekar, hon fixar hellre (?) ett klädesplaggs brister.

Det första  bildgalleriet tycks trassla till visningsstatistiken, kanske ett klick på en bild i ett galleri  noteras som en en ”inläggstitt”. Fast jag undrar om någon klickare verkligen erbjudits något likt detta? Nu får jag se om detsamma gäller för detta andra galleri. Jag behärskar endast med svårighet redigeringen av gallerier och för den delen även annat av min blogg.

Min bloggs  koppling till Facebook verkar ha ”somnat  in” och för den delen även en del annat på Facebook but why worry. Det är ju vår! Men via Facebook har jag fått uppmuntrande tillrop, man tackar.

Dateringen av mina bilder från fordom är förstås litet osäker märker jag nu när jag tittar i gamla album.

På Skå var jag med om ett försök att sätta rekord i höjdflygning med en radiostyrd modell. P-A Eliasson m fl i MFK Starflyers som stod bakom. Som studerande vid KTH antogs jag kunna behandla de genom teodoliter observerade värdena på elevation och riktning och få ut en höjd. Pyttsan, pannkaka blev det av mina trigeometriska insatser!

Smalfilmsbilderna är från 1960, men redan 1959 var tydligen modernare radioflyg på gång med flera kanaler genom ”reed-tekniken” (tonfrekvensreläer). Höjd- och skevroder m m blev möjligt på de villkor som Jesper von Segebaden nämner här. Här en bild från Skarpnäck, gissningsvis från 1959:

Bilden är hämtad från Bertil Beckmans och Svante Hellströms bok ”Radiostyrning av modellfarkoster” tryckt just 1959:

Njut av omslagets ”grafiska språk”. Jag har haft boken länge (mer än 50 år!) men egentligen inte börjat öppna den förrän nu.  Så såg vi det hela då! Boken är värd att av skanna några sidor av, för nostalgins skull. Hur du gör ett enkelt universalinstrument själv m m.

Bilden ovanför visar alltså modernare modeller (efter ”min tid” skulle jag vilja säga) som ”Smog Hog” (modellen närmast Owe H på bilden) och dylikt från män som Howard Bonner och Harold de Bolt, där man kunde styra fler roder, dock ännu inte graderat (proportionellt). Inga bärande stabbar längre! Bonners Smog Hog blev så legendarisk så att den t o m har gjorts som ”modell”.  Harold De Bolt hade tidigare flugit linstyrda stuntmodeller och det skulle därför vara en symmetrisk vingprofil  med noll vinkel mot kroppen, och denna självsvåldiga riggning gav ett speciellt ”stuk” som man anar på modellen längst bort och ser här nedan:

Notera vingprofilen. Det finns kanske fortfarande folk som tror att man inte kan flyga med en symmetrisk vingprofil! Bilden är hämtad från någon webblats jag glömt. Här Harolds ”CV”. Till detta kom en majskolvspipa och en son, om jag nu rätt minns bilderna i de amerikanska modellflygtidningarna Model Airplane News och Air Trails (innan den senare ”förföll”).

Om här nämnda svenska fantastiska män med sina flygande maskiner som Bertil Beckman, Per-Axel Eliasson, Jan Levenstam, Jesper von Segebaden och Erik Göte Berglund kan läsas mer här:

Presentationen av Jesper von Segebaden från boken ”Spännvidd” finns även här. Han hade ett tag en Norton motorcykel minns jag från ett möte på KTH-parkeringen vid Sing-Sing, jag med Crescent Saxoped.

Enjoy!

Sudden, som verkligen brottats med editeringen av detta inlägg

P S. Mer läsning om radioflyghistoria finns på http://smfk.wordpress.com/ och http://www.rchalloffame.org/Exhibits/Exhibit11/index.html

Kommentera

Kategorier

