Skrivet av: Sudden | 2012/05/02

Om bombsikten och Döden

2011 var ett dåligt år genom att många bekanta lämnade det jordiska. I går kväll kom ett mail från en flyghistorisk vän i utlandet, ”Jag får inte längre mailkontakt med N N ”. Jag gav tips på några personer som kanske visste något och i förmiddags fick jag besked; jo vår vän N N hade avlidit sent förra året. Det hade skett i tysthet.

Nästa vecka skall jag träffa studentkamrater från examen 1957. Senast var 2007; en som var med då var Lars B. Hedberg. En av de rätt få  som var till synes opåverkad av de 50 åren. Några år senare fann jag hans omfångsrika ”IT-memoarer” (Nu finns texten här) på webben. Mailade honom och fick då veta att han dagen därpå skulle in för en operation i hjärnan. Ett klipp ur hans mail: Hallå ”Sudden” Kul att höra från någon med anledning av det ”epos” jag ombads skriva för några år sedan. Det blev både mycket längre och helt annorlunda mot vad jag föreställt mig från början. Men tydligen gick det hem hos Tekniska Museet...I övrigt går tillvaron sin gilla gång, trots att jag för några år sedan diagnostiserades…. med först …cancer, så … och nu en metastas i hjärnan. Den senare skall de “skära bort” på tisdag tror de. Vi får väl se vad som händer. Annars är jag till största delen upptagen av barnbarn och två skrivalster nämligen att slutföra min projektledarordbok, som det väl börjar bli lite brått med och en lärobok i Open Office.org v.3. Även ordboken har växt “organiskt” när man började leta efter ord. Vi får väl se. Lev väl Hälsar Lasse

”Vi får väl se vad som händer…” Ett halvår senare såg jag dödsannonsen. ”Växa organiskt”, ja det var inte bara ordboken som gjorde det.

Lars var den ende av mina studentkamrater som valde den militära banan. Han blev attackflygare vid F 6 i Karlsborg men efter några incidenter tyckte han flygandet i FV var obehagligt riskabelt (något jag tror även N N antydde någon gång i SFT). Han blev sedan mycket framgångsrik i den tidiga IT-branschen inom IBM. På sätt och vis hade han kommit in i IT-tekniken utan att riktigt veta om att det var IT han sysslat med på F 6: Jag fick i uppgift att lära mig ”allt” om bombsiktet BT9C och tillhörande gyrosikte. Att detta var ett analogt datasystem, hade jag då inte en aning om.

Jag ser på SFF forum att föreningen har ombetts av tidskriften Ny Teknik att förklara skillnaden mellan det berömda amerikanska Norden-bombsiktet och Saab:s ”Wilkenson-sikte” (d v s BT-9). Vi får väl hoppas att SFF kommer fram till en bra text. Se denna tråd .

Erik Wilkensons (och Torsten Faxéns) dykbombningssikte gav upphov till en framgångsrik Saab-produkt, bombsiktet BT-9. Arboga Elektronikhistoriska Förening förklarar siktet och dess fördelar gentemot klassisk störtbombning pedagogiskt här med hjälp bl a av Lars Hedbergs text. Bl a den internationella spridningen till USA och Frankrike berörs i en gammal tråd på SFF forum här.

Wilkenson fick snart en hög ställning inom Saab men det fanns olika uppfattningar om Saab skulle satsa på civila produkter eller militära, och Wilkenson som förspråkade civila produkter, förlorade. Han vistades mycket i USA för att sälja siktet till USA, vilket tack vare stor ansträngning lyckades. Ett avtal 1952 innehöll leveranser för ca 11 miljoner kronor vilket var en bra slant på den tiden och förstås mycket hedersamt (men inte offentligt känt). En Saab Scandia såldes vid samma tid för mellan 1 och 2 miljoner kronor.

Han sysslade sedan med bl a kamerautveckling men blev sedan gymnasielärare i Helsingborg. Litet av detta framgår av SFF-tråden (så snårig den är så här efteråt!). En mer komplett framställning om Wilkensons verksamhet och vägvalet inom Saab har Evert Carlsson skrivit i Saab-minnen del 17 och här har jag lånat ett levnadslopp och några bilder:

Tankeväckande är att Wilkenson som tyckte Saab skulle satsa på civila produkter ändå kom att bli mest känd för något så krigiskt som ett bombsikte.

Sudden

Kommentera

Kategorier

