Skrivet av: Sudden | 2012/05/29

Tåg, T-bana, tro kontra vetande. Bondfångeri

(Ett tillägg kring Per Kågesons DN-artikel  har gjorts 31 maj; kursiv text)

Jag brukar i allmänhet inte gnälla på politiker, snarare då på vissa andra ”professioner”. Men när jag i Dagens Nyheter läste ett debattinlägg av några ledande miljöpartister, av barmhärtighet nämner jag inte deras namn, och efteråt läste ett bemötande från flygbranschen kunde jag bara inte låta bli att ta mig för pannan! Hur mycket kan man ljuga? Eller finns det olika sanningar? Vem har rätt? Kan man kanske räkna på olika sätt? Eller är det vårt eget fel som låter oss luras av skenbart ärliga (i detta fall en person med nästan barnslig oskyldig uppsyn), men ändå slipade politiker som kan konsten att utnyttja våra fördomar och bristande kunskap och inte minst spela på våra drömmar och önskningar om en på något sätt bättre värld? Gammaldags hederligt bondfångeri om man skall vara cynisk.

Så här skrev miljöpartisterna under rubriken Det är politikernas fel att tåg är dyrare än flyg” /Skattebetalarna står för notan. I stället för att subventionera flyget med gigantiska summor borde politikerna satsa på den miljövänligare tågtrafiken. Få investeringar ger lika säkra och långsiktiga avkastningar som investeringar i järnvägen, skriver Miljöpartiets….

Flygbranschens talesperson Anna Wilson hade det då lätt: Fakta från statens budget är att skattebetalarna via skatten – oavsett de reser eller ej – subventionerar tågtrafikens infrastruktur med 15 miljarder under 2012 medan flygets infrastruktur subventioneras med 180 miljoner.

(Jag såg senare, den 31 maj, att DN nästan på minuten samtidigt med Anna Wilsons avslöjande på DN-webben av MP:s felaktigheter den 28 maj, publicerande en ännu mer förödande sågning av MP:s tankar, signerad av den miljökunnige Per Kågeson. Ett citat: ”Utgångspunkten <MP:s> är att 90 procent av svenska folket tycker att det ska vara billigare att åka tåg än att flyga./ Visst, svenska folket tycker att en massa varor och tjänster borde kosta mindre än vad de faktiskt gör, bensin för att ta ett annat exempel. Och kanske önskar en majoritet att oxfilé ska vara billigare än falukorv. Men miljöpartiet borde fundera på om billigare resor verkligen är rätt väg om man vill förhindra klimatförändringen. Subventionerad järnvägstrafik leder till fler resor och mera omfattande godstransporter samt till stora utsläpp av växthusgaser från byggen av nya järnvägar”.)

Vi vanliga människor har fått lära oss att allt som har med flyg att göra är dyrt medan järnvägen är enkel, naturlig och miljövänlig. Tåg  minns vi ju från barndomen, de flesta av oss med glädje. Fast själv minns jag tågresor som långtråkiga. (Att åka taxi däremot, det var spännande. Man fick en filt över knäna, det fanns väl ingen värme i bilarna ännu.) Flyg anses däremot dyrt och flygfolk kanske också har velat skryta med att dyra saker behövs minsann. Jag minns från barndomen en uppgift om att en huv till en J 29 kostade som en VW-bubbla. Men skryt straffar sig.

I dag var det förresten åter kaos i järnvägstrafiken runt Stockholm. Det tjorvade sig förra veckan också.

Men jag åker ändå ibland pendeltåg och T-bana. Jag kom sålunda vid en stadsresa 13 maj till en av de äldsta stationerna i Stockholms T-bana, en station som anlades redan på 30-talet då spårvagnar gick under markytan från Slussen söderut mot Örby och Enskede/Skarpnäck och kom ut i dagsljuset invid varuhuset Åhlen & Holm (”Ålle”) vid Ringvägen på södra Södermalm. Stationen hette först Ringvägen men heter numera Skanstull. Den har nyligen moderniserats och jag imponerades av de visuella effekter som uppstod genom de blankvita pelarna på perrongen och belysningen under taket. Snyggt gjort!

Längst bort ser man det berömda ”ljuset i slutet av tunneln” fast det här snarare är början av tunneln.

Så här såg det ut när det gick spårvagnar på linjerna mot Örby och Enskede/Skarpnäck. I vänstra kanten av bilden ser man tunnelmynningen:

Skanskvarns servering hade ett underbart läge men är tyvärr numera alltför bullrig; bilarna och T-banan stör. Det finns nu även Johanneshovsbron med stark biltrafik som sneddar över Skanstullsbron. Tvärbanans spårväg har man också lyckats klämma in:

I underkant av bilden ser man det som på min tid hette Enskede läroverk och där jag gick i realskola i 4 år och i gymnasium lika många. I högra kanten ser man Söderstadion som snart kommer att ersättas av en ny arena, långt till höger om bilden, där också Globen-arenan finns. Så har vi Gullmarsplans bussterminal. I nedre vänstra hörnet ligger Eriksdal, där några ryska bomber föll i mars 1944. Ungefär vid bildens överkant hade GM en fabrik för sammansättning av bilar.

Mycket trafik koncentreras här; söderförorterna, Haninge, Nynäshamn m fl platser. För mycket länge sedan gick här även vägen till hela södra Sverige, ”Göta landsväg”. Skymd under Skanstullsbron finns Skansbron som byggdes när man öppnade Hammarbyleden ca 1930 mellan Mälaren och Saltsjön via Hammarby sjö som då radikalt sänktes. Här finns också Hammarbyslussen.

Den ”skans” som ingår i många platsnamn låg en gång ungefär där Hammarbyslussen nu ligger. Även invid Söderstadion finns befästningsrester, Johanneshovs skans.

När jag åkte T-banan från Farsta Strand till Ringvägen noterade jag hur många medpassagerare satt upptagna med sina mobiler och knappade ihärdigt. Jag undrade vad de gjorde. SMS-ade de? Här en undersökning, från DN tror jag:

Sudden

Responses

  1. Hej

    det finns mycket spännande att hitta i området du beskrev. Skansen tycker jag att man skall besöka. En större del är numera inbyggt i ett kontorshus nedanför Söderstadion. Bara att gå in och säga sitt ärende så är det ok att bese den. Tror få utnyttjat möjligheten.

    Ja det är märkligt med att alla som sitter med sina dosor. Vi pratade om det i helgen. Om man hade kunnat se det för 15 år sedan hade man kliat sig i huvudet och undrat vad som hade hänt. Tror de flesta surfar in på nyhetssidor, facebook och vädertjänster etc. Har själv en smartphone men den kräver ständig laddning så jag kör min trogna SE W995 ännu ett tag. Allt går att göra men det är lite omständligare. Men på t banan har man tid…

    Hans

    Gilla

  2. Jo visst finns mycket spännade att se. Just nu har jag som lån Karl-Gunnar Noréns ”Stockholms glömda bunkrar” av min mellanson.

    Se http://ninor.se/index.php?Stockholms-glAmda-bunkrar

    Det är i denna bok lämningar av andra världskrigets befästningar som behandlas. Finns mycket att se om man vet att ha ögonen öppna.

    Johanneshovs-skansens rester minns jag att jag sett från vägkanten men det var länge sedan jag for förbi; nu har hus byggts där. Det handlar om det övre röda krysset på denna bild om jag minns rätt:

    Det andra röda krysset på ”torget” erinrar om hur vi i maj när vårvärmen kommit, strosade runt på skolfrukosten och köpte kokosbollar eller Mums-Mums, chokladöverdragna äggviteskumssaker (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mums-mums ).

    Skolan ligger vid röda krysset nere till höger. När vi hade dubbeltimme i jympa skulle vi ibland på rasten ta oss till sandplanerna ungefär där Globen nu ligger; fotboll eller bandy.

    Ingemar Unge växte upp någonstans i närheten av övre vänstra hörnet i bilden och har skrivit fint om bygden i den lilla boken ”Paradiset under globen”. Några skanningar ur denna bok har jag sedan tidigare:

    https://larsan13.wordpress.com/2011/03/29/mera-diverse-samt-barndomstrakter/paradiset_under_globen/

    Speciellt roligt var det att läsa Bror Albert Wahlboms bidrag. Han sågs ofta på modellsportevenemang. Klädd i snäva jeans, gummistövlar och en regnjacka som var naturlig för en som håller på med modellbåtar, var det kanske naturligt att han fick smeknamnet ”Bror Valfisk”. Men vi kom aldrig att samtala och nu förstår jag varför.

    På studentjubileet nyligen talade jag med Torborg (vi gick inte i samma klass men jag minns att hon liksom jag cyklade till skolan) och jag fick veta att hennes mor en tid arbetat på ett kondis i ett av höghusen (av gult tegel) öster om Gullmarsplan. De bodde i Hammarbyhöjden.

    Ja, det är mycket som poppar upp och som man skulle kunna skriva om men att få det läsvärt är en annan sak det.

    Och visst kan man göra mycket med en tocken där dosa, pad eller pod eller vad det heter: http://www.youtube.com/watch_popup?v=32bUIa–6GM&feature=youtu.be

    Gilla


Kommentera

Kategorier

