Skrivet av: Sudden | 2012/06/04

Besöksstatistik, mums-mums, moderator-ingripanden, bilbatteri, historieskrivningens besvärlighet

Kunde inte låta bli att häromdagen i ICA-affären köpa Mums-mums. Jag hade ju skrivit om att vi på våra frukostrast-strövtåg vid Gullmarsplan köpte sådana. Det måste ha varit på våren 1953, sista året i realskolan.

Smakar faktiskt inte så dumt.

I gymnasiet fick jag nya kamrater och andra ”spelregler” gällde. Samma skola men skillnad var det. Jag minns inte att vi då längre drog till Gullmarsplans-torget på frukostrasten. Vi fick bl a några lektorer som lärare, även om andra lägre väsen också förekom. Här en lektor som jag (och andra) minns.

Besökarna på min blogg i dag är ovanligt många, även om man sedan ett tag kunnat ana en nedgång inför sommaren, lik tidigare år. Återigen handlade det tydligen om att något populärt korsord innehållit ledordet ”kungavagga”. Ordet förekommer i en kommentar i ett av mina blogginlägg. Det är då Pau i Sydfrankrike (varifrån Carl XIV Johan kom) som avses, en ort känd inte bara för sina tidiga flygskolor (inte bara Blériots)  utan även för att där fanns ett dårhus:

Ett klipp ur Nordisk Familjebok från 1915 (Uggleupplagan). Dårhus har vi inte i dag ety alla nu är förnuftiga.

Jag undrar vad som skulle hända om jag tog bort ordet ”kungavagga” ur bloggtexten. Antagligen fortsätter Google att hänvisa till inlägget. Besvikna/förvirrade bleve då de sökande. Dessutom finns ordet i Lars Henrikssons kommentar och det är fult att ändra i andras texter.

(Forum-moderatorer kan dock göra sådant. Jag blev en gång anklagad för att inte följa forum-reglerna, och som ett (av flera)  exempel på mina brott togs det upp att några ord jag skrivit i en mening inte ”förde frågan framåt” varför moderatorn tog bort dessa mina ord. (Jag har sparat dokument i min konflikt med SFF där den intresserade kan se vad som sagts. Mer ordagrant tyckte moderatorn:”Tar mig också friheten att radera den aktuella delen i Ditt inlägg i dag om en baggis, eftersom det retar vissa och inte gagnar någon”.) Jag har grubblat mycket över varför jag behandlats så illa och har väl glömt en del men när jag nu tittar på ett mail säger moderatorn där att han ”fått problem” genom  att jag i ett foruminlägg hade uttryckt min medkänsla med en skribent som jag tyckt blivit illa behandlad av en biträdande moderator. Kanske han också i ett för honom pressat läge tyckte att jag var ”elak” i ett inlägg. Det var beklagligt att  han tog så illa vid sig av mina vänligt menade ord. Det verkar också handla om en slags ”intern” motsättning mellan moderatorerna. Nu låg helt säkert sedan många år mycket annat bakom att jag stöttes ut, och på själva forumet valde forummoderatorn att ange andra dåligheter hos mig. Jag har f ö råkat illa ut även andra gånger (anonym anmälan) när jag uttryckt medkänsla, så det skall man nog akta sig för att göra. Kanske sådan medkänsla av tredje part (eller t o m av ”den medkände”) kan uppfattas som förakt? Fast jag förstår också om många tyckte att jag inte var intresserad och kunnig om flyg ”på rätt sätt”.)

Jag innehar dock en strax före utsparkningen tilldelad SFF förtjänstmedalj så helt värdelös för svensk flyghistoria känner jag mig inte ha varit. Ifall någon nu skulle tycka synd om mig:

I morse ägnade jag en hel del tid åt att besvara ett mail från en flyghistorisk vän. Vi hade båda fått 8 rätt på DN:s quiz om flygbolag. Jag är litet mallig för min vän var med i själva verkligheten medan jag bara har läst om den.

Kanske DN:s facit inte är helt rätt. Något jag vet är dock att den av så många kritiserade SFF Kronologi har ett (troligen) felaktigt årtal för en viss central charter-händelse. (Samt en del andra fel.) Jag slet i kanske 8 år med att rätta, komplettera  och förlänga kronologin in i 2000-talet. Jag lärde mig mycket flyghistoria och fick alltså därtill medalj för slitet. Men nu får SFF fortsätta.

Jag har ”avbrutit den livsuppehållande behandlingen” av min bils gamla batteri. Efter två dygn började det bli varmt. Polspänningen var då ca 15 volt, men sedan batteriet vilat över natten var det bara 10 Volt ”kvar”. Det nya batteriet funkar dessutom bra så antagligen är det inget knas med själva bilens elsystem. Det återstår att lära sig att öppna bildörren mekaniskt med nyckel.

Jag följer på Newsmill med intresse olika ämnen och bl a hur man egentligen skall skriva Sveriges historia och speciellt vad som hände Raoul Wallenberg. Signaturen ”Sirius” kämpar sansat i denna fråga för en bra historieskrivning enligt min uppfattning och han har många bra kommentarer, exempelvis #36 och #49.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Hej Lars et al,

    You suggest that ‘dårhus’ no longer exist. Wrong. We have the biggest ever ‘dårhus’ located in the capital of a central European country and it is growing at an alarming rate in size, number of inmates and cost for us tax payers. Perhaps national ‘dårhus’ have been abolished and centralized, like more and more national powers, in this place.

    Sorry if I dragged in politics in your blog.

    I read with interest the problems with your new car and the comments in the ‘Honest John’ forum with amazement. I suppose all these electronic gadgets are sales arguments when they sell the car which is financially positive for the car maker, and the costly repairs that these gadgets cause you, another financial plus for the same manufacturer.

    I have had several discussions with Boeing and I assume that the same applies to Airbus on the subject of the cost of spare parts. Boeing makes a marginal profit selling an aircraft but the real profit comes when the operator begins to order the spare parts. Does the same apply to the car industry?

    I can not remember Mums-mums. My favourite sweet was the Dime which I bought as a boy in Sweden and later in Singapore and also in Kuala Lumpur. A wonderful bar that was.

    Erik, who drives a 1984 For Escort.

    Gilla

  2. Hej Erik!

    Tack för att du nämnde Daim (”Dime”). Jag kom därigenom att tänka på Dajm (som det hette en gång) samt också Japp. Jag blandade först ihop dem.

    Se
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Daim
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Japp

    Jag var nog mest förtjust i Japp. Wikipedia berättar historien kring dessa produkter. Kunde vara spännande: ”Kraft lade under tidigt 1990-tal ett bud på produkten Daim, men blev nekat. Detta ledde till att Kraft köpte hela Maraboukoncernen.”

    Så kan det gå. Så här såg Dajm ut:

    Japp hette väl också ”Mars” i Tyskland. (Nja, de är tydligen något olika och var/är konkurrenter. Kanske världsmarknaden nu är uppdelad på något sätt. Se http://www.youtube.com/watch?v=ytZx7DrjN3E där det framgår att Japp finns utomlands och är det ord som skymtar i bilderna). (Apropå Tyskland: När vår son var fyra år lämnades han några veckor hos sina morförädrar i detta land. Jag var orolig att han skulle få problem med att göra sig förstådd, men när jag återsåg honom hade han en lätt tysk brytning samt visste vad slickepinne hette på tyska! Vilket var mer än vad jag hade lärt mig. (Dauerlutscher var det visst.)

    (Jag får passa på att önska er en trevlig resa till Köln och framgång där!)

    Jo, reservdelspriser har man ju ofta undrat över och nog känns det som att det läggs på ordentligt. Fast det kostar ju också att hantera reservdelarna. Citroën-verkstan tog ca 1000 :- för batteriet. Jag hade nog kunnat få ett batteri för halva priset på Mekonomen, men det hade varit litet svårt att transportera hem det, och när jag sedan inte lyckades öppna bildörren, ringde jag bärgaren. Klart jag sedan kunde ha kört till Mekonomen och köpt ett batteri men då visste jag ännu inte hur man plockar loss batteriet. Det demonstrerade först senare Citroën-mekanikern för mig, men jag vet inte om jag skulle klara det på egen hand.

    Existensen av företag som Biltema och Mekonomen visar att det finns pengar att tjäna på bilreservdelar. Det blir ändå pengar över att köpa flera ”warbirds” för. Jag tror förresten att bland andra handböcker säljer Biltema en verkstadshandbok för Spitfire!

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: