Skrivet av: Sudden | 2012/06/07

Nationaldagen. En rapport utan större tyngd men med en del flyghistoria

Vädret här i Stockholmstrakten har långsamt blivit litet varmare, och jag har kunnat sitta på balkongen då och då. Äta lunch, fika eller dona med växterna. Dessa utvecklas bra, även om jag grunnade över hur det kom sig att spritärterna alla är ”perfekta” medan vaxbönorna ser mer eller mindre ”misshandlade” ut. Kanske de senare är kräsna vad gäller bl a temperaturen.

Potatisen ser ut att utvecklas väl. Blasten brukar sticka iväg men än så länge håller den sig ”på mattan”. Antagligen har jag satt knölarna alltför tätt (snål-Lars); de svarta pytsarna har fem knölar var. Det blir kanske en alltför hård kamp om ”Lebensraum”.

Den ”externa klängväxten”, en  slags kaprifol har fått blommor. De kvällsdoftar dock inte som den kaprifol jag hade en (?) sommar i mitt radhusliv. Man skall för övrigt försöka undvika att skilja sig. Tror jag:

Jag fann till min överraskning en bild i min dator av denna doftande kaprifol (eller möjligen en annan) från 1974, med Sigrid Martinelle, mor till de modellflygande Bengt och Hans, samt själva kaprifolen: Det gäller att ha sökbara filnamn!:

Notera parveln som döljer sig till höger, det är den 3-årige Ove som 21 år senare i livet producerade detta i sitt examensarbete. Så kan det gå som Vonnegut brukade säga. Och vad de kan, barnen. Gusshelov. Nu skulle jag kunna fortsätta med bilars teknik och de problem man har med bilar som varit på tapeten tidigare men det får vara så länge.

Jag försökte att på balkongen fotografera min svenska flagga gjord i skolslöjden ca 65 år tidigare men den ville inte ”flamma stolt mot dunkla skyar” trots att dunkla skyar  förekom framåt eftermiddagen. Sedan kan man ju undra hur något som är blått och gult kan ”flamma stolt”. Nej, flaggans färger framträdde ändå bäst mot tomatplantorna och Saab-grillen från Ragnhildsholm. Och Saab är ju svenskt även om vår minister Maud var milt sagt kallsinnig härtill:

Jag var litet rädd för att om jag visade flaggan mer tydligt vid balkongräcket (jag bor på markplanet) kunde den stjälas eller så kunde jag anses ha rasistiska böjelser. För några år sedan var det inte ovanligt att se svenska flaggor hängande utanför lägenheter och det uppfattades nog som en markering. Att hissa flaggan i sin villaträdgård är dock ”ofarligt”.

(Utvikning: Jag minns en vistelse i Helsingfors för i dagarna 24 år för ett möte i en EBU-rundradioarbetsgrupp att hyreshus i stan hade en liten flaggstång ut från husfasaden ovanför entrén. På mötets första dag skulle en (eller kanske två) av sönerna flyga ballong i Stockholm och vi for iväg ca kl 02.00 till Brommaplan med min överlastade Fiat Ritmo. Så landningschampagne och sedan till Arlanda. Anlände försenad (SAS eller Finnairs fel) och väldigt outsövd till mötet hos YLE på Kesäkatu (Sommargatan). Jag hade redan utsetts till att ta hand om en arbetsgrupp. Man tackar! Det var sedan i juninattljuset och grubblet över mötesagendan omöjligt att sova. Jag minns YLE-radiohallåans finländsktsvenskt sirliga morgonhälsning, ”Högt ärade lyssnare”. Dra åt…)

Två år hade jag en ”vindfågel” på balkongen men sedan försvann den, stals antagligen:

Den köpte jag på Wasserkuppe i april 2005 på en bussresa för flyghistoriskt intresserade som Sten Wahlström och salig Lennart Arjevall ordnat. Det grymtades; ska vi verkligen åka upp på Wasserkuppe och så samma väg tillbaka? Det är ju ändå bara segelflygplan där! Dessutom var det dimma och man såg ingenting. Jag hade dröjt mig kvar i bussen efter de andra av någon anledning och hade faktiskt svårt att hitta till museet!

Men museet är fint. Här ser vi Håkan Svensson begrunda styrmekaniken i en segelkärra med V-stjärt medan en Hercules-kunnig Lars O syns i bakgrunden:

Håkan har en mycket fin sajt om ”Silvervingar” och annat som jag inte besökt på länge. Kanske där finns något nytt.

Sudden, som konstaterar att så blev det ett inlägg igen

Kommentera

Kategorier

