Skrivet av: Sudden | 2012/06/11

EIIR, OCR m m

I år är det 60 år sedan Elizabeth II blev brittisk drottning, och detta firas. ”Den engelska drottningen” som man ofta säger även om det formellt inte funnits någon ”drottning av England” sedan 1708 eller när det var.

Bland annat har man i The Aeroplane kunnat läsa om diverse luftparader och de kan även ses här och även här.

The Aeroplane nämner också jätteuppbådet i samband med hennes kröning 1953. Nedan ett klipp från en film om detta evenemang:

Erik Johansson har tipsat om bilder från BBC där man får se (och höra!)  RAF:s ”minnes-Lancaster”. Man kan lätt, från slutet av detta klipp, ta sig vidare till andra nyhetsinslag om minnesfirande med kära brittiska flygplanstyper i. En skvadron firar sin 95-årsdag även om själva det självständiga RAF formellt fyller 95 först nästa år.

Den alltför tidigt bortgångne skådespelaren och komikern Roffe Bengtson gjorde omkring 1970 en berömd monolog på Folkan vid Östermalmtorg, där han berättar hur han tar kontakt med den brittiska drottningen på ett sällsynt förslaget sätt. Jag hörde honom framföra den. En dam i publiken brast ut i ett skratt över hur stolligt det hela var, ett skratt hon inte kunde stoppa. Stoppa fick istället Roffe B göra. Det är en monolog som förutom det bisarra temat lever på rätt pausering så att åhörarna får tid att tänka litet – men inte för mycket. En slags dialog.

(Tage Danielssons monolog om ”Sannolikhet” är ju övertygande att höra. Läser man texten tyst för sig själv faller dock resonemanget platt; det håller faktiskt inte ihop tycker jag. Med rätt talekonst kan mycket döljas – inte bara av politiker utan av alla som har behov av det.)

Erik J har även tipsat om ett av ”Bomberguys” fina gamla filmklipp, denna gång om Douglas DC 4E. Avslutningsvis sägs att planet var alltför komplicerat. Jag har stött på detta påstående tidigare och då grubblat. Den ”riktiga” DC 4 måste ju egentligen ha varit mer ”komplicerad”. Högre vingbelastning, mer av ny teknik (fast kanske ny teknik inte alltid är komplicerad; det är bara vi som har svårt att förstå den), starkare motorer m m. Dock var DC 4E tänkt att ha tryckkabin vilket DC 4 normalt inte hade, samt roderservon.  Luftvärdighetskraven ändrades mellan DC 4E och DC4 så att en högre landningshastighet kunde tillåtas och vingen kunde därigenom göras mindre särskilt som den försågs med bättre flaps än DC 4E. Avgörande var nog att man kunde få plats med betydligt fler passagerare i en DC 4 som också var snabbare. (DC 4E är en beteckning som kommit till i efterhand.) Se även ritningar av de två typerna som Lars E Lundin en gång bad mig lägga ut. Man kan notera hur yttermotorerna pekar utåt på DC-4E för att bättre klara motorbortfall. Kanske DC 4:s sidroderauktoritet var tillräcklig när man inte behövde kunna flyga så långsamt som DC 4E.

(Apropå roder har Erik J berättat att DC-7 var mycket tung i rodren. Det fanns vad jag vet inga mekaniska eller hydrauliska servon utan rodren styrdes med handkraft via ”en slags flettnerroder” eller ”spring tabs” vilka var kraftförstärkande. Här läsning för den nyfikne. Inte helt enkelt. I teorin kan man få mycket små roderkrafter men i praktiken måste man ha marginaler och planet blir tungstyrt. Men bättre det än roderfladder och annat elände.)

Erik J har också sänt mig en berättelse från den tid då han för drygt 40 år sedan arbetade på ett flygbolag i ett litet brittiskt s k protektorat långt bort i världen. Ett tidsdokument från en annorlunda värld. Jag avser lägga ut berättelsen inom kort.

Återigen denna Elizabeth II…

Eriks publiceringsdugliga berättelse samt tankarna på min gamla idé att så här års ta bilen till Nordkalotten och Nordkap fick mig att ta fram en berättelse jag skrev 1992 om en kortare bilresa norröver; 390 mil på 11 dagar. Berättelsen, en lång sak om 24 sidor en gång skriven på en Mac (med stående skärm) finns enbart som text på papper, hela 24 sidor. Inga bilder. Några sådana finns i mitt fotoalbum men tyvärr krånglade kameran så det blev inte så många. Skulle man kunna webbpublicera berättelsen – och med vilken teknik? Jpg-bilder av textsidor är inte så kul att jobba med. Hur gör jag texten helt digital så att jag lätt (?) kan redigera bort de värsta svamligheterna m m. Kanske finns något program för teckenigenkänning, OCR (Optical Character Recognition), i min CanoScan 9000F skanner? Jo,det fanns det och jag har nu prövat det. Det verkar inte finnas mycket att optimera och resultat kommer ut som en txt-fil där bokstavsstorlek m fl typografiska finesser försvunnit. Därtill blir det många fel. Antagligen skulle en duktig ”skrivmaskinsflicka” klara av det hela mycket snabbare genom att helt skriva om texten på en PC (nå, en Mac då). Så här kan det se ut :

Man får väl se vad det blir av detta projekt.

Vänner har berättat om andras liknande resor norrut. Det kan bli dyrt, bensinen kan kosta 20 kr/l. Norge är allmänt dyrt och det tas betalt på färjor m m. Någon hade för 40 år sedan gjort en liknande långresa med en Citroënpadda med trasig startmotor så det gällde att parkera i en nerförsbacke. Men sådana fanns det ju gott om i Norge så det gick bra. Fast när han kom till Nordkap var där dimma så han såg knappt handen framför sig.

Jag har redan – helt kort – besökt Nordkap via Google Earth och Panoramio och det får nog räcka. Jag har redan sett midnattssolen från ett berg vid Kiruna.

Sudden

P S. Det jag skriver här ovan om DC 4E och varför den inte vara bra blev litet rörigt. Detta omdöme från en bok jag fann på webben är litet tydligare: By the time the DC-4E was built, the technology had moved so fast that the airlines and Douglas realized that it was a blunder. It had a 2100 sq. ft. wing to carry 40 people. The same useful work was being accomplished with 1/3 less wing and tail structure. The reasons for the large improvement were that the original DC-4E did not have wing flaps of an efficient type, was underpowered, and had to comply with a federal regulation prohibiting stalling speeds higher than 65 mph. When the economics of the DC-4E were compared with those of an airplane with more powerful engines, a better flap technology, and a less restrictive law, the DC-4E was discontinued.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: