Skrivet av: Sudden | 2012/06/19

En resa mot ljuset i norr 1992 – andra delen av resan. Professor Henri Mertens m fl

Här kommer nu andra delen av min berättelse från 1992 om en bilresa ”norröver”. Den sträcker sig från norra Jämtland fram till norska gränsen på ”Silvervägen”.

Reseberättelse del 2.

Det förefaller som jag kommer att dela upp resan på 4 delar och inte på 3.

Bernt Olsson har i en kommentar sett berättelsen som ett ”tidsdokument”. Jo, tiden går och vad som var naturligt förr är föråldrat i dag.  Samtidigt upprepar sig historien. Jag klarade inte som barn av att ringa rikssamtal när det var manuell expediering; det fordrade för mycket mental anspänning. Så kom den välsignade automatiken (sist till Arjeplog  som jag passerade på resan!) men nu har så mycket nytt ”obegripligt” kommit som SMS, QR-koder, paddar, poddar och appar. Kopparledningsnätet avvecklas men folket i just de norrländska landsdelar som jag genomreste har fått problem med sin grundläggande telefontjänst. Men det borde ordna sig.

Utlandssvenskar som tagit med sig sina svenska slantar för bussen från flygplatsen in till stan kan inte använda dem! Visst finns skäl att gå ifrån användning av mynt men den nuvarande ”europeiska krisen”, vad man nu än vill kalla den, syns handla ju om vad pengar egentligen är. Som så ofta rekommenderar jag Lena Anderssons funderingar om detta. Hon är f  n en av våra klokaste tänkare.

Jag köpte i början av resan ett s k telefonkort ”för säkerhets skull”. Man hade ju ingen mobiltelefon då, 1992. Jag hittade nu kortet. Säkert oanvänt men det visar spår av att ha legat länge i min plånbok innan det hamnade i en låda.

Kanske är det fortfarande användbart och kanske sådana kort ännu säljs. Chippet är för mig en modernitetssymbol. Jag tänker alltid på den Louis Guillou jag nämnde i förrförra avsnittet var gång jag tar fram ett plastkort med chips och undrar vilken poängen som jag inte begrep kan ha varit i den historia han berättade då 1983 vid ett möte och själv skrattade så gott åt. Han var en av männen bakom denna finess.

I denna del 2 av berättelsen har jag lyckats få ned filstorleken genom att tumma på bilderns skärpa. Jag tror inte det märks. Något jag undrar över är vart mina fotografier tagit vägen. Jag skriver ofta att bilder ”lyckats” (eftersom kameran ibland krånglade) men jag har tydligen inte sparat dem. Men kanske de finns någonstans, i någon låda. Med tiden har det blivit många minnen och många ställen att lägga dem på. Ställen som en gång verkat ”naturliga” men som nu inte kan återfinnas. Jag har en oherrans massa oordnade ”negativ”.

I denna del 2 av reseberättelsen ger avsnittet ”Ett möte”  exempel både på att ”världen är liten” och att människor kommer en att minnas andra sådana. Här kom jag i den sena Vilhelmina-eftermiddagen att tänka på professor Henri Mertens i Bryssel som jag hade kontakt med vid mötena inom EBU, European Broadcasting Union, om utveckling av broadcasting-tekniken.

Jag behöver tanka och hittar så småningom OK-macken. Jag svänger runt ett gathörn och får vara litet försiktig med tanke på en äldre elegant klädd man med kryckor som avser korsa gatan. Jag kommer att tänka på professor Mertens. När jag sedan står och tankar ser jag att mannen mödosamt närmar sig. Jag är rädd för att han är litet berusat pratsjuk men plötsligt tar jag mod till mig och erbjuder skjuts. Hans stapplande framåt ser ju för smärtsamt ut, både för honom och för mig. Jag får för mig att han varit på kalas och nu är på väg till ”hemmet”, det roliga på missommarafton är slut. Vemodigt. Han avböjer artigt, har bara en kort väg kvar, tackar för vänligheten och frågar varifrån jag är. Jaså, jo Stockholmare de är ju så arbetssamma också. Jag var där en gång säger han, ”i byggnationen”. En kort satt gestalt men elegant i dubbelknäppt brun kostym, röd näsduk och röd fluga. Och guldringar i öronen.

Professor Henri Mertens tog sig också fram med kryckor i brunaktig kostym, och det var även något vridet i kropps- och huvudhållningen. Jag fick aldrig klart för mig med vilket öga jag skulle ha kontakt. Jag kan ännu för mitt inre höra hans mjuka noga formulerade fraser på engelska.

Professor Mertens till höger. Han satt ofta med vid mötena och när man som ordförande körde fast, hjälpte han med  förslag hur man skulle kunna komma vidare. Ofta hittade han på någon s k ”procedur” för hur man skulle ta sig fram genom den värsta EBU-byråkratin. En gång påpekade han mellan fyra (?) ögon att jag skulle vara mer bestämd av mig som ordförande. Jo visst, helt rätt.

Jag visste att Henri Mertens är död sedan några år. Jag fann nu minnesord på webben och jag förstod redan efter några få rader vem som skrivit dem. Några av oss har nu en egen stil. David Wood var det nog 15 år sedan jag såg sist men han verkar vara sig lik när det gäller hans sätt att ”ta i”. Han kunde därtill också vara litet av en spelevink.

Henri Mertens skrev en ”bibel” om broadcastingsatelliter. En annan person som ”rett ut  hur man får satelliter stå still där man vill” har jag sent omsider fått veta är en skolkamrat till mig, Mattias Soop.  Jag besökte hans grav vid Ytterselö kyrka för två år sedan:

Sudden, minnandes

Responses

  1. Hej igen, jo det var jag som arrangerade flygningen till Midlanda och Östersund 18 augusti 2002 där du var med. Daisy fick akut pilotbrist så vi lejde Åke Jansson att köra turen. Svängen över min släktgård i Ragunda beställde jag extra och betalade själv. Herrejösses det är 10 år sedan…Nu den 30 juni flyger vi i trakterna igen, till Kramfors och en Whiskyfestival där, ett nytt whiskydestilleri i Bjärtrå. Sedan till Frösön och besök Teknikland i Optand.
    Inte bara flygmuseum numera utan även garnisionsmuseum för att visa Jämtlands nedlagda regementen. Ett fint veteranfordonsmuseum ingår också.
    Apropå dagens telefonteknik så har jag en sån där ny mobil..som tur är finns ungdomar i närheten som lär mig alla finesser, om än i sakta takt…
    Fördelen är att jag kan läsa e-post hemma i Ragunda, om jag går söder om lagårn och vänder mig österut… ty Telias mobiltäckning är mindre bra i dessa glesbygder.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

