Skrivet av: Sudden | 2012/07/03

Ett ovanligt flygplan jag såg häromdagen och lite annat

Ser i DN att ”ledande ekonomer” (”9 ekonomer av 10 använder Lux toalettvål” hette det när jag var liten eller något liknande) tycker att ”Regeringen måste ta till nya medel och våga satsa sig ur krisen. Om politikerna fortsätter avvakta riskerar den europeiska finanskrisen att slå hårt mot Sverige, varnar ledande ekonomer”.

Ack ja! Men detta hopp, att just vi skall komma undan, är nog ganska fåfängt. Jag kommer att tänka på en sång av Tom Lehrer, ”We will all go together when we go”. En medryckande marschvisa, här i Lars Ekborgs tappning som nästan är bättre. Låt dig ryckas med! Var glad och morsk! Lehrers text finns här och litet om Ekborgs version finns här och här. Skickligt översatt av  Per-Anders Boquist.

När jag var liten fanns ockrare. Det är väl dom som numera kallas riskkapitalister eller fondförvaltare.

Min PC har på sistone blivit alltmer vresig och det är nu med hjärtat i halsgropen jag startar den. Den låter även ibland mer än vanligt. Allt djupare återställningsprocedurer erbjuds men ännu har det alltid ordnat sig. Vidare hittar jag inte längre möjligheten att reglera kompressionsgraden när jag gör jpg-bilder i mitt Irfanview bildbehandlingsprogram. Senilitet? Jag slet i över en timme för att få ett ganska dåligt diapositiv bättre men förgäves, den tidigare skanningen var nog faktiskt bäst ändå. ”Annonseringen” av min blogg har varit försvunnen åtskilliga veckor i Facebook, men nu hittade jag en  ”knapp” i bloggens manöverpanel och fick fart på funktionen igen. Till den nytta det hava må.

På gräsflygfältet Vängsö några kilometer nordväst om Gnesta skall klubben låta anlägga en permanentad bana m m enligt vad tidningen Södermanlands Nyheter skriver (och jag tidigare läst klubb-internt). Vängsö skall nu heta Stockholm/Gnesta flygplats , det är väl kommunalgubbarna och -gummorna som tycker så. Fältet har sedan 70-talet ägts av ÖSFK sedan Luftfartsverket inte längre tyckte det var deras bord. Segelflygplanet på marken i tidningens bild är en Pilatus B4, ett plan från Schweiz  av plåt, SE-TVL. Den verkar ersätta en K 8b SE-TCK som funnits sedan 60-talet, min Vängsö-tid.

Nå, det kanske inte är så dumt att vara tydlig när man anger flygfälts namn. Jag minns att det var först för några få år sedan jag fick klart för mig var Säve-fältet verkligen låg. Var flottiljfälten låg var ju inte så klart markerat i min ungdom. Det finns tydligen ett annat Säve i Göteborgstrakten. Första gången jag så på egen hand skulle ta mig till Säve körde jag fel och fick se Nordre älv. Insåg att detta inte var Göta älv, ingen farledsutprickning. Vägar finns det gott om på Hisingen och där har jag även upplevt min läskigaste vägkorsning. Eller två; plötsligt kommer ett tåg rullande mot oss.

Jag ser inte många flygplan från mina fönster eller balkongen. Jag har bara sikt i det östra himlavalvet och inte så lågt mot horisonten. Ibland syns plan på väg till Bromma men oftast håller de till på andra sidan huset. Gotlandstrafik (?) syns liksom helikoptrar och k-strimmor. Någon enstaka SK 60 har också synts, antagligen på väg till Bromma. Men i går när jag satt vid datorn hördes fint motorljud. Det kunde ju förstås vara en motorgräsklippare men knappast någon helikopter. Ut på balkongen,  och jag identifierade snabbt planet som en ”Partenavia” ( Partenavia P.68B). På kurs österut. Så kom den tillbaka på kontrakurs och försvann bakom min husfasad. Så tillbaka igen på samma östliga bana och  när den sedan återkom knäppte jag ett par bilder:

Jag kom att tänka på en Partenavia som fanns i Stockholmstrakten på det tidiga 80-talet när min yngste son Robert, då 8 år, fick sitt luftdop en lätt kylig vår- eller höstdag 1982 om jag minns rätt. Den ende av mina tre söner som haft intresse för flygplan:

Här kan man läsa i MACH nr 12 första kvartalet 1983 om rundflygning med planet. Det var säkerligen SE-GFN från SwiftAir vi flög i. På något sätt, via ÖSFK kanske, kände jag något litet en av dem som var delägare. Han var verksam i något (helnyktert?) försäkringsbolag samt hade en son med samma förnamn som jag om jag inte minns fel. Eller bar han själv det? (Kom 4 juli efter det jag skrivit detta på att det var vid segelflyglägret i Ottsjö vi mötts en gång och växlat några ord. Jag berättade att jag hade haft besvär med bilen varvid han påpekade att man låter med fördel verkstan kolla bilen före en långresa. Och det hade han ju rätt i, men jag är nog litet slarvig när det gäller bilskötsel eller litar inte så mycket på verkstäder.)

Googling visar att planet havererade på Bornholm i slutet på 80-talet, men att det fanns kvar 20 år till i registret. Vad det nu innebär, jag är inte hemma i register-konsten. Här i alla fall MACH12:s fina tidningsomslag, foto av Staffan Trägårdh:

Här en bild till av SE-GFN.

Jag lägger ut en sida till från tidningen med bilder av en ”riktig 109:a”. Alltså en Messerchmitt Bf 109, märkt FM+BB, och med en DB 605 i nosen så att planet ser rätt ut. Jag tror den blev skadad vid ett haveri efter ett kort tag, men den som vill veta mer kan säkert lätt hitta mer på webben om vad som hänt planet.

(Jag har 4 juli googlat litet och det verkar som inte så mycket finns kvar av den ”första FM+BB” från 1983 i dess nuvarande uppenbarelse. Se http://www.adlertag.de/heute/airworthy.htm (flera år gammal text?). Men njut av http://videosift.com/video/Messerschmidt-Bf-109-G-6-FMBB-several-fly-bys från 2006.)

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: