Skrivet av: Sudden | 2012/07/06

Rauk Air, 3-dimensionell återgivning med mera

Såg i Newsmill en rubriksättning som får mig och säkert andra äldre med erfarenhet av vrenskande och svårstartade motorer att småle. Det må vara motorcyklar, mopeder eller modellmotorer. De yngre, inte minst rubriksättarna, verkar leva i en annan symbolvärld än vi äldre för vilka ordet ”kickstarta” syftar på något som kunde vara rätt jobbigt:

Jag kommer att tänka på en teckning ur Gåsblandaren 1949, där någon, antagligen signaturen ”Mem”, skojar med en präst som också misslyckas med att finna de rätta orden:

Vad jag vet ”servas” det inte i ishockey. Men idrottens regler är faktiskt inte helt enkla. Jag har senaste tiden sett på EM-fotbollsmatcher och försökt ta reda på vad ”offside” egentligen är. Jag fann då att definitionen har ändrats många gånger, även sedan jag sparkade boll som barn.

Jag hälsade på hos min yngste son Robert häromdagen, han som fick sitt luftdop i en en Partenavia 1982. Vi snackade om ditt och datt, satt vid PC:n och visade saker för varandra. Robert är sedan länge intresserad av hur man återger tredimensionella föremål och inte minst landskap på en bildskärm. Visade mig en demo av hur man kan skicka in bilder av ett föremål tagna från olika håll och få tillbaka en datafil som medger att man enkelt vrider på föremålet och kan titta på det från olika håll.

Hans intresse för detta gjorde att han för några år sedan började fjällvandra för att se hur det högst tredimensionella landskapet kring Kebnekaise såg ut i verkligheten. Han hade då sällskap med någon av sina tre hundar, som fick bära packning som klövjehund. I bilden nedan är Nallo närmast, så Dottie (något nervöst lagd) samt Bosse (som verkar flegmatisk):

Robert tipsade även om ett danskt entusiastprojekt ”Copenhagen Suborbitals” som syftar till att placera en dansk i rymden! Inte i omloppsbana men ändå en liten bit ut. Se projektets sajt samt exempelvis denna video. Mycket är möjligt för den som anstränger sig och som tänker ”lite på tvären” och inte sitter fast i gamla uppfattningar! Det hela ger ett seriöst intryck.

Som ofta när man sitter tillsammans med någon framför en PC lär man sig en del nytt om sökning på Internet och annat datorhanterande. Jag tänker, lätt generad, på mina tafatta försök att vara hjälpsam mot de användare av SFF forum som verkade ha problem. Mina råd var nog inte så värdefulla. Men jag tyckte att någon på forumet borde vara hjälpsam. Jag själv fick vid åtminstone ett tillfälle värdefull hjälp på forumet ”Postvagnen”, som är till för järnvägsintresserade men där det fanns många datakunniga också.

Robert hade på himlavalvet sett samma Partenavia som jag nämnde i den senaste postningen. Robert bor litet närmare sta’n och tror liksom jag att planet kan ha sysslat med något slag av fotografering. Jag hade googlat litet och lärde mig då en del om ett svenskt företag, C3 Technologies, ett företag med rötter i  Saab som förra året såldes till Apple. Företaget sysslar med teknik för att göra tredimensionella bilder, något som är till nytta om man skall göra sådan ”utsiktsbilder” eller ”gatuvyer” som Eniro har. (Eniros bilder hade av någon anledning blivit tekniskt sämre när de efter ett uppehåll återkom för något år sedan. De har nu blivit bättre, men det händer att jag tycker jag måste korrigera proportionerna för hand när jag vill använda en bild.)

Jag lyckades inte genom googling komma fram till vad denna röda Partenavia sysslade med men däremot upptäckte jag flygbolaget eller ”flygföreningen” Rauk Air. Antagligen har jag läst om det tidigare men jag måste erkänna att jag inte hänger med i flygvärlden. Nå, affärsidén är att flyga passagerare mellan Fårösund och Bromma. I föreningens styrelse sitter bl a förre ministern m m Jan O Karlsson, en av många sommargotlänningar på Fårön eller norra delen av ”storön” som enkelt vill kunna komma till Stockholm.

(Jan O berättade förresten en gång att han tog sitt hus på Fårön i besittning samma oktoberdag 1991 som Carl Bildt tog Kanslihuset i besittning. Sommar-Fåröboende Olof Palmes problem med färjekön vid Fårösund var förresten en gång tacksamt stoff för skvallerpressen liksom Jan O:s kräftparty långt senare. Jan O är ett exempel på att man får inte vara alltför tydlig och spirituell, ja trevlig, när man uttrycker sig. Det är inte bara obildning jag nämnde i början av denna text som kan ställa till det. Nej, Jantelagen gäller i vårt land.)

Nå, Rauk Air har skaffat just en Partenavia för ändamålet, SE-MCH. Vängsö-födde segelflygaren, FV- , SAS- och ”Gul Kalle”-piloten Gert Martinsson köpte  hela Bunge flygfält med byggnader för ca 10 år sedan och sonen Claes är pilotansvarig i bolaget. Här kan jag känna igen faderns profil hos sonen/piloten i videoklippets sista sekunder.

Jag hälsade på hos Gert och Inger M en sommardag 2005. Tiden går.  Hoppas det går bra för dem med fältet. Jag var på ön senast hösten 2006, så det börjar bli dags igen särskilt som min son Ove förra året skaffade ett sommarhus vid Lickershamn.

Mer om Rauk Air:

http://www.raukair.se/bilder/RaukAir_info20120416.pdf

http://www.raukair.se/flygplan.php

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2377&artikel=4767492 (Njut av gotländskan! Man får hoppas det går bra när ”utsocknes” slår sig ned där. Gert som nyligen inflyttad flygplatsägare la ner möda på att presentera sig för ortsborna.)

Jag håller tummarna!

Sudden, som 1963 tillbringade en kulen värnpliktshöst i Fårösund där förlustelserna var färre än på sommaren

Responses

  1. Apropå att återge tredimensionella föremål:

    I ett populärvetenskapligt TV-program för någon månad sedan eller så framförde en väletablerad amerikansk forskare att världen egentligen är som ett hologram. Ett hologram är som bekant en tvådimensionell yta som återger ett tredimensionellt föremål.

    Samma sak är det med världen omkring oss. Den är egentligen tvådimensionell, men vi får informationen om en tredje dimension via data som finns längst bort i universum eller dyl.

    Så det så!

    Gilla

  2. Hej Lars!

    Ja, ”verkligheten” kan verkligen uppfattas och beskrivas på olika sätt.

    Denna ”Higgs partikel” är tydligen viktig i sammanhanget men jag har inte hängt med. Och världen funkar ändå för mig.

    Jag minns när hologram-tekniken presenterades.

    Jag kom också att tänka på att det idag finns ”3D-skrivare” där begreppet ”skriva” verkligen har utvidgats. Man kan med sådana tillverka föremål genom att med ”sprutformning” med ett lämpligt material skapa ett föremål med originalets yttre form, kanske genom att skanna originalet ”skivformigt”. En slags modell, uppbyggd genom att material tillförs till skillnad från vanlig formning där man tar bort material från ett råämne.

    Några inte helt pedagogiska videoklipp:

    http://www.youtube.com/watch?v=9jAtHcJQLmQ (Det roliga börjar efter 2,3 minuter)

    Se även Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/3D_printing

    Så kommer jag att tänka på den begåvade mångsysslaren med ballongflygning och ”visuella skådespel” som kan ses som föregångare till bio, ”Professor Robertson”, med sin ”Fantasmagoria”. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Phantasmagoria

    Robertson var född i Liège och hette egentligen Robert. Här ett klipp Ur SFF Kronologi:

    1806, 7 september: Professor Etienne Gaspar Robertson, verksam i Frankrike, gör den första bemannade ballonguppstigningen i Sverige från Humlegården i Stockholm. Landning skedde efter 4 minuter i dåvarande Tyskbagarbergen i närheten åt nordost. Ballongen var en vätgasballong. Vid uppstigningar i oktober i Köpenhamn kastade sig Robertson eller en medhjälpare ut ur korgen med hjälp av en fallskärm.

    Det var en del jobb/vånda med att utveckla notisen från lydelsen i Kronologin i skriften ”Flyget i Sverige under 1900-talet”. Det brukar ju sägas att Robert var belgare, men Belgien fanns inte när han föddes som den noggranne flyghistorikern (och mer än så) Günter Sollinger påpekade. Och var låg ”Tyskbagarbergen”? Därtill kom Roberts enorma kapacitet och spännvidd som man ju ville antyda – eller i varje fall inte kunde låta bli att imponeras av.

    http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89tienne-Gaspard_Robert

    Gilla

  3. Det är vådligt att bada i Handen, förefaller det av massmedia.

    Gilla

  4. Jag måtte följa massmedia dåligt. Att det inte har blivit något bad ännu har andra orsaker som lättja och oförtagsamhet samt den mer eller mindre relevanta skräcken att hjärtat plötsligt ger upp när man som ”hjärtsvag” kastar sig i kallt vatten. En skräck jag nog inte är ensam om.

    (Kanske det inte var i denna bloggpost jag skrev att jag ännu inte badat utomhus.)

    Gilla


Kommentera

Kategorier

