Skrivet av: Sudden | 2012/07/10

Om blogg- och företagsskötsel

En vän sände mig en s k QR-kod han skapat åt mig:

Läser man av den exempelvis med en lämpligt utrusad mobil-”telefon” kommer man till denna blogg. Men där är ju du redan och detta ställe är därför  inte det rätta att visa denna kod på. Nej, en gravsten kan vara en lämplig plats för att hänvisa till minnesord om den begravne. Tecknaren Hans Lindström har vidareutvecklat applikationen.

Jag brukar då och då kika in på mina gamla blogginlägg och rätta till felaktigheter och ibland komplettera framställningen. Detta kan förstås ställa till problem, men jag tycker fördelarna överväger. Sålunda har jag bättrat på detta inlägg. Jag har tillfogat länkadressen till journalfilmen om miniubåten ”Spiggen” och omnämnt att där även finns ett inslag om SAS-nödträning under ledning av ”Sten-Kalle”. Google verkar inte fånga upp sådana senkomna ändringar, varför jag här nämner orden ”Sten-Kalle” och ”Spiggen” så att den intresserade kan leta sig tillbaka till det gamla inlägget och journalfilmen. Eller helt enkelt klicka här.

Jag upptäckte också att jag någon gång har lagt ut denna bild utan att dock ta upp den i något inlägg. Namnet Stark är välkänt i svensk modellflyghistoria men jag är inte kapabel att just nu skriva mer om exempelvis Sune Stark och hans Wakefield-modellflygande. Jag kan tänka mig att bilden kan ha med detta inlägg att göra.

Även företag skall skötas. Jag ser att Volvo har sålt Volvo Aero till ett brittiskt företag, GKN. Tja. Hoppas att den nye ägaren är OK. I och för sig är väl inte svenska ägare mer ”att lita på” än utländska. Eller? Vår nuvarande regering verkar inte bry sig så mycket om det svenska näringslivet. Man hade ju annars trott att moderaterna var mycket för ”våra flaggskepp” och ”ett starkt försvar” men hej vad man bedrog sig.

Ett svenskt flygbolag Skyways gick nyligen i konkurs. Den ukrainske ägaren hade kommit på andra tankar eller vad skälet nu var.

Även i USA köps anrika företag upp av utländska intressen. Ack forna tiders Beechcraft, med kopplingar bakåt till Travel Air. Med typer som Staggerwing, Model 18 Twin Beech och Bonanza. Och så en gång Travel Air ”Mystery ship”:

Brett Daniel har copyright på denna Wikipedia-bild från ett museum i Chicago.

Volvo Aero hette ju en gång Svenska Flygmotor AB och var sprunget ur Nydqvist och Holm, NOHAB. En historik ges i en bok som gavs ut för ett par år sedan till 75-årsjubileet 2005. Själv minns jag en artikel i Ett år i luften 1952:

Då var det positivt, ja förtroendeingivande att visa att man rökte pipa, även för mig. Min far gjorde det och även jag några år.  Första textsidan i artikeln:

Jag kom i dag att tänka på den göteborgska ”societen” när jag betraktade bilden av Engellau, som om några år skulle bli chef för hela Volvo, och med en av vars döttrar Pehr G.  Gyllenhammar klokt gifte sig med och där en av deras döttrar så småningom skrev en roman vars läsare ibland kom att fundera över hur det stod till i den familjen egentligen. Men en författare skall ju spåna, det var nog ganska OK after all. Pehr G:s hustru Christina var en högst kapabel person på egen hand. Sedan var ju faktiskt Engellau stockholmare…

Men frånsett havregrynen visste man ju inte något om dessa personer när man som 14-åring  läste i ”Ett år i luften” om Svenska Flygmotor och licenstillverkningen av Goblin och Ghost jetmotorer åt flygvapnet. Vi svenskar kan minsann!

Min första och enda Volvo:

Äkta svensk rost. Men den första bilen är det ju något speciellt med.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Hej Lars et al,

    I still smoke a pipe from time to time. I find it relaxing to sit on the decking (we do not smoke in the house) and enjoy one of my eight pipes and the odd glass of red.

    I had an lecturer long ago when I lived in Uppsala who was not particularly good as a teacher. He was a pipe smoker, though, and he taught us more about how to smoke and mind a pipe than whatever subject he was supposed to teach us in.

    There was another advantage of smoking the pipe in the good old days. You could then smoke during a business meeting. If you were asked a ‘sticky’ question you simply took out the pipe, filled it, lit it, and that gave you the best part of a minute or two to consider a suitable reply.

    Erik.

    Gilla

  2. Hej Erik!

    Här nedan kan man klicka sig till en bild där min far i ca 40-årsåldern ”i ensamhet begrundar” någon detalj på en telefonledning. Observera pipan han har i handen (förstoring av bilden visar att det verkligen är en pipa samt att armbandsuret har en rektangulär urtavla; jag har uret kvar). Han ser verkligen tänkande ut. Bilden är från ett album pappa fick av sina arbetskamrater till 50-årsdagen. Den följande bilden visar en halvcirkel av ingenjörer i hatt och trenchcoat en tidig vårdag vid en vägkorsning i västra Närke lyssnande på och kanske begrundande något som mannen med ryggen mot kameran säger till en av männen. Inga pipor då inte!


    https://larsan13.files.wordpress.com/2011/12/gubbs.jpg (Bildtexten lyder ”eller vid stort pådrag –.”)

    Du nämner att användandet av en pipa ger tid att tänka medan jag gett exempel på hur en pipa skapar ett intryck av att personen tänker utan att han nödvändigtvis gör det. Hade pappa bara tittat på telefonledningen hade bilden varit ”helt platt” och krävt förklarande text.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: