Skrivet av: Sudden | 2012/07/19

Lästips – om Gävle, malström, Bromma, Orwell, Jersild, ”Euro-krisen”

Har nu återhämtat mig från den årliga balkongmåltiden med kompisen Kjell. Det fick bli köpepotatis. Mycket god, kanske det var dillen som en bloggläsare i Portugal påmint mig om. Försökte skörda litet från den egna potatisfarmen men knölarna är ännu (?) uschligt små. Men blasten är praktfull:

Det kom nyligen in en liten svårtydd kommentar till en gammal bloggpost. Det handlade om den s k ”Ettöresflygaren” som jag skrivit om. En liten grabb i Gävle som ville rundflyga på det sena 20-talet med Ahrenberg men bara hade en mycket liten slant. Händelsen har Ahrenberg själv berättat om och även på webben kan man finna den omnämnd. Den lille grabben blev med tiden en känd gävleprofil. Naturligtvis spretar detaljerna mellan de olika skildringarna.

Alltnog, jag upptäckte nu den omfångsrika sajt med Gävle-historia, Gävledraget (Gavledraget), som Lisse-Lotte Danielson håller i. Det var hon som gjorde kommentaren som hänvisar till en av de många texterna om det forna Gävle på hennes sajt. Sajten var en kick för mig och är det säkert för andra gamla gävlebor. Det finns också en Facebook-grupp, ”Du vet att du är från Gävle om…”, startad av Lars och Sarah Sacklén, numera Uddevallabor. Lisse-Lotte var f ö på sena 70-talet arbetskamrat på Kartverket med f d piloten där, Iwan ”Pimpo” Norrman som flyghistoriskt intresserade säkert känner till.

Gavledraget innehåller berättelser om det forna Gävle gjorda för sajten eller ursprungligen publicerade på andra ställen, gamla fotografier m m. Briggen Gerda, Murénska badhuset, Furuvik m m minns man från tidig barndom fast alltmer suddigt. Nu väcks minnena. Just Murénska badhuset har jag sökt efter på webben tidigare men inte hittat något och jag började tro att jag inbillat mig det hela men nu visar det sig att jag minns ganska rätt. Jag var visserligen aldrig där men byggnaden var minst sagt pampig. Liksom förresten många andra byggnader i Gävle som exempelvis magasinen i hamnen.

Men hur sammanfattar man sina minnen och hur skriver man sina memoarer? Jag har i datorn samlat stoff men hur sammanställer man detta? Hu! ”Kill your darlings” heter det, annars blir du odräglig. För mig har det hela  fått ett utlopp i en blogg där jag pytsar ut minnen då och då. Ibland har jag inget att säga, ibland bara väller det över. I båda fallen riskerar man att bli oläsbar.

Min blogg handlar om mig själv och mina upplevelser och är strukturerad därefter. Vill man hitta något om ett speciellt ämne som Gävle, J 29 eller sekundärradar får man söka internt på bloggen, eller googla globalt med tillägget ”Larsan13”, och i bästa fall hitta några brottstycken. Gävle-intresserade kan exempelvis pröva att söka på  ”Sven Rohlén” (en mycket driftig man minns jag ännu att min far sa för 65 år sedan. Chef för brandkåren, var med om att starta flygklubben m m. Se även här och här.), ”Gunder Hägg”, ”Västra Ringvägen”, ”Morfar”, ”Bomhus”, ”Strömvallen” eller ”Boulognerskogen”:

Flygintresserad har jag alltid varit som synes men kanske jag kan ta mig samman och bidra med några mer allmänna Gävle-minnen till ”Gavledraget”.

I en bloggpost nyligen uppehöll jag mig vid ”Malströmmen”. Jag hade forskat på webben om fenomenet som bl a Petter Dass, Edgar Allan Poe och Jules Verne skrivit om. Jag fann nu läsning om en malström på Skottlands västkust. Länk 1 och länk 2. Någonstans fanns även en (animerad?) grafik om bottenförhållandena som orsakar de svåra strömvirvlarna. (Någon annan som tycker det är läskigt att fundera över vad man har under sig när man färdas på vattenytan, speciellt om siktdjupet är bra? Typ Vättern, 5 meter eller mer.) Författaren George Orwell, d v s Eric Blair, höll på att råka illa ut i denna malström, men klarade sig. Annars hade det inte blivit någon bok 1984.

Apropå författare kommer P C Jersild snart ut med en ny roman. Han är min ”favoritförfattare” och jag har också skrivit om honom och hans verk på flera ställen i bloggen. Det är bara att söka på hans namn.

Rörliga bilder av hur olika mekaniska prylar funkar kan vara kul att studera.

Den europeiska krisen har Patrik Engellau insiktsfullt analyserat  i dag i SvD. Hur skall ”kostnaderna” fördelas?

Till sist litet flyghistoria. Via Facebook-vänner upplystes jag om en film om Bromma från 1936, då flygplatsen ar ny. Här nedan en bild från filmen av en båld Ju 52-pilot med mössa, handskar, kavaj och vit skjorta med snofsiga manschettknappar!

Mössmärket är inte det vanliga ABA-märket (fågelprofil) men jag har sett porträtt av ABA-piloter med detta mössmärke. (Mannen ser f ö  ”litet finsk” ut. Jag kommer att minnas en skröna att finska piloter räknade antalet synliga landningsljus på båda sidor banan när de skulle förklara varför de ändå landat fast vädret var alltför dålig enligt svenska normer.) Notera den hurtfriske Erik Skoglunds uttal ”pilåten”. Man får se några ”härliga” men nu glömda flygplantyper. Tremotoriga plan tycker jag det är något speciellt med liksom torpedbyggda bussar.

Sudden

P.S. Lägger ut presentationen av Geflebygdens flygklubb i praktverket ”Svenskt flyg och dess män” från 1939/40.

Annonser

Responses

  1. Hej Lars,

    Isn’t that one of Internord’s beautiful Convair 990As you have at the top of the wall over the three engined aeroplane? I lived in Copenhagen when we got the Convairs, three of them, and I did the provisioning for the fleet at AA in Tulsa, Oklahoma. In those days there were no recommended spare parts lists available but the number of each part had to be calculated based on known failure rates, utilisation, and shop turn-around times, etc. AA had some tables with part of the calculations already done which helped a lot. This was my first provisioning exercise and I have done several since then although the job is now so my easier with several good computer programmes that do the hard job for you.

    I like the film ‘Upp genom luften’. We have gone a long way from those days to the full body scans we have today.

    Erik.

    Gilla

  2. Hej Erik!

    You are quite right sir!

    Kul att du uppmärksammande det. Jag tvekade litet om jag skulle lägga in denna spontana avplåtning (snurrade på datorstolen bara) eller en bild som betonat den Fiat G.212 som var ”huvudsaken”.

    Vykortet är köpt ”antikvariskt”; av Stig Kernell på Hässlö, på någon FLIT-träff, Hobbybokhandeln e d.

    Fler bilder av OY-ANI: http://www.oy-reg.dk/register/502.html

    Om Fiat G.212 och en tragisk olycka med den hade man nog kunnat göra en bloggpost av liksom av andra av bilderna på väggen såsom Curt Nyströms sommaridyll (son till Jenny N).

    Bilden längst ned med de sköna kvinnoknäna och den nu bortgångne Per Unckels underben (så förgås…) är av DN-fotografen Susanne Walström. En fin bild. Det gäller att kunna se. Och inte minst beskära. Jag har fler av hennes bilder på köksväggarna. Som kvinnliga besökare den tid jag hade sådana tyckte annorlunda om.

    Gilla

    • Hej Lars,

      Am I that old!!!! You bought that post card at an ‘ANTIKvariat’!!! I have still a few here and they are NOT for sale. Nor am I but I suppose that, like well maintained old cars, I go up in value. I have also a wine glass with the Internord logo engraved (from the first Internord CV990A flight) and a tray branded with the OAC (Osterman Air Charter) logo.

      Says Erik who lives in an aeronautical museum.

      Gilla

  3. Hej Erik!

    Nej det var inte på klassiska antikvariat jag köpt mina gamla böcker o d (med några undantag) utan på flygdagar och andra evenemang där det säljs begagnade och nya böcker som här på Hässlö/Västerås Roll Out i maj 2005:

    Jag tror de flesta läsarna känner igen de avbildade personerna som är kända för sina flyghistoriska böjelser. Jag tror det är Stig Kernell som är halvt skymd.

    På FLIT på Malmen köpte jag ibland ganska mycket:

    https://larsan13.files.wordpress.com/2012/07/071008_bokinkc3b6p_flit2.jpg (från 2007) (En orgie. Kanske det var detta år, 2007, jag hade tur i lotterierna.)

    https://larsan13.files.wordpress.com/2012/07/fliegerkalender_ddr.jpg (minns inte vilket år jag slog till men jag har ännu inte öppnat dessa skrifter som verkar ”litet tråkiga” så att säga.)

    Gilla

  4. Hej Sudden,

    Du säger angående att skriva memoarer och annat: ”För mig har det hela fått ett utlopp i en blogg” Ibland har jag tänkt: ”Varför och för vem skriver folk bloggar? För att skriva av sig? För sig själva? För att dela med sig av sina tankar och funderingar? För att skapa debatt?” Personligen tror jag att alla uppräknade skäl och många därtill är anledningarna.

    Jag uppskattar din blogg och tycker absolut att det är bättre att du pytsar ut för mycket än inget alls. När det är för mycket kan man välja och vraka och läsa det som speciellt intresserar en, men när du inte skriver något har man ingen valmöjlighet (HA!).

    Och så hoppar jag till Edgar Allan Poe. Jag har just läst ut deckaren ”The Poet” av Michael Conelly. I den lämnar mördaren alltid en rad från någon av Poes dikter på mordplatsen.

    Sven

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: