Skrivet av: Sudden | 2012/07/23

Litet av varje

Apropå ”just ingenting” (vilket förstås inte alls är sant men den gode läsaren får fundera själv) så stötte jag på denna norska tidningsartikel. Minns att min mor sa ”genser” i min barndom om tröjor. Hur det stavades var jag då för liten att bekymra mig om. Pullover säger man väl nu på svenska.

En norsk film med flyg i var ”Slalåm under himmelen” där det förekom ”brølende Thunderjetfly”. Norskan och inte minst dess stavning är ”härligt rakt på sak” ibland.

Man hittar en hel del på nätet. Denna bild uttrycker bra min vånda och irritation över IT-bruksanvisningar, som jag därför undviker att ens börja läsa:

Häromdagen  tänkte jag uttrycka mitt gillande av ett inlägg i en ”öppen” Facebook-grupp, men fann ingen ”gilla-knapp”. Ej heller något sätt att anmäla mig. I dag tog jag mod till mig och skrev på försök ett inlägg i rutan ”Vad gör du just nu? Skriv någonting” eller vad det nu står. Och si det gick bra. Nu är jag även betrodd att gilla. (Naturligtvis blev mitt inlägg först litet fel, så jag tog bort det efter att först ha kopierat texten och la så in den på nytt.) Som jag sagt tidigare, är Facebook ”jobbigt”. Man vet aldrig vem som ser vad. Behöver jag säga att jag är en så’n som saknar tiden då vi hade en enda TV-kanal. ”En gemensam värdegrund” liksom. För att citera Alf .

Men visst tycker jag att IT-tjänster har blivit mer användarvänliga på senare år. Toleranta och hjälpsamma.

Annan Internet-visdom jag snappat upp:

To err is human, to blame it on somebody else shows management potential”

“Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende, och framgången är given” Yttrandet tillskrivs Mark Twain. När man läser hans sarkasmer över det politiska livet på det senare 1800-talet i USA märker man att där har mycket stått still. Jag får en mängd mail från andra sidan Atlanten, alla med argument mot de politiska motståndarna (demokraterna) och det är inte särskilt upplyftande. Men vi kan ju snacka goja här också. Avstår från exempel.

Här är några på sitt sätt imponerande men också beklämmande bilder. Tänk hur mycket vi flygintresserade  hade kunnat få flyga på egen hand om pengarna använts annorlunda… Nå, helt så enkelt är det inte.

Detta är en bluff men kul  ändå och här är en häftig bil att imponera med.

Inget ont om Annie Lööf, Federley och Stureplanscentern men det finns faktiskt folk som arbetar inom lantbruket. Här kan vi se amerikansk reklam för en sådan yrkeskarriär. Kanske den är på skoj men varför inte.

Vädret här har haft inslag av regnskurar:

Som jag minns brukar gräsmattor i juli gärna bli gula. För ganska precis två år sedan såg det ut så här. Tomaterna hade förresten kommit längre än i år trots att fröna såddes drygt två veckor senare ser jag i min dagbok. Vaxbönorna och andra växter på min balkong verkar nu tjura. Det är kanske för litet värme och sol. Såg ett program på TV där det sas att holländska invandrare till London möjliggjorde stadens expansion på 1700-talet eftersom  de visste hur man kunde få mer avkastning på stadens grönsaksodlingar genom att använda stadens latrin i sina drivbänkar, en slags varmbänkar där förmultningen ger nyttig värme. Men jag tror inte jag bör använda sådan gödsel på min balkong.

Ärter och bönor är nyttiga föreställer jag mig. Dessutom har jag börjat äta frukt nästan dagligen och förväntar mig därigenom ett praktiskt taget evigt liv. Om jag nu skall tro alla kostrådgivare…

Sudden

Responses

  1. Correct! An apple a day keeps the doctor away!

    Frukt är hälsa. Goddag Päron.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

