Skrivet av: Sudden | 2012/07/26

Om tåg och flyg

Ack ja!  Systemet järnväg verkar inte funka. Hör just nu kl 12.45 att tågen norröver fortfarande står stilla sedan långt före kl 06.00. I Stockholmstraken har vi senaste månaden haft två långvariga avbrott. I väst-Sverige var det nyligen ett totalstopp som fick en vän som känner järnvägens säkerhets- och trafikledningsfilosofi (nå, från sin ungdom) samt därtill är datorkunnig att ”ta sig för pannan”. För att uttrycka sig milt. Vad håller Trafikverket/SJ på med?

Även om jag redan från barnsben känt stolthet över vår vattenkraft och våra elektrifierade järnvägar kanske jag måste ändra min uppfattning. Det hela verkar vara  för svårt för dagens järnvägare. Annat var det minsann förr… Eller?

Även utan el fick man gå till fots. D v s det var OK att göra det, man talade inte om ”spårspring” ännu.

Förra inläggets litet kryptiska inledning som ledde till den norske stridsflygpiloten, slalomåkaren och ”tröjmannekängen” Marius Eriksen var en följd av att jag ville finna svaret på en Quiz på SFF forum. En ledtråd (”inte Finland”) gjorde att jag kunde koncentera mig på norska piloter i RAF under VK2. Det fanns visserligen några danska piloter också men inte så många som de norska. Jag fick faktiskt googla rätt länge, kanske en halvtimme, bland alla norrman i RAF (Heglund, Christie (2 st), Sverdrup  m fl) men så fann  jag också stoff som låg litet över rent  ”kalenderbiteri” för att  inte ”sabotera” SFF forum-quizzen.

Det sägs visst att Napoleon inte kunde se ett hus utan att börja räkna fönstren. Vi har alla våra tvångstankar. Själv avstod jag länge från kamera, jag såg den och den separata exponeringsmätaren, som ett hinder för att ”uppleva verkligheten”. Jag har en usel simulatankapacitet.

DN hade härom dagen en notis om en s k ”nödlandning” av en varmluftballong på ett litet ”trångt” ställe. Om piloten ansåg det vara en nödlandning vet jag inte. Men det började nog bli mörkt. (Jag är faktiskt förvånad över den höga fotografiska kvaliten på bilden som enligt uppgift är tagen kl 22. Kanske tidsuppgiften är fel.)

Det ser onekligen litet riskabelt ut.  En annan sak är väl att ballonglandningar ofta skildras med dramatiska ord som ”krasch” o s v medan det egentligen inte varit något märkvärdigt. Jag minns också en segelflygarkamrat i Örebro som var lätt stött av att hans utelandning med en Grunau Baby norr om stan, i Lillån, i Nerikes Allehanda beskrevs som en ”nödlandning”. Omkring 1960 berättade han det. Tiden går men vissa minnen består, andra inte.

Det hette en gång att varje landning som man kunde gå från var lyckad. (Gällde ej sjöflyg.)

Kikade in på Svenska Ballongfederationens webbsajt, som f  ö har en fin minnesmärkeslista, om denna landning uppmärksammats men fann inget. Däremot fann jag  ett intressant inlägg om att ”vi flygtokar” ibland har svårt att informera intresserade om vår verksamhet. Här handlade det om modellflyg men jag kommer att tänka på ett segelflyg-VM för ett par år sedan som fick en välskriven men grinig artikel i DN (se slutet av denna bloggpost) trots att faktiskt mycket gjorts för informera besökarna och andra om ”läget ute på banan”.

Naturligtvis finns naturliga förklaringar till dessa brister, inte många flygsporter är ”publikvänliga”  och det finns ju inte heller den enorma sponsring som fotboll, friidrott med fler sporter åtnjuter men följderna kan på sikt bli förödande. Vem bryr sig i dag om ”småflyget”.

Slutligen, jag studerar då och då statistiken för min blogg och försöker förstå den. Jag tror att den som sökt på ”Bomhus Cykel & Moped” inte hittat något av värde. Däremot är en post om bl a spårvagnar i Göteborg (och tunnelbanan i Uddevalla)  en av de mest besökta och jag hoppas den ger besökaren en del även om han vill veta något mer konkret om Västtrafik än skojiga namn på göteborgska hållplatser.  Där finner man även denna modellflygning som inte alls har med spårvagnar att göra. Så skall man förstås inte flyga. Själv tycker jag biltunnar och höga broar är obehagliga redan som de är utan några extra överraskningar, men man kan ju ändå inte låta bli att imponeras.

Av en bekant på andra sidan Atlanten, i allra sydligaste Kanada, nås jag av trevliga mail med nuttiga djur, kristlig uppbyggelse, vackra/intressanta/historiska bilder samt politisk propaganda. Här ett exempel på det senare.

Ack ja!

Sudden

Responses

  1. En liten rättelse: Banverket finns inte längre, och det är inte SJ som är ansvariga för underhållet av järnvägen. Detta står den statliga myndigheten Trafikverket för. Tack för mig.

    Gilla

  2. Tack Niklas. Jag har rättat men jag har låtit min undran om vad SJ håller på med stå kvar. Folk reser med SJ (motsv.) och inte med Trafikverket, och det är ju ibland svårt att avgöra vem som bär ansvaret. Jag minns en tåg-händelse där presstalesmän för de två i en Eko-intervju skyllde på varandra, vilket jag fuller väl förstod.

    Gilla

  3. Som lokförare på svensk järnväg i 37 år skyller JAG för min del först och främst på oss i det svenska folket som under alla dessa år röstat på HELT otillräckliga anslag för underhåll och kapacitetssäkring av järnvägens infrastruktur. Det är ett såväl ekonomiskt som parlamentariskt faktum. Finns det då inte ett inslag av oskicklighet i ledarskap hos de berörda? Om! Självklart får inte en branch som beslutats vara och förbli eftersatt de skarpaste knivarna l lådan.

    Gilla

  4. Tack för din kommentar.

    När jag nyss av någon anledning (SvD-artikel om bedrägerier med SJ:s ”förköpsbiljetter”; http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bedragare-lurar-sj-pa-miljoner_7444598.svd) googlade på ”Kommunikationstabell”, en publikation där envar enkelt utan vare sig Internet eller telefon kunde se vad en tågresa skulle kosta, något som idag inte är så lätt, fann jag denna betraktelse av Göran Rosenberg som jag tycker är bra:

    http://www.rosenberg.se/_artiklar/akademikerntag.html

    Gilla


Kommentera

Kategorier

