Skrivet av: Sudden | 2012/08/03

Brännboll, ärter,maskinelement och upphovsrätt

I går kväll spelade ovanligt stora barn brännboll utanför balkongen. Jag tog en bild i smyg:

Jag kommer att tänka på min första tid i stockholmsförorten Årsta. Efter ett tag blev jag svårt sjuk, och det var väl först efter bortåt ett halvår jag började få kontakt med barnen i kvarteren omkring. Det gick långsamt, men så fick jag vara med och spela brännboll på Sköntorpsvägens vändplan. Det var ”gängledaren” Uffe som lät mig vara med. Alltsedan dess har jag alltid gillat brännboll samt namnet Ulf även om det finns undantag, ”no name”. Eller kom jag kanske med i brännbollen innan jag blev sjuk, jag hann gå ett par månader  i skolan innan jag insjuknade på hösten. Minns hur bänkarna doftade vid skolstarten då i andra klass i Årsta folkskola 1946, allt var sprillans nytt.

Man ser litet av mina grönsaksodlingar. Jag har förresten smakat på de första spritärterna, de smakade förträffligt som egenodlade saker förstås gör.

På SFF forum finns nu många synpunkter på skrotningen av Viggen-prototypen. Man kan nästan säga det är en debatt, även om de som borde ha något viktigt att säga, antingen säger just ingenting (SFF-ordföranden) eller är  helt frånvarande (FV-museumchefen). Det slår mig att om FV-museet och SFF styrelse varit öppna med information, hade debatten kanske blivit mer verklighetsbaserad. I en  artikel i saken i ”Corren” (Östgöta-Correspondenten för oss äldre)  i går hade man inte heller fått något besked från de ovan nämnda personerna. Däremot uttalar sig ordföranden för ÖFS (Östergötlands Flyghistoriska Sällskap) som har ”godkänt” skrotningen! Antagligen för att ÖSF fått vara med i beslutsprocessen och förstod museets argument.

Det är en gammal dålig tradition att många flyghistoriska beslut fattas i det fördolda. Detta är ju inte den första kallduschen. Även med mycket annat smygs det och ibland är det kanske motiverat.

Viggen-prototypen är av den dignitet att den hör hemma i Tekniska museet. Men museer seglar i motvind i nuvarande kulturklimat. Det TM nära associerade Telemuseet stängde man (och in flyttade Polismuseet). Nu skall allt tydligen ske med hjälp av idealitet eller sponsring från näringslivet eller rika personer. Sådana verkar det nu numera finnas fler av än förr i tiden.

Till något roligare:

I Ny Teknik har den eviga frågan om vad som är en bult och vad som är en skruv diskuterats. För mig är en bult en cylindrisk skruv med sexkantskalle, som behöver ha en diameter på minst ca 8 mm, men så är det inte för alla. I den tekniska handboken från det företag som en gång hette ”Bulten” kallas alla produkter trots namnet ändå för ”skruvar” .

Bland läsarkommentarena till Ny Tekniks artikel fann jag följande travestering av en känd replikväxling i Hasse & Tages sketch om Robert Lind.

”Tror du på Gud?”
”- Nej, på Karlebo. Selim Karlebo på Maskinaktiebolaget Karlebo.”

”Karlebo” syftar på den ”bibel för maskinare” som Selim Karlebo började ge ut i mitten på 30-talet. Jag hade ett exemplar en gång, men använde det knappast och det har ”försvunnit”. Däremot har jag sparat min fars gamla ”Hütte, Des Ingenieurs Taschenbuch I”. Karlebohandboken var litet tjockare och hade också mörkblå pärmar, mjuka vill jag minnas.

Jag har för mig att Erik Bratt, 5 år yngre än min far, i sina memoarer i förbifarten nämnt ”Hütte”. På den tiden var det ju från Tyskland vi hämtade mycket av vår bildning.

Upphovsrätt, speciellt till bilder är ett evigt problem. Jag har åtskilliga gånger försökt ”läsa på” om vad som gäller men det hela är för svårt för mig. I en Facebook-grupp om Gävle-nostalgi ”Du vet att du är från Gävle om…” som jag följer, fann en en av de medverkande anledning påpeka att man skall respektera upphovsrätten där ju ”bildskapare” har speciella rättigheter. Några av dem som flitigt bidragit med bilder och gjort gruppen populär kände sig förstås stötta.  ”Påpekaren” fann det lämpligt att  starta en ny grupp om hur man ”justast lägger upp andras bilder på Facebook”. Jag skrev ett inlägg för att visa vilken olust och otrygghet dessa diffusa och för Internet föga applicerbara regler skapar för den som försöker följa dem och som tycker det är viktigare att sprida kulturhistoria än att låta någon kanske av ålder förvirrad fotograf ”försöka utöva censur” som ett upphovsrättshävdande kan innebära.

Jag fick beskedet att i mitt fall var det nog ingen risk. Det var ju skönt att få höra detta, även om man nog aldrig kan vara säker utan bildskapares och deras juristers ”dagshumör” styr nog det hela. Man kan se mitt inlägg här. På köpet får man litet Gävle-nostalgi som även kan kan nås direkt här om man inte är intresserad av all min vånda eller de fototekniska detaljerna kring fotot från 1946. Gävle firade då 500-årsjubileum. Fredsoptimism rådde samtidigt som kriget hade fört med sig nyheter. Bl a den amerikanska Jeepen och jag minns hur jag fick åka jeep över stock och sten vid ett besök på utställningen.

Jag blev själv sur när på en norsk sajt en flyghistoriker nära knuten till SFF påstods ha copyright på en bild jag tagit. Nu lyckades jag få det rättat. Påståendet om hans copyright kan ha en ganska oskyldig förklaring men en misstroendetagg sitter ändå kvar.

Hade egentligen  tänkt skriva om insekter och deras flykt men det får liksom mycket annat bli en senare historia. Det samlas idéer på hög, jag har ju lovat något om UAV och drönare. Också insektsriket.

Jag har börjat få problem med editeringen av blogginläggen, jag förlorar ibland det jag senast jobbat med. Kanhända jag är allför ivrig att klicka mig bort från sidan. Vid editeringen ska en dator i USA hinna med att registrera mina visa ord och det tar ju litet tid.

Apropå långa överföringssträckor satt vi 7 personer kring ett festligt bord häromdagen. Flera av oss var trots sällskaplighet tidvis upptagna med mobiler, paddar och poddar och allt vad det heter. Två spelade ett spel med varandra och min son datakonsulten (vars födelsedag vi firade)  påpekade att de båda, även om de bara satt två meter från varandra med varsin mobil, kommunicerade via en dator som stod i Kalifornien eller någon annanstans långt bort. Det svindlar litet, en gång var ju transatlantiska kablar något högst exklusivt och mycket dyra att använda. Inte lätta att lägga ut! Mycket arbete för att kunna överföra någon bit/minut. Med nyare kablar blev med tiden en överföring med ca 100 bit/s möjlig. I mycket runda slängar.

Bilden visar Great Eastern, som bl a la ut telegrafkablar över Atlanten. Bilden är lånad från Wikipedia. Konstruktör av detta i sjögång våldsamt rullande skepp var Isambard Kingdom Brunel, (Kingdom efter mamma, Isambard efter pappa) som vi senast såg vid invigningen av de olympiska spelen i London. Var ceremonin inte fantastisk?

Sudden

P S. Jag ser att Corren har frågat sina läsare vad de tycker om prototyp-skrotningen:

Notera också att Corren-artikeln har en bild av Viggen-prototypen, innan den fått den ryggåspuckel som senare infördes för att mildra de variationer i pitch-led (tippmoment) som uppträdde i det transoniska fartområdet. I en kommentar på en annan blogg höll jag vidare med om att nedböjningen av nosen hade aerodynamiska skäl. Sedan jag tittat i Krister Karlings bok om allt arbete med att få Viggen hygglig, inser jag att det var snarare tvärtom. Nedböjningen var införd redan hos prototypen för att ge bra sikt över nosen vid landning och det var genom vindtunnelprov e d  man insett att nedböjningen tyvärr försämrade ”pitch-beteendet”. Om jag förstått Karling rätt, hans bok är inte lättläst.

Ser nu någon timme efter det inlägget publicerades att Corren har ytterligare en artikel där musei-chefen har låtit sig intervjuas och säger att han fått OK till skrotning från Saab-veteranerna, ÖSF samt SFF. Ack ja!

Kommentera

Kategorier

