Skrivet av: Sudden | 2012/08/11

Rapport om läget

Dessa dagar ser jag mycket på TV. Du har säkert inga problem att identifiera flygplantypen här nedan åtminstone tillräckligt noga för icke-flyghistoriker. Säkert kan man googla sig fram till registreringen.  På köpet ser du litet av vad som finns i min bokhylla. Gunstons m fl Chronicle, tidskriften Kontakt, STF:s årsbok om Närke, min f d svärfars ”naivistiska” flygplanmodell han snidade på 70-talet utifrån träbitar han fann i min radhussnickarbod. Bot för abstinensbesvär under ett långt besök i Sverige. Han saknade sin egen lilla verkstad i källaren hemma i Tyskland.

Sändningarna från OS i London ser jag också på, främst friidrott men handbollen var ju nästan outhärdligt spännande. Funderade en del över det underliga torn som skymtar genom OS-studions fönster. Här en förebild som dock aldrig kom att byggas.

Försvarspolitik diskuteras, bl a på Newsmill. Jag tyckte att signaturen ”Sirius” kommentarer till detta inlägg är befriande konkreta jämfört med Chefsingenjörens tankar i sin blogg. Flygvapnet vill av hävd syssla med farkostar med vingar som sitter fast samt med minst en (flygtilläggsberättigad) gubbe ombord medan helikoptrar och transport av trupp har väl FV aldrig engagerat sig i egentligen. Och arméns ”kavalleriförband” K 3 har i brist på hästar fått ta hand om drönarna. Ack ja. Kanske Gripen mest kan ses som en modern vaktparad. Tjusig på flygdagar och en fin ingenjörsprestation men vad skall man ha den till?

Jag förstår att politikerna (och vi andra) är vilsna om vilket slag av försvar vi behöver. Medan yrkesmilitärerna vet… På den gamla goda tiden var dock ryssarna inte alltid så hemska. Man får väl gissa att morgondagens krig blir annorlunda än detta för 70 år sedan.

Mer läsning om obemannade flygfarkoster, där ”modellflygplan” är en av formerna, finns här:

http://www.dn.se/ekonomi/det-ar-som-att-flyga-pa-riktigt

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2012/06/ett-projekt-lagt-pa-is.html

http://wn.com/tomas_leijon_uav_20080927 (Bara en av många träffar om man letar efter Tomas Leijon och UAV.)

För att hoppa tillbaka till mina funderingar om hur tornseglare får in sina byten i munnen så såg jag en BBC-naturfilm som visar hur delfiner kan få bytet att ”flyga”  in i gapet. Fantastiskt! Fast kanske BBC använder dresserade djur?

Att skriva och stava är inte lätt. Jag fann i mina dator en skämt-text om s k förenkling av engelskan som sägs ha tagits inom det europeiska samarbetet. Jag har gjort pdf av den gamla ltxt-filen som är så gammal att man talar om EEC.

Transkribering från ryskan och närliggande språk är ju också ett problem. Här en spirituell betraktelse och här är några regler. Man bör nog söka på både Jak-3 och Yak-3.

Jag ser att mitt namn kommit fram i diskussionerna kring SFF-ledningens hanterande av Viggen-skrotningen och att någon höll fram mina goda sidor; man tackar. En dominerande forum-person antyder att Lars Sundins öde  inte hör till ämnet (min förbannelse!, t o m själva jag avviker alltså från ämnet vilket det än är!). Men hanteringen av skrotningsnyheten kan ses som ett exempel på den unkna kultur som finns inom  SFF, en kultur jag personligen drabbats av. Och några andra. No names.

Litet myndigt skrivs att ”Sundin valde att inte förnya sitt medlemsskap i SFF” och det är väl formellt riktigt. Det finns alltid här i världen personer som försöker tala maktspråk i stället för att samtala. Själv kommer jag att tänka på omskrivningar som ”silkessnöre”, ”utmobbad”  samt ”ett erbjudande han inte kunde motstå” som bättre beskriver det som hänt. Eller ”först medalj, sedan kicken”.

Sudden

Kommentera

Kategorier

