Skrivet av: Sudden | 2012/08/24

Museer och musik

På SFF forum kommer inlägg om Viggen-prototypens skrotning samt lokaliseringen av ett framtida svenskt flygmuseum. Det är svåra frågor. Museifrågan har tidigare av SFF hanterats seriöst genom Christer Lokind. Se exempelvis hans inlägg i denna tråd på SFF forum och detta yttrande. Och kanske någon minns denna vision om ett museum på Barkarby? Men nu har ”de söm har hant um’et” och SFF halkat in på ett annat spår. Verkar det som.

SFF forum är inte precis världens friskaste diskussionsforum, det märks minsann vad gäller Viggen-skrotningen. Det smygs och hukas och antyds, och det är väl någon gammal SFF-kultur. Man vill inte trampa någon på tårna, vare sig någon mäktig eller någon entusiast som sliter och jobbar med sina ögonstenar eller som har chans att göra en ”bra affär”.

Jag tycker ju att ett flygmuseum skall ligga i Stockholmstrakten och gärna inordnas under Tekniska muset. Men jag är för dåligt insatt i hur ”klimatet” är för statliga museisatsningar. Jag undrar varför så mycket pengar kom att satsas på själva DC-3-vraket, men visst, man förstår frestelsen och ”chansen” till ett magnifikt mausoleum. Parallell till Vasa kanske ? Nå, museifrågor är säkert ett ”tjyv- och rackarspel” som är svårt för vanlig hederligt folk inklusive flyghistoriskt intresserade att begripa sig på.

Kulturministern kan ni se här nedan. Hon ser trevlig ut men vilken är regeringens politik om den nu har någon?

Bilden är tagen i januari 2007 då Tekniska museet invigde en ny ”häftig” bio, Cino4. Jag tror en film med hisnande flygbilder visades. I samband härmed fanns en flyginriktad liten utställning ordnad och SFF hade tillfrågats om museet inte kunde få använda notiser ur SFF kronologi. Jag höll på en hel helg med att göra en stor Word-fil av alla decennie-dokument för att hjälpa museet. Nu blev det blev inget av detta. Men det fanns annat att se:

Nu har Tekniska museets flygföremål till en del överförts till annat håll (Siljan Air Park vid Siljansnäs) vilket förefaller vara en trend, i varje fall gör också FV-museet likadant. Kanske klokt, det finns en så stor mängd föremål. Ett museums uppgift är att ge besökare en uppfattning om vårt lands flyghistoria och inte bara vara en reliksamling för de troende.

Som kan läsas hos SFF har Skavsta av någon anledning dykt upp som lämplig plats för ett flygmuseum. Jag kommer då att tänka på två platser i omgivningarna. Den första är Ludgo, några mil nordostöver och halvvägs till Vängsö. Jag minns hur min flyglärare 1966 där nämnde ”Ludgo-Pelle” och några få ytterligare saker en flygelev behöver veta för att kunna spaka ett plan, men det var först för några år sedan jag tog vägen förbi denna plats. Och först helt nyss googlade och lärde mig att:

1957 fick Ludgo-Pelle sitt genombrott som musiker. Hans enmansorkester bestod av basfiol, bordcittra, munspel och en burk med ärtor på foten. Han kunde även spela såg och dammsugare.

Ludgo-Pelle kallas på vissa håll för ”kejsaren av tungstep”. Men hans musik var glad och ofta i en galet frenetisk takt, perfekt som bakgrundsmusik för den som druckit fyrtiosju koppar kaffe eller den som tagit speed och är lika hetsig som en iller på koffeinpiller. Eller både och. Turligt nog skrev han inte speciellt långa låtar, men tidlösa.

Citatet är hämtat från sajten ”På rea-backarnas botten”. Så här låter han (i slutet av klippet) och här är några skivomslag, typ magplask! Sjön Båven, som här påstås vara en av de få sjöar som lutar åt höger och i vars närhet Ludgo ligger,  är annars en populär skridskosjö. Även här säger fotografen sig ha haft problem med lutningen!

Vad jag minns från mitt korta stopp i Ludgo är en runsten och det slog mig att en gång kanske man hade förbindelse med havet. I varje fall var trakten en ”vikingabygd”. Jag använde SGU:s map-generator och nog var det djupare vikar i Sörmland för 1000 år sedan än i dag. Vattenvägen till Mälaren via ”Södertälje” är urgammal och var viktig för handelsstaden Birka.

Den andra platsen är Tunaberg, eller Tunabergshalvön, i vars närhet jag skulle ha krigat med ryssen om han dykt upp, och som förekommer i Stigtomta-sonen Ulf Peder Olrogs berömda visa ”Samling vid pumpen” med de odödliga raderna jag hörde så ofta när jag var liten:

Samling vid pumpen, Tunabergare hitåt! 
Alfred har di slagi så han ligger å blör, 
I grusgropa slåss di me Buskhytteborna
Länsman fick på huve, så ja tror att han dör

Här sjunger Olrog själv på rätt dialekt. Denne visdiktare, sångare och folklivsforskare, anställd länge på Radiotjänst, hördes ofta i radio när jag var ung.

En refräng ”Att segla uppför Fyrisån i undervattensbåt” i en av hans många texter inspirerade kanske Marinen till ett besök i Uppsala. Den finns på ryska här.

Ett museum jag ibland tänkt passa  på att besöka är Mus-Olles museum i Ytterån i Jämtland. Det blir nog aldrig av. Men är man tillräckligt gammal kan man ju njuta av bilderna av gångna tiders vardagsföremål och slippa bli trött i benen…

Här är ett litet pussel som lär förhindra senilitet o d. Jag vet inte det jag, men det är ju kul ändå.

Sudden, som egentligen tänkt skriva om annat. Så kan det gå

Responses

  1. Beslutet att skrota Viggen 001 får mej att känna ett omedelbart behov av en extra medicindos. Men jag kan inte hålla med om att Tekniska Museet har några flyghistoriska meriter som ger mersmak. Minst två reliker har TM låtit förfaras utomhus genom åren, ”flyghyllan” har väl bara gjort skäl för namnet under NASA:s besök förra året och vad jag vet har TM aldrig visat något intresse för Lindarängshangaren (se DÄR en museiadress med ett stort kundunderlag) trots att den bara ligger något stenkast bort. (Var det förresten inte TM som vägrade ta hand om grannens alla gamla telefoner…) Säg vad du vill, käre Lasse, om Skavsta, men det är i alla fall en ”huvudstadsflygplats” med infrastruktur (busskommunikationer, matmöjligheter, ”småflyg”).

    Man kan inte kräva perfektion i dessa dagar, då allt flyg sitter trångt överallt. Vi är nog de sista entusiasterna – i onsdags lade vi den redan insomnade och 71-åriga Flygjournalisternas Klubb (FJK) i graven. Så du gör nog rätt i att åkalla vikingatiden 😉 men jag blir lite besviken över att du inte passar på att förklara namnet Ludgo och kommentera den säregna kyrkobyggnaden. Bådadera har mystifierat mej vid mina passager. Fast jag håller med om att vägen (från E4) blev avsevärt förbättrad för några år sedan.

    Seve U

    Gilla

  2. Hej Seve!

    Nej, Tekniska museet har kanske inga flyghistoriska meriter och i många avseenden verkar museet dammigt (men inte i alla!). Men det är ändå det bästa vi har och det måste ju förstås ges extra resurser. Det verkar vettigt att utnyttja det som redan finns i stället för att starta på helt ny kula. Tekniska museet var ju nämnt i de förslag Christer Lokind och hans arbetsgrupp la fram, och Lindarängshangaren nämndes då. Men kanske TM självt aldrig var så intresserat. Hur Telemuseum behandlats är ju onekligen avskräckande.

    Varför nu Skavsta lyfts fram vet jag inte. Man kan ha elaka tankar därom.

    Det finns många goda städer i provinserna med driftiga invånare men bara en huvudstad, dessutom med många fler. Det borde förenkla valet.

    Jag har varit med i museets vänförening sedan 60-talet men måste erkänna att jag ändå inte vet vad museet har att visa i de högre våningarna om sådan viktig teknik som exempelvis vatten- och kärnkraft. Jag googlade därför litet och hittade bra information och tips hur man studerar vidare, inte minst i museets egna arkiv och samlingar. Där det finns mycket: http://www.tekniskamuseet.se/1/1326.html

    Flygjournalisternas klubb, jo jag letade förgäves efter webbsajten redan för några år sedan eftersom där fanns en bra text som jag ville tipsa om (Ulf Björkmans beskrivning av hur Nordenskiöld styrde och ställde med journalisterna). Hade då inte hört något om att klubben upphört men det händer ju mycket inom flyget som man inte får veta något om, hö-hö.

    Namnet Ludgo kom jag ihop från sommarinternatkursen på Vängsö 1966. Det är ju väldigt udda och det var faktiskt ett skäl att på en bilresa ca 35 år senare ta vägen förbi. Det finns en namnförklaring hos Wikipedia. Säkert sann men också ett exempel hur ett ord kan utvecklas till ”obegriplighet”.

    Jag brukar ju avvika från ämnet så jag ville inte skriva för mycket om Ludgo. särskilt som jag faktiskt aldrig var framme vid kyrkan. Jag stannade bara vid Aspa (kom från Gnesta-hållet) där det fanns en runsten och säkert en vägvisare till Ludgo kyrka. Där verkar det finnas fina saker att titta på lärde jag mig genom googling.

    På den tid jag reste mer än nu med bil var kyrkor något jag gärna stannade upp vid. Kyrkogårdar är rogivande och kanske man där ”träffar” någon gammal bekant. Kyrkobeskrivnings-häften har jag många av.

    Här en gravsten över en känd radioröst:

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

