Skrivet av: Sudden | 2012/08/27

Några uppehåll på en resa Stockholm-Göteborg i mars 2001

SFF forum har en person frågat om en skojig flygplan-mockup han sett på Timmele-fältet norr om Ulricehamn.  Sven-Erik Jönsson har så visat några bilder tagna 2002, men den som frågade verkade litet osäker om det visade vad han sett, och så har ytterligare förslag nämnts. Sven-Erik har säkert rätt för jag själv såg samma mockup vid genomresa en mulen mörknande mars-eftermiddag 2001:

Det är min yngste son Robert man ser. Ytterligare en bild. Jag hade på den tiden en mycket enkel digitalkamera, med en halv miljon pixel och en sensor vars luminans- och färgegenskaper hade sina brister. En avskedsgåva av mina arbetskamrater när jag fick avtalspension när jag fyllde 60  drygt två år tidigare. (Så fick jag en ballongfärd också.) Flashkortet (?) rymde 12 bilder och jag kom mig aldrig för att köpa ett extrakort. Ingen optisk sökare som jag haft på mina två senare Canon-kameror.

Detta var avgjort en mockup som gjordes (kanske av en person i mellersta Sörmland?) för att illustrera Sven-Olof Ridders ”Spar-Gripen” som jag skrev om på SFF forum i slutet av 2002 som svar på Sven-Eriks J:s fråga! Kanske det var då jag skannade tidningen MACH:s artikel i nr 15 från 1983 om Ridders tankar för 30 år sedan som inte fick gehör hos FV, som ju inte heller föll för Edmund Sparmanns motsvarande förslag på 30-talet med Sparmann-jagaren eller P 5 som alla svenska flyghistoriker säger.

Jag försökte kika in i hangaren också, men springan mellan portarna var väldigt smal. Jag kunde dock placera kameraobjektivet i springan och sedan gjorde blixten resten. Nå, det blev rätt dunkelt. Men jag vill minnas jag såg en motorförsedd Spatz  (som den som nu finns i Ållebergs-museet) samt något mystiskt ”futuristiskt” i taket. Kanske en robot mockup; kropp med pilvinge, stjärtytor i X-form.

Innan vi kom till Timmele hade vi dock gjort flyghistoriska visiter i Askersund och där uppsökt Elsa Andersson minnesmärket, och i Karlsborg, f d F 6:

Denna bild fanns ett tag på SFF:s minnesmärkeslista, antagligen i en version där jag helt fräckt retuscherat bort Robert. Vi såg också en Hercules starta från fältet och det fanns en skylt som tydde på något slag av på platsen lokaliserad militär enhet.

Vid Kanalhotellet plåtade jag denna minnestavla som nämns i slutet av Erik Bratts bok ”Silvervingar”:

Det blev ju en ganska lång dag, men reser man med bil kan man hinna med några trevliga planerade eller spontana stopp på vägen. I Göteborg hälsade vi på hos min mellanson Ove som nyligen flyttat dit för att jobba hos Volvo lastvagnar. Inga bilder blev tagna förutom denna:

Kan ett tidsbeställt besök anses som akut? Nå, sjukvården och dess organisation är outgrundlig. Mycket konstigt händer. Här en sorglig historia fast med lätt farsartade detaljer. Även om vården drivs utan vinstintresse så görs missar – men vem hade trott något annat. Även här gjordes ett misstag, men det var i utlandet och där kan allt hända.

Hans Jakobsson har skrivit en fin saga om en kraftfull helikopter som fanns i vår försvarsmakt en gång.

Sudden

P S. Här är en bild från 2000 som jag fann hos den göteborgska hängglidarklubben Gwaihir som har Timmele som ”hemmafält”. Och här har vi Scheibe SF24 B Motorspatz 1 SE-TUN!

Kommentera

Kategorier

