Skrivet av: Sudden | 2012/09/14

Svamp och andra minnen

Läste i natt Curt Hults senaste med stor behållning. Väckte minnen, det var väl i dessa nejder söder om Mariefred som min dåvarande hustru Ingrid någon gång vid ett av sina mycket sällsynta besök på Vängsö åren kring 1970 följde med en av de andra ”flygarhustrurna” i ÖSFK på svampplockning. Ingrid berättade senare att denna kvinna (jag har tyvärr glömt förnamnet) var formidabel på att hitta svamp. Där Ingrid inte såg ett skvatt, fanns i själva verket massor.

Vid ett annat av Ingrids få besök på Vängsö var Carl Gustaf von Rosen där. Ingrid, uppvuxen i Tyskland kände väl till namnet von Rosen genom C G:s syster Birgitta Wolf, ”fångarnas ängel”. Dessutom hade C G varit kapten på vår bröllopsresa  i juli 1964 med Transair till Klagenfurt.

Åren 1989-90 skilde vi oss. Bröllopsdagen minns man (kanske) men vilken är den dag man skilde sig?  Nå, efter flera måhända ”senkommet karaktärsdanande” bekantskaper träffade jag så Åsa på jazzpuben Stampen. Hon hade nog lättare för djur än människor. Men man får göra så gott man kan.

Själv är jag närmast livrädd för hundar men anstränger mig fortfarande vid 73 års ålder att artigt försöka verka obesvärad av deras närvaro.

Åsa var uppvuxen i Jämtland där fadern kommen från Enköpingstrakten var lärare i Greningen, en liten by nordost om Östersund. Sedan fick han jobb i Tullinge, innan han med sin nya hustru (Åsas mor avled i cancer när Åsa var ca 13 år) flyttade till Kiruna. Han var medlem i den exklusiva Svenska Fjällklubben, klättrade i berg samt kartlade bl a förekomsten av kvanne vid en fjällsjö. Fick en dödande hjärtinfarkt när han klättrade vid Häggstaberget nära Fittja.

Åren i Kiruna hade gjort henne duktig på skidor och jag minns den gång då sulan på hennes ganska gamla pjäxor plötsligt lossnade och hon tog sig elegant balanserande ned för en knölig sluttning på en skida. I Jämtland, i Ottsjö, var vi ofta vårvintertid, bl a 1996:

Åsas far hade en sommar vistats i Nordhallen, och Åsa hade några av hans målningar från denna tid hemma på väggen. Åsa och jag gjorde en hastig visit där 1996 och här en bild från detta tillfälle:

Ett av Åsas intressen var att plocka svamp och jag ställde upp för att glädja Åsa:

Då slapp jag ju hitta på något annat som hade passat både henne och mig. (Nå,  det fann förstås annat sådant, som tradjazz.) Travade efter henne i svampskogen, plockade upp någon enstaka höstkantarell. Åsa hade alltid svampboken med som hon trots sin stora erfarenhet ofta konsulterade och det blev ju en del andra sorter. Svamp är trots allt ”lite läskigt” och ansågs av svensk allmoge  inte vara människoföda utan något som bara djuren åt. Jag minns ett passage i  Euskefeurats ”Tröstvals” om kossans himmel: ”För däroppe är sommaren evig/Där finns allting en ko nånsin kan önska sig/Himmelska ängder/med kosopp i mängder/och vallar med klöver och med timotej ”

En gång i augusti 1998 i Tullinge, förresten inte så långt från F 18-området för att glädja de flyghistoriskt intresserade läsarna, stod jag på näsan när jag halkade på en berghäll. Jag minns hur jag såg marken rusa upp mot mig och så hörde något krasa inne i skallen. Så här såg jag ut någon dag efter omplåstring på Huddinge sjukhus:

Man ställer upp minsann! Korsordslösning var ett annat nöje vi kunde ägna oss åt tillsammans. Men inte heller något som jag ägnar mig åt på egen hand, ”frivilligt”. Minns hur de sista veckorna i mars 2001 i hennes liv cancern påverkade hennes skrivförmåga, bokstäverna i rutorna blev inte som hon avsåg om hon överhuvudtaget kom på hur de såg ut. Även ”själva tänkandet” gick litet snett också.

Men här 1997 rensar hon svamp hemma i mitt kök (jo det är en Spitfirestjärt som skymtar i vänsterkanten)!

Sudden

Responses

  1. Hej Lars,

    Your story about ‘svamp plockning’ reminded me of the years when I lived in Sweden as a boy. This was during the war years and food was scares. What we were allowed for out rationing cards was the bare minimum and my parents did their bit to see that I am my sister got a good dinner every day.

    We had rabbits in cages to provide us with sufficient meat and every autumn my mother and I went to the forests around Kalmar to ‘plocka svamp’. I quite like it and we always returned home with baskets full of fungi, as much as we could carry on our bicycles. I was quite good at telling the good ones from the bad. My mother had bought us a card game that we played quite often. The purpose of the exercise was to get a ‘family’ of one type of, say, mushrooms. Each card showed a specific fungus and and after each name was one, two, or three stars for the edible ones or one, two, or three crosses for the poisonous ones.

    Back home we had as much of the harvest we could eat and my mother preserved the rest and stored them in the cellar amongst jars of rabbit meat. I was always very lucky to find a Stolt fjällskivling each time. This was always fried in plenty of butter when we came back home. Wonderful.

    Perhaps it was these numerous trips in the forest that made me keen to walk and run in the those around our home. And to find where we had left the bicycles after we had filled our baskets with fungi taught me something about navigating in the forest. A few years later I even joined an orienteering club and competed for them for many years.

    But, Lars, as your blog is aviation related how can ‘svamp plockning’ have anything to do with aviation? Well, I have a good friend in Sweden, not borne there but he speaks good Swedish now. He still talks about den röda flygsvampen.

    Gilla

  2. Hej Erik och andra!

    Under kriget hade vi kaniner i vår villaträdgård i Gävle. Jag tror det fanns en bur på husets norrsida. Minns att pappa slaktade dem. Jag såg en kort skymt av vit päls och rött blod när han kom bärande på dem. Men jag ville säkert inte titta. Jag har inget minne att jag gullade med dem.

    Jag fann en sajt som propagerade för hemmavid-kaninhållning och där det berättas hur man bäst slaktar dem: http://therabbitrevolution.com/butchering-and-eating-rabbit/

    I Genève fanns kanin i köttbutikerna minns jag. Det fanns kvar litet päls på bakbenen av den flådda kaninen, antagligen för att kunden skulle kunna identifiera köttet som kanin.

    I Genève på tjänsteresa drygade man ut traktamentet genom att använda det enkla kök (”kitchenette”) som hörde till hotellrummet. I varje fall såg man vid bokningen till att det fanns ett sådant. Ofta ingick kitchenette i rumspriset om vistelsen var något så när lång. Vistelserna varade ofta några veckor, och man ville kanske inte äta ute varje dag, och så hade man ju ofta anledning att jobba på rummet på kvällen. Många klagade på låga traktamenten men jag tjänade på dessa resor. (Man snålade, man hade med sig bedömt tillräckligt mycket kontanter i en av Riksbanken tillåten mängd och några plastkort fanns ju inte.)

    Kanin har jag dock aldrig tillagat där.

    I mitt album hittar jag en bild från vår trädgård i Gävle. Dan var väl anlagd 1940-41 och tomten var stor. Mycket upptogs av trädgårdsland, Sånt var ju bra att ha under kriget som du skriver. Denna bild är daterad 1941 (1942 troligare):

    Kaninburarna stod väl där man ser cyklarna på denna bild från 1946, sista sommaren i Gävle:

    Först nu, efter ca 60 år, när jag skulle skanna bilden litet bättre än för ett par år sedan, ser jag att längst bak ser man min far (?) sysselsatt med att klippa gräs. Notera de många rätt yviga bärbuskarna.

    Mormor och morfar bodde i en liten lägenhet i den stora tvåplansträvillan. Morfar arbetade nog mycket med trädgården och här gräver han och jag. 1943, är det höst eller vår? Notera de ganska späda buskarna till vänster. Eller man kanske klipper ned hallon så mycket:

    https://larsan13.files.wordpress.com/2012/09/morfar_lars_grc3a4ver_1943_gc3a4vle.jpg (Jag gillar skannerns ”blåstick” i svartvita foton.)

    Nu har jag slirat iväg som vanligt!

    Gilla


Kommentera

Kategorier

