Skrivet av: Sudden | 2012/09/18

Ett misslyckat försök att skriva något om det tidiga SAS m m

Få se om jag hinner komma fram till SAS.

I dag var jag på Bilprovning och till min lätt fnittriga besvikelse, en reaktion på den ångest man känt i väntan på det blir ens tur, blev bilen underkänd. Men det handlade bara om en trasig lampa och vem bryr sig om/märker ett slocknat ”positionsljus” när man alltid kör med halvljuset på? Så hade två blinkers i bak blivit alltför vita. Själva lamporna är målade och färgen flagnar/bleknar. ”Egentligen bör man byta vartannat år” sa besiktningsmannen. Jag tror att jag kan fixa detta själv. Han lugnade mig också vad avsåg den skruvfjäder som drar upp kopplingspedalen och som en vacker dag helt plötsligt hade börjat knäppa till när fjädern ”kantrade” i sin nedre fästpunkt när fjädern sträcks. Jag trodde ”något var på gång” men detta var alltså vanligt. Men ändå konstigt.  Ibland säger jag ”smäck” om min bil, som bekant är jag inte frankofil.

Men  bilen är onekligen trevlig att se på (tack Egon för berömmet!) och har många goda sidor, bl a en fungerande radio med RDS . PI, Programidentifiering, Programindikering eller kanske Programinformation sa vi i början. Ett system som televerket och Sveriges Radio tog fram. Minns inte att Ericsson var med men RDS var ju ”lierat” med det personsökningssystem MBS som televerket drev innan mobiltelefonin slog igenom och där antagligen Ericsson gjorde sökdosorna.

Jag åker sällan i den, senaste året har det blivit bara 200 mil. Men jag har radion igång för det mesta. Bättre mottagning än i bostaden.

Jag råkade hitta en nu avslutad tidig blogg  hos Ulf ”Ulle-Bulle” Björkman, Den innehåller bl a material om Sven Lampell, en FV-profil med resning. Han introducerade den flygmilitära femkampen i FV, där ”vi” blev framgångsrika. I ”Ett år i luften 1959-60” finns illustrerade artiklar om de två senaste VM-tävlingarna i Belgien resp. Sverige (F 9), då Sverige vann sina 4:e och 5:e lagsegrar i en obruten rad, vilket innebar att man definitivt erövrade vandringspriset.

Lampell hade en viktig roll i FV:s Kongoinsats. SVT-play har många inslag om Kongokrisen där man kan se Lampell och här är ett klipp från 1962 (Kunde ej återfinnas 4 april 2015 men många gamla TV-inslag finns om Kongo. Sök kanske hellre på SVT ”Öppet arkiv”:)

Senare blev Lampell flottiljchef vid F 15 i Söderhamn och därefter blev det många Röda Kors-uppdrag. Vid sammankomsten vid Tunnans 50-årsdag på FV-museum i september 1998 minns jag att han var en av dem som ännu kunde berätta.

Björkmans blogg hette ”I det blå” men jag tror inte jag tänkte på detta när jag valde namn på min blogg. Däremot hade jag ju läst hans bok ”Ett liv i det blå”. Björkman tar förutom Lampell upp planerna på ett flygmuseum på Barkarby. Vidare har han en skiss till en blogg om ”cykelmarodörer”.

Tillbaka till min bil. Här kan man bl a se en målad blinkerslampa:

Bilden är nästan två år gammal då jag hade något lampproblem när den begagnade bilen var nyinköpt. Nu får man rota där igen…

Kanske det det är lika bra att inse att jag inte hinner/orkar komma in på SAS.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Du säger : ”Jag åker sällan i den, senaste året har det blivit bara 200 mil. Men jag har radion igång för det mesta. Bättre mottagning än i bostaden.”

    Får man tolka det som att du går ut och sätter dig i bilen på parkeringen för att lyssna på radio? Kanske tar du med dig en kaffekopp och en bulle också?

    Gilla

  2. Hej Sven, nej så ska man inte tolka det. Men tack för tipset. Det händer att jag sitter kvar i bilen för att höra slutet på ett radioprogram.

    I går bytte jag blinkersljus i bak. Det gick i princip bra men ena lampans glaskolv verkar ha lossnat från själva sockeln. Det blinkar om man vrider kolven rätt men det blir att göra om. Nå, nu har jag vanan inne.

    Googling och samtal med besiktningsmannen visade att detta med färger på bilens olika ”ljuspunkter” ställer till problem bl a för dem som direktimporterar bilar från USA. Huruvida Europas länder är enade i sin standard vet jag inte. Äldre svenska bilar får ha (kvar) vitt eller rött blinkersljus.

    Till sist fann jag en utförlig bestämmelse om vad som gäller när det gäller lampor och lysen och deras sken:

    http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm#_Toc38872823

    Jag hade ju undrat över hur en besiktningsman kan avgöra om en färg duger eller inte men det finns alltså definierat vad orange är, med toleranser därtill. Den som läst sin Descartes njuter av definitionen av positionsljus; Lykta avsedd att markera fordons förekomst och bredd. Alltså: Jag har positionsljus, alltså finns jag.

    Här ser man mina nya lampor:


    Färgen ”orange” har olika namn och lampan kallas väldigt olika på olika språk. Det finska ordet är imposant. Att något så litet har ett så långt namn. (Vi använder väl inte ”amber” på svenska. Citroëns instruktionsbok säger ”bärnstensfärgad”.)

    Ordet ”Amber” stötte jag på redan som barn och det måste bero på att då blev romanen och filmen ”Alltid Amber” mycket populär. Jag fann mycket skoj när jag googlade på titeln och författaren. Tidigt ”tantsnusk” kan man nog säga. En nitisk åklagare i USA hade räknat efter hur många tillfällen av ”sedeslöshet”, ”kvinnas avklädning inför män” o d som skildrades i boken som blev stoppad i vissa delstater. Författaren själv hade förklarat att enligt hennes uppfattning hade hon bara skrivit ”rakt om sex” på två ställen, och dessa ställen hade förlaget därtill tvingat henne att skriva om vilket hon gjorde genom att att antyda något med exempelvis tre punkter. ”Det klarade man sig alltid med på den tiden” sa hon livsvist senare i livet.

    Ur en i dag på webben publicerad annons för boken, en text som nog skrevs för länge sedan:

    ”Alltid Amber” är en av vår tids mest omtalade äventyrsromaner. Den väckte sensation när den först publicerades, och har sålts i miljoner exemplar över hela världen och den har även filmats.

    Amber är en hjältinna man aldrig glömmer. Vacker, oförvägen, intelligent – och hon vet att utnyttja sina företräden. Hon lindar männen runt lillfingret och hon överöses med sköna juveler. För hennes skull utkämpas dueller på liv och död.

    Genom Djärvhet och handlingskraft förvärvar hon både rang och rikedom. Så når hon så högt en kvinna på hennes tid kunde nå – hon vinner kungens gunst…

    Kärlek, romantik och farliga intriger – en spännande, överdådig skildring från 1600-talets England.”

    Själv skulle jag nöja mig med en kvinna som kunde gå ut i höstkylan och byta lampor på bilen åt mig.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: