Skrivet av: Sudden | 2012/09/21

Det tidiga SAS – mer eller mindre sanna bilder

Ett P.S. tillagt 24 september med lättsam officiell historieskrivning.

Thor Hafstads minnen från sin tid i SAS på 50 talet och hans tid som trafikledarelev på Arlanda fick mig att ta fram mina ”Ett år i luften” som är litet av en bibel för mig.

SAS producerade förstås lockande bilder för att marknadsföra bolaget och här är en som jag fann i ”Ett år i luften”. Idlaflickorna var en gymnastikgrupp som blev internationellt känd under ledning av sin ledare Ernst Idla, en av många ester som tog sin tillflykt till Sverige under 1943-45. Här är en bild eller snarare ett fotomontage. Skall man gissa att det är PAR-radarskjulet vid bana 01/19 man ser i bakgrunden?

Idlaflickorna är fortfarande i farten med sin mjukt rytmiska gymnastik med bollar, en frigörelse  från den mer militäriska gymnastik som en gång dominerade.

Thor nämnde bilder av plan i SAS färger som aldrig kom att flyga för SAS. Och SAS retuscherade bilder av egna plan för att ”förtydliga” sina prestationer. En bild av en ABA/SILA-märkt DC-4 gjordes om att för att visa SAS första flight till USA 1946 med OY-DFI, nederst på denna sida ur ”Ett år i luften”:

Planet över Manhattans skyskrapor var egentligen SE-BBA ”Nordan”, Silas första DC-4 som vid fototillfället i maj 1946 då såg ut som på bilden överst. (Jag har sett den äkta Manhattan-bilden någonstans. Här en vad jag tror äkta handkolorerad bild över Manhattan men inte den som man retuscherat. ) Mycket kring detta ”bildskoj” berättas i Svensk Flyghistorisk Tidskrift  nr 2/1997 av Göran Sundblad där man ser både den äkta bilden med frihetsgudinnan samt en retuscherad version som föreställer LN-IAD  i SAS-färger. Se även Sundblads inlägg på Flygtorget.

Här en retuscherad bild av SE-BBA över frihetsgudinnan från samma fotoflygning som jag fann någonstans:

SE-BBA från ”början till slut” kan ses här (sic transit…) med bl a en bild av planet över Manhattan jag inte sett tidigare. Se även en bild i  Flight 1978.

SAS räknar sin första reguljära Atlantflygning som OY-DFI Dan Vikings flygning med start på Bromma 17 september 1946. Enligt SFF kronologi: Flygningen den 17 sept.sker med start kl. 11.00 med den första SAS-målade DC-4:an, OY-DFI Dan Viking, från Bromma via CPH – Prestvik – Gander till NYC med 28 passagerare. I höjd med Örebro får man motorkrångel och tvingas återvända och först kl. 01.00 på natten kommer man iväg på riktigt. Restiden blir 28 tim. Se även SvD samt SFT 4/2009 där Göran Sundblad skriver om flygningen och inte minst om amerikanen Byron Cramblet som var andre kapten. Hans landsman Rupert Hansen var en av två styrmän. Cramblet avled i januari 2009; han hade tillsammans med Hansen besökt Sverige 2006 till 60-årsjubileet.

LN-IAD var vill jag minnas Det Norske Luftfartselskabs (DNL) första DC-4 (senare Haakon Viking) som i början såg ut så här:

Den vackra bilden tror jag är tagen i USA men bildtexten är charmigt norsk. Bilden är ”lånad” från Norsk Luftfartsmuseum eller om man skall säga att det är från ett norsk statligt ”Digitalt Museum”. Söker man där kan man finna  LN-IAD i två olika senare SAS-målningar.

Jag hoppas jag fått åtminstone de flesta detaljer rätt.

Här är ytterligare SAS-minnen för den intresserade.

Slutligen: Det retuscheras förstås inte bara hos flygbolag utan även på andra ställen. Snyggt gjort men F 13 ska det vara, först med 29:an. En av de första – och vackraste – 29-bilderna.

Sudden

P.S. Mer läsning om de tidiga åren och med exempel på den av IATA hårt reglerade konkurrensen, exempelvis ”the Sandwich War”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: