Skrivet av: Sudden | 2012/09/26

Tintin och hans skapare Hergé, bibliotek och annat och andra

Några länkningar tillfogade 27 september i det första stycket om de motstridiga uppgifter som ges om ett ev. flygmuseum i Nyköping. Samt en länk om B 18:s autopilot

Det är riktig höst! Och jag skyller inte på koldioxiden, så här ska det vara. Tyvärr! Tågen norröver stod still, detta med elektricitet är verkligen inte lätt även om nu ganska många år gått sedan Volta observerade grodbenens sprattlingar. Olyckorna vid järnvägsövergångar har ökat. SFF:s rapportering om ett nationellt flygmuseum blir alltmer förbryllande om man jämför med vad som läsas på forumet och här. Har jag nämnt att SFF:s ordförande bor i Nyköping förresten?

Lärde mig en del genom diskussionen på SFF forum om B 18:s styrautomat som jag skrivit om tidigare på min blogg.

Bilden som visar den ”hydrauliska karaktären hos servot” är helt fräckt klippt ur denna skrift som det tipsades om på SFF forum. Den förklarar ”allt”. Tänk vad bra det är att kunna litet tyska…

Tittade in på biblioteket i går, läste i bl a DN, Ny Teknik och Allt om Hobby. Den sista bara ögnade jag. Inte klokt vad dom kan nu. Man kände sig slagen till slant med sina enkla försök. Gluttade också i en bok av Per Kågeson. ”Redan för 40 år sedan stod bilen för 90% av landets persontransporter” läste jag (reservation för minnesfel). Och hur oerhört vikt-ineffektivt är inte snabbtåget. Ja, man förstår inte att så många vill att det skall satsas på järnväg. Fast egentligen satsar inte regeringen, den bara låtsas. Gusschelov. Det kan inte vara lätt för en statsminister att försvara alla konstiga förslag medarbetarna kommer med, att komma ihåg deras argument och vad som är menat ”mest på skoj”.

Apropå bibliotek så blev det en hastig mediastorm i går när en ledande person på Kulturhuset i Stockholm berättade att han låtit ta bort några Tintin-böcker med välbekanta motiveringar som väl är förståeliga. Men motreaktionen var stark. Några vänner på Facebook reagerade såg jag i morse och själv mailade jag mina närmaste bekanta med bilder av nazistiska bokbål och en påminnelse om dagens intolerans mot oliktänkande och skymfande av dem som tyckt fel en gång. (Från Wikipedia: In 2011, the 50th anniversary of Céline’s death Frederic Mitterrand the French Minister of Culture and Communication announced that Céline would be excluded from the a list of 500 French Culture Icons to be honoured that year because of his antisemitic writings”.)

”Du ska göra som Svenssons gör” är fortfarande en klok devis, myntad av visdiktaren m m Ulf Peder Olrog. Fast ibland gör ju många Svensson fel, t ex i det sena 30-talets Frankrike.

Man minns barndomens stränga biliotekstanter, åtminstone var jag rädd för dem. De censurerades ju också då, inga Biggles- eller Femböcker här inte har jag hört sägas. Och ännu idag skickar visst medlemmar i bokklubbar tillbaka böcker för sina barn om det är svordomar i dem. Bigotteriet är still going strong.

Här några av de Allhems flygböcker jag dock kunde låna på biblioteket i Årsta folkskola och som bestod av två rum. De stod i det litet mindre rummet som kanske var avsett för vuxna lånare:

Det var nog genom denna tidiga flyghistoriska läsning jag lärde mig konsten att påpeka detaljer som Védrines oknäppta knapp som jag tyckte förhöjde läsningen, det gav en slags kontakt med författaren (vad kul kan jag hitta på att skriva om denna triviala bild?), men som förstås kan ses som ”avvikelse från ämnet” av de mer målfixerade.

Jerk Fehling har skrivit sina memoarer om sin tjänst inom försvarsmakten som ”skrivbordstjänsteman” i en ganska speciell tjänst. Intressant för mig som också har suttit vid ett skrivbord inom en stor inte alltid välfungerande organisation som konsulter dessutom tror sig kunna göra bättre. Jag kände alltså igen mig och röstade därför på boken som ”Årets flygbok”, förresten enda gången jag röstat vid FLIT, men jag var nog tyvärr ganska ensam om det. Flyghistoriker och flygintresserade har nog andra intressen, de drömmer (ännu) om att bli pilot eller åtminstone kunna komplettera sina ”kalendrar”. Nå, när Jerk ville skänka sin födelsestads bibliotek ett exemplar, tittade biblioteksdamen ogillande på omslaget och titeln, nej sådana böcker om vapen och krig ville man minsann inte ha.

Boken handlar om odramatisk men effektiv underrättelseverksamhet, hur man när pensioneringen nalkas anses som onödig och oanvändbar,  samt flygteknik och även lite stockholmsk 50-talsflyghistoria, teknologtillvaro, jazz-spelande samt varsamma personbeskrivningar och är mycket litet ”krigisk”. Något helt annat än de blyertstecknade ”porrbilder” av krigsflygplan som fyllde en tjock bok på mitt bibliotek i går.

I Kaianders Semplers intervju med Jerk finner man det härliga konstaterandet ”Jazzen räddade mig från Saab”; de trakterar båda musikinstrument. (Tyvärr saknas bilderna i Ny Tekniks artikel.) Jag hade en gång nöjet att vid en årsmötes- eller FLIT-middag sitta bredvid Jerk och höra litet om Långholmen-haveriet. En del piloter vispar med spaken, andra gör det inte. Här mer från Jerk.

Nu till Tintin. Mina söner hade några av böckerna, det var ingen stor grej för dem. Jag som vuxen såg ju mycket fint i böckerna, de bilar, lokomotiv, flygplan m m  som finns i Hergés serierutor är ofta fint tecknade, tack vare studier av förlagorna. Jag plåtade för länge sedan av några bildrutor, tyvärr är kvaliteten dålig, men jag hoppas du kan njuta av omsorgen om detaljerna. På Fredric Lagerquists sajt kan man finna mer; sök på Arado eller börja exempelvis här. Se även en Arado här. Här nedan en Cadillac cabriolet. Se mer här av Hergés bilar.

I en serie har professor Kalkyl, där förebilden är den belgisk/schweiziske ballongpionjären Auguste Piccard, ett par motoriserade rullskridskor:

Tintins tecknare Hergé var helt säkert inspirerad av den italienske racerföraren Pietro Taruffis (Piero Taruffi) rekordracerbil:

Bilden är från Teknikens Värld nr 14 1949. Här hela artikeln. Man kan hitta mer kring Taruffi på webben. Här en illustration till ett av hans patent:

Bilden är lånad från http://www.google.com/patents/US2608264 som Google i sin tur ”lånat”.

Inte bara Pietro Taruffi har åkt fort med en extrem bil, det gjorde även Tomas Leijon för 16 år sedan med sin ”Dreamliner III”, med mer läsning här. Och Taruffi utvecklade sitt två-torpedskoncept.

Sudden, nostalgiker

Responses

  1. ”Turerna kring SFF:s rapportering om ett nationellt blir alltmer förbryllande…”
    Jag nog är den meningen förbryllande alltid 🙂
    Nationellt vadå, undrar man.

    Gilla

  2. Tack, har lagt till det viktiga ordet ”flygmuseum”.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

