Skrivet av: Sudden | 2012/10/05

Läst och gjort sedan sist

För närvarande känner jag mig litet okoncentrerad och det är svårt att ta itu med något större blogginlägg (jo, jag har planer). Det får bli litet småplock.

Äntligen har jag köpt ett par nya handtag till min cykel, de gamla var ordentligt slitna. De nya handtagen var litet längre men istället för att korta av dem flyttade jag alla reglage o d som sitter på styret, och det är många. Bromsar, växlar, hållare för belysning, ringklocka, cykeldator. Trångt. Det gick även om ringklockan inte klingar när jag sätter dit belysningen som jag förresten aldrig använt. Det är ett nöje att meka med denna Univega och att använda den. Rejälare än de svenska stålhästar jag varit van vid ända från barndomen. Den senaste för kanske 30 år sedan var en orangefärgad sak, litet sportig. En massa trassel med ekrar, slangar, växelnav m m. Kanske jag var för tung för lättmetallfälgarna.

Här skojiga kromosomstrimmor jag såg vid en cykelutflykt i juni 2007:

Jag använder ytterst sällan cykeln till något ”nyttigt” utan bara för motion och cyklar sällan på vägar där det finns bilar.

Jag får från en mail-vän V i Kanada dagligen vackra naturbilder, söta djur, religiös uppbyggelse, roliga historier, anti-Obamapropaganda och mycket annat. Tjocka och många mail men ibland kan man hitta samma saker på webben som detta om astronauten Neil Armstrongs ”jordfästning” som skedde till havs; han flög en gång i US Navy. Den historia om vad han en gång hörde grannfrun fru Gorsky säga till sin man är inte sann. Men den är bra ändå…  Nedan kartongen till den 8 mm smalfilm min svärmor litet överraskande gav oss om Apollo 11:s månlandning:

Jag läser på SFF forum att ”Teknikland” utanför Östersund har finansiella problem. Konkurs. Jag har inte försökt följa med, men någon instans tycker det har varit något slags fel i ”upphandlingen”. Ett ord som alltid ger mig rysningar efter mina egna försök i ”inköpsbranschen”. Flera inlägg finns där man uttrycker förtröstan, men jag är pessimist jag. Man har såsom lokaliserat i ”glesbygd” fått stora bidrag från EU vad jag förstår, någon Svedinos i Halland inte varit berättigat till.

Ett  Quiz på forumet handlade om vad fransmännen från början kallade det projekt som skulle bli Concorde. Jag har någon gång hört att stavningen är en brittisk eftergift till fransmännen. På Wikipedia kan man läsa mer om turerna kring namnet:

The aircraft was initially referred to in the UK as Concorde, with the French spelling, but was officially changed to Concord by Harold Macmillan in response to a perceived slight by Charles de Gaulle.[10] In 1967, at the French roll-out in Toulouse the British Government Minister for TechnologyTony Benn, announced that he would change the spelling back to Concorde.[10] This created a nationalist uproar that died down when Benn stated that the suffixed ⟨e⟩ represented ”Excellence, England, Europe and Entente (Cordiale).” In his memoirs, he recounts a tale of a letter from an irate Scotsman claiming: ”[Y]ou talk about ‘E’ for England, but part of it is made in Scotland.” Given Scotland’s contribution of providing the nose cone for the aircraft, Benn replied, ”[I]t was also ‘E’ for ‘Écosse‘ (the French name for Scotland)  — and I might have added ‘e’ for extravagance and ‘e’ for escalation as well!”[11]

Concorde also acquired an unusual nomenclature for an aircraft. In common usage in the United Kingdom, the type is known as Concorde without an article, rather than the Concorde or a Concorde..[12][13]

På Nya Zeeland har en Mosquito flugit, Fredric Lagerquist har berättat om det på sin blogg och visar en film. Här en film (tips på SFF forum) där det är mer fart på planet. Från flyguppvisningar minns jag att det finns inget så trött som en VK2-warbird som just lättat. Jag såg den olycksaliga RR299 i Västerås en gång. Kanske det var 1985, jag minns det usla vädret då som framgår i artikeln i MACH22, och inte denna gång 1987.

Här kan man se litet om svensk nattjakt med J 30 Mosquito ur filmen ”Glimtar från flygvapnet” från 1952.

Min vän i Kanada har också sänt ett tungt mail om en berömd flykt via en tunnel ur ett tyskt fångläger, beläget i nuvarande västra Polen, Stalag Luft III. Förra året grävdes tunneln fram, och det har gjorts brittiska TV-program om detta. 76 fångar hann ge sig iväg genom tunneln, men de flesta av dem arkebuserades sedan de spårats upp. Jag fann en tidningsartikel med mailets bildmaterial och man finner lätt mer läsning. En imponerande skapelse!

Avslutningsvis litet visdom via V:

Sudden

Annonser

Responses

  1. Hej,
    Intressant läsning som vanligt!

    Jag kom att tänka på att jag också såg RR299 på Hässlö. Här är en (repig) bild som jag knäppte:

    Vackert flygplan som gjorde intryck på mig! Jag såg även haveriet om än på TV. Det gjorde också intryck, fast på annat sätt. Jag minns än idag hur jag slog på TV:n, och bytte till någon brittisk nyhetskanal. Precis i det ögonblicket visade de ett inslag om haveriet med en video. Jag hann bara se några få sekunder av den, men det var tillräckligt för att se att det var en Mosquito i något spin-liknande på låg höjd och att det inte slutade bra. Usch!

    Gilla

  2. Hej Krister!

    Tack för bilden. När jag tänker efter och kollar i mina ”papper” så var det nog flygdagen 1985 jag minns – planet var på Hässlö både 1985 och -87 liksom Sally B. Om jag var där även 1987 – nej, mitt minne är ofta opålitligt och almanackan och fotoalbumet ger inget. Mach verkar inte ha skrivit något om 1987, däremot om 1985:

    Jag kommer ihåg detaljer som nämns i reportaget. Inte minst vädret.

    Visst var Mosquito vacker, även om de stora motorgondolerna kunde ge ett klunsigt intryck ur vissa vinklar. Men annars är det ju utsökt linjerent som Bertil Heglands teckning visar:

    Ett formidabelt plan som kunde göra saker som inget annat plan kunde. Här en spännade berättelse:

    Jag har ändrat och rättat litet i mitt inlägg, och även på andra håll i min blogg där Mosquito nämns. Någonstans har jag bilder av vad radaroperatören hade framför sig – plåtade i det förnämliga Robotmuseet i Arboga.

    Haveriet vid Manchester i juli 1996 finns på Youtube. Jo, det ser hemskt ut. På SFF forum hade vi en diskussion kring detta haveri. Som jag minns den försökte en skribent visa att Mosquito inte var knepig vid ensidigt motorbortfall. Ett påstående jag hade svårt att förstå,

    Gilla

  3. När jag hälsade på i min blogg nyss fann jag att jag i en annan bloggpostning skrivit litet om flygdagen 1987 och då hänvisat till ett videoklipp där Sally B och en Concorde (man får egentligen inte säga en Concorde har jag lärt mig) syns tillsammans. Antagligen från samma SVT-program (?) som klippet om Mosquito. Avgjort var jag inte där, jag är säker på att jag aldrig sett Concorde i Sverige.

    Tidigare postningen: https://larsan13.wordpress.com/2012/01/14/lastips-hudsonflodlandningen-2009-flygdagar-i-vasteras-lars-gyllenhaal-tullinges-historieloshet/

    Det är litet störande att man inte alltid kan få rätt proportioner bredd/höjd på videoklippen. Men när jag är hemma hos bekanta och ser på TV märker jag att ”folk inte verkar bry sig”. Inte heller SVT bry sig; man ”orkar” inte justera korta inslag.

    Eller är Sally B/Concord-klippet korrekt? För övrigt är det första gången jag fått in en ”videoklipp-ikon” på min blogg! Helt oavsiktligt!

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: