Skrivet av: Sudden | 2012/10/26

Tidens gång

(Lätt putsad och förtydligad 30 oktober)

I går kväll kom den första snön. Helt normalt. Här kan man om man tittar noga se en ung person som kramar säsongens första snöboll och hur morgonsolen just träffar trädtoppen:

Häromdagen fick vi veta att skådespelerskan Anita Björk avlidit. För mig var hon en av dem ”som alltid funnits”, hon verkade så opåverkad av tidens gång. Jag har dock inga upplevelser av henne på scenen vad jag kan minnas men har hört hennes fina röst i radio. Efter ett par decennier insåg jag nämligen att teater inte var min grej trots att jag ansträngde mig. Under skoltiden gick man på ”skolteater”, och jag minns hur jag en gång i mellanakten av ”Romeo och Julia” gick till garderoben för att ta ut mina kläder och äntligen få gå hem. Men det var ingen sedvanlig rusning till garderobsdisken så jag insåg mitt misstag. Men så pass litet var jag alltså med i själva handlingen. En Shakespeare-föreställning i London på en tjänsteresa 1968 var helt obegriplig. Och någon sekundärradar köpte vi otacksamt inte från den firma som bjöd oss på teatern. (Vad dessa två amerikanska försäljare var efter oss!)  Är inte Shakespeare litet överskattad förresten?

Den enda teaterföreställning som verkligen tagit tag i mig var Stig Larssons ”VD” där Ernst Hugo Järegård spelade en sällsynt obehaglig sådan. Och det var inte bara Ernst-Hugos förtjänst att jag blev så påverkad utan temat i sig; hur människor utnyttjas och låter sig förnedras och därigenom sviker andra.

Nå, nyligen tipsade jag on gammal journalfilm från 1953 där man plötsligt bland sedan länge bortgångna storheter som Carl Albert Andersson, Anders Sandrew, Naima Wifstrand, Ulla Jacobsson  och Lars Hansson plötsligt ser en ung Anita Björk ta emot en utmärkelse. Filmen fann jag när jag ville hitta mer om Roberto Rossellini och Ingrid Bergmans snabba bilfärd Rom-Stockholm. Se min kommentar till denna bloggpost. Man hittar ofta något bra även om man inte alltid finner det man letar efter.

Jag blir då och då också påmind om att tekniken utvecklas och att saker inte längre är som jag ännu tror eller att ord ändrar betydelse. Sekundärradar är sålunda inte alls vad det var 1968, men mer härom någon annan gång. Som jag sagt tidigare.

Häromdagen såg jag på SVT text-TV att BBC lagt ned sin text-TV-tjänst med varumärke ” Ceefax” från det tidiga 1970-talet. Det kan väl inte vara möjligt tänkte jag; Ceefax-informationen är bara annorlunda ”transportförpackad” vid dagens digitala TV. Men när jag läste om Ceefax och BBC:s nyare tjänst ”Red Button” blev jag inte klar över vad som nu skett i Storbritannien. Det finns väl även där folk som sitter med sin gamla analog-TV med vanlig text-TV, ansluten till analog kabel-TV precis som jag. Det finns inom Red Button tydligen en del som är ”Ceefax-kompatibelt”. Red Button annonseras som en s k interaktiv tjänst vilket låter tjusigt. Men det finns många slag av interaktivitet, däribland fusk-interaktivitet där det inte finns någon tvåriktad kommunikation. Interaktivitet är en svårdefinierad funktion och ”… critics claim that saying that using a remote control to turn TV sets on and off makes television interactive is like saying turning the pages of a book makes the book interactive”.

Vad SVT har i kikaren vet jag inte, man fortsätter tydligen med vanlig text-TV, buren av de digitala marksändarna.

Även inom området ”television” händer mycket, vad television nu är. Man kan ju knappast säga att SVT Play är television, ej heller att köpa hem filmer som ”sänds” via Internet eller satellit. Hörde häromdagen halvsovande ett radioprogram där ordet ”vodd” ständigt återkom, Video On Demand  förstod jag så sakteliga. Jag hade nog inte förstått mycket mer även om jag varit vaken. Journalister ser också annorlunda på dessa medier än vad en gammal mossig ingenjör gör.

Min f d arbetskamrat Kjell Bergqvist visar i en av sina bloggar om vad han ”har i huvudet för tillfället” vad som är på gång vad gäller ännu maffigare bilder än HDTV. Som tidigare sedan snart 50 år är det japanerna som är drivande genom sitt statliga broadcastingbolag NHK som har ”nära kontakter” med industriföretag, vars beroende av statliga pengar/satsningar marknadsliberalerna inte gärna vill kännas vid. Bortsett från det,  tänk vad man kan nuförtiden! Här nedan berättar David Wood vid EBU pedagogiskt i sin speciella stil som jag känner igen även om han har åldrats ”sen sist” han också. (Bild från 1989).

Här ser man hur många gånger mer information en s k Ultra High Definiton TeleVision-bild innehåller. Många pixel blir det men det behövs om man vill kunna ha en ”TV-vägg” som upptar ett synfält  av 100 grader (och inte bara de i dag vanliga 12 gradersgluggarna eller litet mer (eller något ditåt). Den allra minsta rutan är vad som i dag är ”vanlig TV”. Vid de nyligen timade olympiska spelen i London testades UHDTV.

I denna blogg berättar Kjell även om sin första tid i televerket under en mycket god mentor Gustav Bernard Jansson och hur han långt senare tittade litet närmare på Janssons tvättmaskinsidé. Jag upptäcker då en VVS-pryl som kanske var den som ställde till problem för mig när min granne rakt ovanför gjort vissa VVS-installationer som min tillkallade reparatör beskrev som ”olämpliga” när han fixat det problem jag hade med vattnet. Min granne höll i flera år på att borra och dona och jag undrade ju vad han höll på med. En dag började en liten spricka uppstå i mitt badrumstak., och då ringde jag på hans dörr för första gången. Jag fick då en flaska whisky som kompensation. Nyligen utannonserades våningen ovanför av en senare ägare  och jag fick äntligen se vad denne tidigare granne åstadkommit. Så här stod det i annonsen:

Så här såg det ut  och som  jämförelse här mitt anspråkslösa badrum rakt nedanför. När jag gör jämförelsen och läser Kjells bloggar inser jag att det kanske är dags att ge upp och att slänga in handduken.

I morse såg jag på TV att Sveriges vägmuseum i Borlänge ska stängas och föremålen ställas i förråd i Eskilstuna så länge. Kanske kommer en del att visas upp i anslutning till Järnvägsmuseet i Gävle, men beslutordningen är lika bakvänd som vid Arlanda flygsamlingar. Föremålen ska bort till varje pris men vart de slutligen ska är inte klart än! I TV-inslaget ser man att samlingarna inte enbart omfattar vägmaskiner, bl a skymtar en Itera-cykel och en ”Volvo-pickup” på PV 445-chassi (? just denna. Det verkar för mig litet oklart vad ”modellnumret” 445 omfattar.)

Organisatörerna härjar vilt. Dom har i alla fall inte tappat sugen!

Jag får många trevliga mail, ibland med anknytning till vad jag skrivit på bloggen. Det är synd att de inte kommer som  kommentarer till bloggen så fler får glädjas. Jo jag vet, det finns tusen skäl att inte skriva. Glöm dom!

Ibland citerar/skvallrar jag och hoppas att mail-skribenten inte tar illa upp. De senaste dagarna har som respons på den senaste bloggposten kommit en del kul om hur man kan undgå att åka fast i fartkontroller om man känner ”polisens svaga punkter” och kan lagen. En erfaren elektronikkonstruktör menar att det är alltför komplicerat att göra en radarstörare som slår ut fartkameran (konstigt nog är radarstörare inte klart förbjudna i lagen om jag läst den rätt). Lättast är än så länge att dra ned solskyddet och hålla handen för ansiktet skriver en van Norrlandsbilist.

Apropå tidens gång, avslutningsvis en känd gravsten:

Det är en annan avliden skåning, Östen Warnerbring som sjunger ”Kivikspolska” med en fin text.

Sudden

Responses

  1. Hej

    tråkigt med Anita Björk. Vilken stämma hon hade. Visste inte att hon varit gift med Stig Dagerman

    Hoppar till det förra inlägget. Jag var kanske en av de sista som cyklade vid Globenområdet. Ett härligt område med gupp och hinder. En slags föregångare till bmx och cykelcross. Minns inte om du skrev det men Ingemar Unge har skrivit en hel bok om just detta område. Rekommenderas.

    Ang fartkameror. ”Van Norrlandsbilist” har rätt. Bara att hålla upp handen. Själv körde jag 6 km/h för fort genom ett brukssammhälle i Hälsingland. Bra sikt. Inga bilar framför eller bakom. Det damp ner en inbetalning på 2000 kr vilket bara kändes som en extra vägskatt. Som tur var dolde gps:en lite av hakan. Ena ögat skymdes något av bakspegeln ( jag är över 191 cm). Efter att först ha begärt ut förundersökningsprotokollet på otroliga 35 sidor så nekade jag helt fräckt. Åklagaren avskrev. Jag skäms inte. Speciellt när jag läser att en Trrafikpolis i Skaraborg gjort exak samma sak.. Hans bil och ett ganska tydligt foto på polisen, Hur skall då allmänheten följa reglerna? Jag vill betona att om jag på något sätt framfarit ovarsamt hade jag givetvis betalat direkt

    Otroligt trist att vägmuseet står inför ett ovisst öde. Vägar, bilar och trafik är något som står många av oss nära. Finns ett trevlig forum som hetet ”vägforum” eller liknande

    Tyvärr är det väl fler museum som gått samma väg. Tänker på det fantastiska telemuseet vidTekniska museet. Eller var det ett LM Ericssonmuseum? Minns inte riktigt. Som Saabentusiast glädjer jag mig åt att det museet räddades i alla fall

    Hälsn Hans

    Gilla

    • Hej Hans!

      En ny e-postadress. Är det samme Hans tänkte jag. Jo stilen var sig lik och att vara Saab-entusiast identifierar dig. (Saab har ju sedan urminnes tider ansetts vara en intelligent gjord bil jämfört med ett annat svenskt fabrikat som jag hänynsfullt inte nämner. Jag har ägt en bil därifrån (men ingen Saab) och har i dag åkt med i mellansonens senaste bil, som är av detta fabrikat. Det är fortfarande något som inte känns riktigt bra.)

      Och därtill samma IP-adress.

      Ingemar Unges bok ”Paradiset under Globen” (som skribent i tidningar var/är han en av mina favoriter) har jag sedan länge och den var grunden för vad jag skrev om Ödledammarna för länge sedan på min blogg. Jag har därifrån citerat nästan otillåtligt mycket av andras minnen av dessa dammar. Men det är inte lätt att hitta på min blogg och jag har själv stora problem att hitta där. Så fann jag då helt nyligen Arne Schelins fina blogg där det finns en hel del om livet i trakterna kring dagens Globen-område och inte bara motorhistoria.

      Själv har jag egentligen inte så många minnen från området kring Ödledammarna, men eftersom så många skrivit därom hakade jag på. Det finns områden i mina barndomstrakter som betytt mycket mer men jag har på webben ännu inte utforskat vad som finns skrivet därom.

      De flesta av mina vänner är upprörda att bli straffade för trafikförseelser, man har inte haft någon ond avsikt. Det gäller även mig. Jag försöker trösta mig med att jag ändå har undgått ”straff” för alla förseelser som inte upptäckts, att jag inte skall klaga. Rättvisan är inte mer omdömesgill än så.

      Som flygnörd tänker jag på hur Flygvapnet fick ned antalet olyckor när man istället för att straffa piloterna börjde lyssna på varför det gått illa eller hållit på att gå illa. Detta gav en bas för ett rationellt säkerhetsarbete som gav stor utdelning. Förstås inte hela minskningen av antalet omkomna från ca 30 st årligen till några enstaka, men en stor del av förbättringen. Tror jag.

      Telemuseum var till en början understött av bl a Ericsson och Televerket, men så drog de tillbaka sitt stöd om jag minns rätt. Motsvarande gällde ”Arlanda Aerospace” där det som flyghistoriskt intresserade personer/grupper genom åren sett till sparats skulle kunna visas upp. Hörde en gång en Tekniska Musei-person vid ett offentligt arrangemang inför Telmuseums stängning erinra om att ofta är industrin ganska ointresserad av historiebevarande och att röja upp efter sig. Kanske sant, Saab har ju inte velat ordna en musei-Scandia och Viggen 37-1 fick ju också vara.

      Gilla

  2. Speed control on the roads.

    Well, there are two reasons speed cameras are being used. One is to make drivers slow down to the speed allowed to make driving safer and the other is to earn some easily earned revenue.

    Where I lived in England there were suddenly speed cameras popping up like flowers in May around us. Many of these cameras were installed in areas where there never had been an accident and very unlikely that an accident ever could ever happen. There were wild protests against these and the cameras were finally removed. They were obviously installed to earn someone some additional money. If the speed cameras are installed for the reason I think that is wrong.

    The other reason for having speed cameras is to make the drivers slow down and to make driving safer. In this case I think it is right. Driving in USA you are told, if you listen to the radio, where the speed cameras are and there are big signs telling you that speed cameras, fixed or mobile, are being operated. So, you slow down which, in my opinion, is the name of the game.

    With my radar detecting devises that I brought with me from USA, and they worked very well in all Scandinavian countries, and my TomTom I get an early warning that there is a radar ahead. So I check my speed to make sure that I am within the set limit. It is easy to slowly and unconsciously accelerate without knowing it and, although I tend to keep to the speed limits, I find myself above the limit from time to time. So getting the warning signal from my TomTom I slow down. I think that is what the game is all about.

    Erik.

    Gilla

    • Hej Erik!

      Jo, ett syfte med fartkamerorna (som officiellt kallas ”trafiksäkerhetskameror”) är att få ned ”hastighetsnivån” på landsvägarna och de ansvariga visar stolt upp statistik att man fått ned olyckorna. Men man kan förstås invända en del mot trafiksäkerhetsfolkets strategi och principer. Och statistiktolkning.

      Det har ju sagts att varninganordningar kan leda till ryckig körning som i sig kan orsaka olyckor.

      Jag nämnde i går för min äldste son, ”min datakonsult”, att många känner sig kränkta av att ”åka fast” och att det känts orättvist. Han var inte benägen att hålla med sin far, men sådana är bra söner. Han har aldrig åkt fast för att ha kört för fort. När han gör det tror jag han ändrar sig.

      Så har han därtill blivit statstjänsteman (som IT-kunnig) hos självaste Riksåklagaren och hans myndighet så det är nog bäst för mig att vara litet försiktig i fortsättningen när det gäller ”brott och straff”. (Nå, nu har han i många år varit datakonsult hos Riksåklagaren. Men så blev det dags att pensionera sig för konsultfirmans chef och då flyttade min son över. Gatuadressen är f ö samma som för SFF kansli ifall föreningen skulle behöva litet IT-hjälp…)

      Signaturen ”En stolt/skrytsam far”

      Gilla

  3. Hej

    är inte längre kund hos tele2 och de hotade med att stänga mailadressen den 31 aug ( dock fungerar den ännu) så därför fick det bli en ny mailadress, Oj vad jobbigt det är att underrätta alla. Kanske kommer man att missa viktig post man glömt att ”ställa om”. Gmail har något som heter ”imap”. Förmodligen i grunden bra då man skall kunna nå allt från vilken enhet som helst. Dock är jag van vid Pop3 som är ett enklare protokoll och inte uppdaterar från olika enheter
    som Imap gör
    Hälsn hans

    Gilla

  4. Hej

    Visst är det tråkigt när ” man åker fast”. Men jag tycker att fartkamerorna är en väldigt bra sak trots allt. Tror att farterna gått ner och många kör verkligen vårdslöst. Nästa steg är visst att man förbinder sig att hålla hastighetsbegränsningarna och få lägre premie. Folksam ligger redan i startgroparna. Bygger på att man har en gps som registrerar farten. Låter väl så där. Då syns ju också var man kör. Inte för att jag har några hemligheter men …..

    Hälsning Hans

    Gilla

    • Hej Hans,

      I think that you, like me, want to keep to the speed limits. I mentioned the Tomtom I have that warns me for speed radars ahead of me. In addition to that it also shows me my speed, a lot more accurately than my speedometer does. It also shows me the speed limit on the road or street I am on. If I exceed that speed limit this part of the screen switches from green to red. It is quite noticeable. I can also set an alarm that will sound when I exceed the speed limit.

      The arrival time displayed on the screen is based on driving at the speed I am allowed to drive at. I get stuck behind slow vehicles from time to time which, before I got the Tomtom used to annoy me. No more. Staying behind that slow vehicle until it is safe to over take my Tomtom tells me that I may have lost a minute or two. So what? Keep calm and be a safe driver.

      Says Erik who wants to be a safe driver. And I do not have shares in Tomtom.

      Gilla

  5. Hej Erik,

    dagens gps:er är fantastiska hjälpmedel. Billiga har de blivit också. Det är uppdateringar som kostar. Min förra Garmin var värd kanske 600 kr och kartuppdateringen kostade 850 kr. Blev enklare att köpa en helt ny Garmin till extrapris för 850 kr. Utan uppdateringar kan man inte lite på olika fartgränser eller fartkameravarningar. Jag vågade mig på att köpa en WP-telefon. En Nokia Lumia 800. Trivdes inte med den och den ”kastas”bort här i Sverige då den verkar väldigt svårsåld Dock ingår fria kartor och navigering. I stort sett alla länder finns till nedladdning. Kan vara ett alternativ då man får en smartphone plus gps för runt 1500 kr ( begagnad nyskick). Bara att skaffa en bilhållare och köra

    Kanske är TomTom bättre men har blivit lurad av Garmin flera gånger. Nu mera ser jag den mer som ett komplement och försöker ha kartan i huvudet till stora delar när jag ska till en ny adress. Ja – jag använder den bara när jag ska till nya adresser och förstås på långresor. Det är kul att veta ETA, snittfart etc

    Hälsingar Hans

    Gilla

  6. Det var roligt att det kom så många kommentarer även om de inte direkt berörde mitt inläggs ganska sorgliga huvudtema. Att folk förr eller senare upphör att finnas till som Anita Björk, Piraten, Östen Warnerbring m fl.

    Men hellre litet ”tjohej”. Ett mail inflöt om fartkontroll, inte om en direkt följd av min blogg utan som ett svar till ett mail till en person i bekantskapskretsen som jag trodde hade en del bra saker att säga i ämnet. Här ett lätt redigerat klipp ur hans svar:

    ”En fartkontroll med laser är näst intill omöjlig att lura eller störa ut. De siktar i regel på nummerskylten, dels för att inte råka traffa förarens eller passagerarnas ögon, dels för att träffa en någorlunda vertikal yta. Träffar den en sned yta så att träffpunkten förändras mellan olika mätpulser, så kan man få ett mätfel på grund av en ”falsk” förflyttning. Lasermätaran mäter avståndet med kända tidsavstånd och beräknar på så sätt hastigheten.

    Men de mäter hastigheten under ett antal sekunder innan de ”låser” värdet, då de ser att de fått ett någorlunda stabilt värde, som dessutom överstiger den tillåtna hastigheten. De ser även avståndet och kan efter att de låst värdet altså se vilket avstånd de mätt på.

    Detta gjorde att en granne till mig klarade sig en gång från böter då polisen var ute och mätte på en 50-sträcka här i byn. Han såg polisen och såg därför till att vara under 50 INNAN han kom fram till 50-skyltarna. Polisen påstod dock att han kört för fort. Kan inte stämma sa grannen. Vilket avstånd mätte du på? Polisen avläste avståndet. Då bad grannen honom sikta på 50-skylten och kolla avståndet dit. Det var kortare. Polisen hade alltså mätt hastigheten innan bilen kom fram till 50-skylten och det klarade han sig på. Men det gäller alltså att verkligen känna till att de kan se avståndet och dessutom snabbt fatta situationen och tänka rationellt.

    En annan person som klarade sig från böter, trots att han körde för fort, var en instrumentförsäljare från XXXX. Han berättade om när han åkte fast. Han bad då helt enkelt att få se kröningsbeviset. Dvs beviset på att lasermätaren var kalibrerad. Fanns ingen dekal på instrumentet och de hade inte med nåt kalibreringsbevis. Det hör till saken att enligt en gammal numera rätt okänd lagparagraf från 1930-talets början och som fortfarande gäller, så är det ett lagbrott att använda mätanordning gentemot allmänheten som inte är krönt och att allmänheten har skyldighet att anmäla om man upptäcker brott mot denna lag.

    Just det sista visade sig vara en hake. Han bad dem nämligen kontakta en kollega på stationen så att han skulle kunna rapportera poliserna för brott mot lagen om kröning. Alla mätanordningar som som mäter storheter som berör förhållanden mot enskild person måste alltså vara krönta (dvs kalibrerade och försedda med dekal eller plombering som garanterar detta). Lagen avser i första hand vågar m m i butiker, men även bensinpumpar. Men lagen är så allmän så att rent juridiskt gäller lagen även polisens hastighetsövervakningsutrusting.

    Poliserna skrattade först, men han visste vad han pratade om och stod på sig. Så poliserna kontaktade till slut hemmabasen. Där slog de i lagböckerna och kom till slut fram till att han sannolikt hade rätt. Han fick (nja!) dock inte rapportera poliserna för lagbrott så det kom aldrig till nån rättslig prövning och till nåt prejudikat. Men han slapp att bli rapporterad för fortkörning. Han fick dock en syrlig kommentar om att de inte ville se honom igen.

    Ska man lyckas med en sån sak, så måste man nog vara väldigt påläst och kunna prata för sig på ett trovärdigt sätt.

    Detta hände alldeles efter att de börjat använda laserpistolen för hastighetsövervakning. Idag har de sannolikt sett till att de är försedda med kröningsdekal eller liknande.

    Men annars är det nog väldigt svårt att få rätt mot polisen i en tvist. Ord står mot ord och där går domstolarna till 99,99% på polisernas utsagor. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och betala, även om man anser att man körde lagligt.

    När det gäller fartradar, så används det väl numera endast i de automatiska fartkamerorna. Där kan de inte använda laser, för med laser måste man sikta, medan radar täcker en viss sektor.

    Fartmätning med radar bygger på dopplereffekten och därför skulle man ju i princip kunna störa ut ekot från bilen med en sändare som sänder ut en frekvens något under den man träffas av så att man lurar dopplermätningen att mäta för låg fart eller till och med noll. Men frekvensavvikelsen är så liten att det knappast går genom att sända ut en fast frekvens, man måste ta emot signalen de sänder ut och blanda ner den lagom mycket och sända tillbaka den med tillräckligt hög effekt. Mycket komplicerat och knappast värt mödan.

    Då det dessutom numrera bara används i fartkameror så finns ju andra enklare metoder. Så länge man inte infört ett strikt ägaransvar så räcker det med att göra sig osynlig. T.ex. genom att fälla ner solskyddet eller ta på sig en Gorby-mask. Om de får för sig att införa strikt ägaransvar så får man väl börja använda mer sofistikerade metoder, som att ha nåt som fälls ner framför nummerskylten, eller att man som agent 007 kan rulla fram en annan skylt.”

    Gilla

  7. Hej

    Nu fick vi detta utrett ganska ordentligt. Tack

    Jag har också övervägt att köra i tomtemask. Inte för att jag vill köra för fort men tex på sträckor söder om Hudik gick hastigheten upp och ner hela tiden och det var svårt att komma ihåg att korrigera ibland. Nu är den sträckan dock historia då den nya motorvägen invigdes förra hösten

    Skämt åsido. Det är bra med övervakning och trafiken är ingen lekplats. Jag tycker nog att man kunde införa ägaransvar precis som för parkeringsbot. Skulle garanterat bita. Det finns på tok för många galningar där ute. Och när minsta Golf gör +200 km/h är det inte svårt att stå på.

    Atr Östen Warnebring ”kilat vidare” hade gått mig förbi. Han hade en nästan ett lite nonchalant och avspänt sätt att uppträda. En mycket duktig artist

    Hans

    Gilla


Kommentera

Kategorier

