Skrivet av: Sudden | 2012/11/03

Husten är här och om en lysande satiriker och imitatör

Tog mig till en kyrkogård i morse med bil och tillbaka, ca 50 km i södra Stor-Stockholm. Bilkörning har blivit litet olustigt med alla fartkameror och det ökande antalet fartgränser. Lyckligtvis varnas man för fartkamerorna men det gäller att komma ihåg eller ha sett den senaste fartgränstavlan. Närminnet och annat börjar ju bli dåligt och det kanske snart är dags att sluta köra bil. Jag såg en poliskontroll vid den andra vägkanten på ditvägen, valde en annan väg hem.

Kommer att tänka på hur jag en gång beskrev vägen till mig för en besökande vän, och mailade en karta med inritade markeringar. Men vännen hade använt sin GPS som gav en annan betydligt längre väg men onekligen en sådan av högre standard.

Handen där jag bor ligger litet avsides till, man får köra 20 km innan man kommer ut på E4:an, och vägen är delvis gammal och underdimensionerad. Det var den vägen jag körde i morse. Min väns GPS hade föreslagit E4 upp till Västberga och så Södra länken till Johanneshov. Man kan fundera en hel del över hur navigatorn kommer fram till den ”bästa” vägen En rapport pekar på att i Tyskland och Holland är i alla fall GPS-användarna mycket nöjda, se sid. 40 ff. Men det kan ju ändå bli fel av olika orsaker. Några exempel:

.
”Bildrullen” brukar ha bra synpunkter på olycksorsaker och annat relaterat till trafik och mänskligt beteende, men hans analys av Baumgartners ”höjdhopp” nyligen var inte riktig och jag kunde inte låta bli att göra en invändning (där jag skrivit atmosfär där det borde varit troposfär).
.

En notis som har fått vid spridning i våra tidningar är att det i värmländska Sunne ordnats träning i att köra i rondell. Samhället har nyligen fått sin första sådana. Här ett klipp. Jag minns att länge var den längsta diskussionstråd jag sett den i Aftonbladet när rondellkörningens regler diskuterades. En del av dessa är paradoxala eller lätt löjliga (men jag vet folk som retar sig oerhört på medtrafikanter som inte använder körriktningsvisarna) och man får ta det försiktigt ibland, men på det hela taget tycker jag rondellerna är en välsignelse. Man slipper vanliga vägkorsningar, med eller utan trafikljus, och med hjärtpulshöjande väntan eller beslutsfattande – han eller jag först? Som Trafikverket visst en gång sagt: ”Möjligen kan det bli fler olyckor med rondeller, men det handlar då om mindre skador.”

Jag har nog aldrig varit i Sunne. När jag försökte mig på litet släktforskning för ett par år sedan såg jag att min farfars far kom från Sunne. Och jag som trott jag hade litet av norrländskt/Sundsvallskt ursprung! Men det visade sig vara Sunne socken i Jämtland som f ö kanske givit upphov till namnet ”Sundin”. Men andra män har varit i det värmländska Sunne:

På väg till kyrkogården lyssnade jag på P 1 och hörde då hur Johannes Ekman intervjuade Olof Buckard. En gång välkänd satirisk seriös imitatör i radio och på scen. ”Predikant och gycklare” som han med rätta beskrivs som. Här en för mig helt okänd sida hos honom som bara berördes i förbifarten i radioprogrammet. (Att en person med ”nojor” ändå är en av de mest rationellt skarpa jag vet!)  Jag gillar hans kamp mot det  i dag ökande ”föraktet för svaghet” som förekommer på de finaste ledarsidor. Man får höra utdrag från många framträdanden. Hans imitation av Thorbjörn Fälldin är utsökt. Han säger visserligen inte så mycket men det gjorde inte Fälldin heller även om det ibland kunde bli långa, trassliga och obegripliga meningar. Fälldin kunde göra Palme helt förbryllad; han misstänkte att Fälldin hade någon dold avsikt men han förstod aldrig vilken. Men det svenska folket tyckte sig förstå Fälldin. Vidare får vi höra gångna storheter som Ingmar Bergman, Sten Broman, Zarah Leander och Sven Stolpe. Jag hade ibland svårt att avgöra vad som var de äkta personerna och vad som var Buckards imitationer. Man måste ju spana efter fartkamerorna.

Slutligen, för att inte glömma en fin sajt, ett svenskt Digitalt museum av bilder, som jag råkade upptäcka alldeles nyss och ännu inte utforskat. Jag har tidigare stött på en norsk motsvarighet och den svenska upplagan är en utvidgning av verksamheten. Initiativet är alltså norskt. Jag fann vid en enkel sökning hela 49 sidor kring ”flygplan” med 24 bilder var! Enskilda museers eller personers insats förefaller dominera,, exempelvis är en känd F 6/Karlsborg-kännare Karl-Axel Hansson (Karlsborgs Fästningsmuseum), Teknikland i Optand och Aeroseum representerade och ca 15 andra museer och liknande.

Sudden

Responses

  1. Hej

    ja det är märkligt hur gps är inställda. Det finns iofs vissa inställningar man kan göra som ”ta alltid kortaste väg” eller ”undvik betalvägar”. Men så glömmer man att återstålla och så biir det plötlsigt väldigt konstigt och man lotsas fram på villagator.

    Själv bor jag i Farsta och skall jag söderut på E3/E20 säger gps:en att jag skall först köra väg 73 fram till Globen och sedan tunnelsystemet mot Västberga. Jag har inte mätt men det känns som att köra i en båge mot att bara ta Magelungsvägen mot Älvsjö och ut på motorvägen.

    Jag tillhörde de som blev väldigt irriterade över att folk inte blinkar i rondeller (det är visst inget krav längre?) och höll nästan på att krocka i början. Men märker att det är en vanesak och numera utgår jag alltid från att folk kommer att ”cirkulera” oavsett blink. När man l ä m n a r rondellen har jag förstått att man skall blinka ( hmm borde kanske åka till Sunne….).

    Man tycker att vissa artister försvinner. Även de som varit riktigt bra men det är nog det där att syns de inte i TV så tror folk att de är borta. Sannolikt har Buckhard fullt upp med föreställningar landet runt i det mindre formatet. Det får man hoppas i alla fall. Jag tyckte han var en spännade person när det begav sig

    Hans

    Gilla

  2. Jo, din GPS:s råd känns litet konstiga. Tunnlar är ju därtill litet olustiga att köra i tycker jag (även om jag ser fram mot Förbifart Stockholm), och Magelungsvägen är väl trots allt rätt hygglig, Bättre än Glömstavägen från Huddinge mot Fittja som jag använder.

    Innan den s k Haningeleden (Jordbro-Fittja via ”proppen” centrala Huddinge, denna olyckligt formade kommun) fanns tog jag och även andra ibland hellre Magelungsvägen när vi ville söderut (med E4) istället för den närbelägna men slingriga gamla vägen Länna-Huddinge.

    Jag googlade litet på Olof Buckard och fann en del framträdanden på senare år på Youtube som inte var så kul. Synd, för han för mig alltid varit ”en spännade person” som du säger. Varken vänster eller höger, bara ”skarp” i sin analys.

    Sudden

    Gilla

    • Hej
      vi rör oss en del i småorterna runt Kramfors på somrarna och det är förvånande vilka artister som kommer ut på landsbygden. Jag skulle säga att de allra flesta verkar turnera ganska frekvent och tv:n har ju skurit ner på sina stora underhållningsprogram och cd skivor kopieras så att uppträda har blivit ett sätt att överleva. Bra på sätt och vis för att se någon ”live” är trots allt bäst ochroligast

      Jag skriver många av mina inlägg på mobil. Därför är det så att det ibland kan saknas någon bokstav som ”spännade”. Litet tangentbord och ”T9” ställer till det. Hoppas att ni har överseende.

      Hans

      Gilla

      • Hej Hans, Lars et al,

        Yes, one has to know and remember what selection or way you have punched into your GPS. After having bought it I used it most of the time even if I knew the road very well. It was just to get familiar to it before I had to use it in anger. Having selected the she shortest way I found myself on paths more suitable for a horse and cart from time to time. Now I have my TomTom permanently on the quickest way and if this takes me on toll roads I get a warning and can say ‘Yes’ or ‘No’. Selecting ‘Yes’ I have to pay the road toll but I save on petrol cruising at a constant speed and I save my nerves not having to bother about traffic lights, roundabouts, and cross roads.

        It is, of course, important that you update the map regularly. There are many new roads built in Portugal these days, (we are not as short of money as EU tells you that we are) from normal two lane roads to motorways. I paid just under €200.00 for my XL IQ Europe and I have paid £75.00 for four updates. A bit expensive, I think, but I do get the money back in the petrol I save. I thought, for example, that I knew the shortest way from home to several places in Coimbra but my TomTom has proved me wrong.

        I also look at the TomTom as a safety device. Living in the countryside and frequently driving to other villages in the dark and sometimes in foggy weather my TomTom shows me the road, the bends I am approaching, and the cross road long before I see them. And my eyes are good. I had them tested yesterday so I know.

        I had business to do in the Cologne /Ratingen / Düsseldorf area not long ago. That area is a nightmare for visiting drivers. I brought my TomTom with me and fitted it to my rented car. Without it I would not have managed to finish half the jobs I did. I visited, by the way, the biggest IKEA shop in Europe, one in Düsseldorf.

        Driving in roundabouts. Hmmm. The law in Portugal is that you indicate when you leave the roundabout. That makes sense to me but not everyone follows that law although the Automobile Club is doing their very best to educate the drives on the subject. For the time being I drive in roundabouts as if everyone around me were aiming to crash into my car.

        Erik.

        Gilla

  3. Hej Erik och andra!

    Jo även här i Sverige skall signalera att man lämnar rondellen, medan de flesta andra signaleringar verkar frivilliga. Läser man reglerna litet kritiskt ser man ju att cirkulationsplatser med dubbla körfält är ett problem. Jag tror att endast de våghalsiga vågar följa grundprinciperna. De kloka räknar varje omgivande bil som en möjlig påkörare.

    Se http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_7.pdf

    Om det rätta beteendet diskuteras fortfarande i olika forum. Dagens regelverk är nog en kompromiss.

    Att signalera när man kör ut kan väl vara en bussighet mot de otåliga våghalsar som väntar på att få köra in i rondellen och som litar på andras signalering. Eller är det något jag inte förstått? Jag kanske ska säga att jag kör rätt litet och just bara på samma vägar. Jag kan tänka mig att den som ofta träffar på stora rondeller med snabb trafik uppskattar ut-signaleringen som en förberedelsesignal, ”var beredd att rulla igång när du ser honom verkligen svänga ut”.

    Cykelövergångar vid utfarten ur en rondell har företräde. Såg någonstans att Stockholms stad och Trafikverket tvistar om någon tolkning kring detta.

    Här en berömd cirkulationsplats i Swindon i England. Det finns visst några till:

    http://www.roundabout.net/DIBcounterflow.html

    Det finns en animerad demo av den på Youtube, men man blir mest yr i huvudet. Vänstertrafik därtill.

    Läste litet info för bilturister i England om roundabouts. Just inget sas om blinkningar och andra kontinentala påfund. Men det är kanske överkurs. Huvudsaken är att man lämnar företräde när så föreskrivs och cirkulerar åt rätt håll. Jag noterade uttrycket ”the jaws of a roundabout”.

    Råden på http://www.roundabout.net/DIBcoping%20article.html nämner vid slutet att när du vill ut och ligger till höger så måste den till vänster lämna företräde (när du signalerar) så det är inget problem. I Sverige har man inte denna rätt.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

