Skrivet av: Sudden | 2012/11/05

Apropå rondeller

(Något vidgat första stycke 7 november.)

Jag har färgäves letat efter vilka skäl som officiellt anges till att man ska signalera när man lämnar en rondell, men inte funnit något. Rent formellt ses antagligen ett lämnande som att man växlar körfält (e d) vilket kräver signalering. Jag är litet gammaldags och fick lära mig att man i god tid skall visa sina avsikter för medtrafikanterna, och skall jag till vänster i en rondell visar jag det redan innan jag kör in i rondellen. Det måste vara viktigare än att visa att jag avser lämnar rondellen, det märker ju varenda efterkommande och andra i närheten ganska snabbt ändå. Ändå verkar det vara det som Polisen och Motormännen slår ned på. Kanske för att det är lätt att observera och ett lätt sätt att få tidningsrubriker som visar att man minsann är på hugget. Eller för att få in pengar till statskassan eller medlemmar till föreningen. En pseudo-grej; man borde ägna sig åt trafiksäkerhet.

Kanske det börjar bli svårt att ställa upp entydiga och begripliga regler när så mycket nytt införs. I dagarna har vi läst om förslag att stärka cyklistens ställning, och vi har redan fått en uppsjö av olika miljöer som gågator, gångfartsområden m m. Spårvägar anläggs och kräver nog helst en del nya regler. (Jag har hört sägas att i en svensk stad togs befintliga övergångsställen bort där det sedan länge funnits spårväg eftersom spårvagnar inte behöver stanna för att släppa fram fotgängare, något som dock bilarna nu hade börjat göra!)

Här ett exempel på närmast total anarki där regelmakarna verkar ha gett upp:

En cykelpassage skall förstås inte förväxlas med en cykelövergång. Ej heller gångpassage med övergångsställe.

Rondeller har förutom att de medför en ökad trafiksäkerhet fördelen att de kan utsmyckas, ibland dock till förfång för möjligheten att upptäcka annan trafik:

En rondellutsmyckning kan också erinra om någon glansfull historisk händelse eller i varje fall händelse.

Bilden är från Wikipedia och tagen av Harry Blomberg. Vem som gjort kronan vet jag inte men tydligen hade kommunen ”en krona över” i något förråd. Det fanns dem som protesterade, inga namn. Här litet mer om händelsen.

Jag vet att det egentligen heter cirkulationsplats, och här har en bilist tagit detta uttryck på allvar. Det är förresten i mina trakter och där finns även denna rondell, ”Jordbrorondellen”:

Man lägger märke till att körfältmarkeringar saknas i rondellen, även om två av tillfarterna har två körfält. Jag har hört sägas att denna rondell invigdes vid Kungaparets besök i Haninge 23 augusti 1995 genom att den kungliga bilen körde ett eller två varv i rondellen. Kanske jag hört fel, fann ingen bekräftelse på webben.

Nedan något som ser ut som en rondell men inte är det, i varje fall gäller inte de vanliga reglerna:

Den är belägen på Glömstavägen (där Gamla Tullingevägen ansluter söderifrån) som sträcker sig från Huddinges centrala del till Vårby och som används av Haningebor som vill ut i stora världen söderut, såvida deras GPS-navigator inte råder  dem att först ta sig nån mil norrut upp till Globen eller i alla fall Magelungsvägen. Glömstavägen är ju som jag skrev sist en ”gammaldags och otillräcklig väg”. Trafikverket gjorde en ”Förmätning av attityder och beteenden genom trafikantintervjuer” för ca 8 år sedan:

Här är några trafikantklagomål som då framkom. Saxat ur undersökningen:

På senare år har ju rondellhundar spridit sig och här är en i min närhet:

”Antes” konstruktion är litet för primitiv för att man skall misstänka att husse är den förfarne smeden med mera Martin Ahlsén.

Här en annan hund på precis samma ställe som jag tyvärr aldrig hann se och här är fler rondellhundar.

Slutligen en liten rondell i förorten Årsta. Mitt inne i den  fick min son som ”i sin ungdom” några månader körde SL stadsbuss tvärstopp. Något låste sig helt i transmissionen/bakaxeln:

Sudden

Responses

  1. Hej

    Det var många fina rondeller du lagt upp. Glömstavägen är inte speciellt kul att köra länge. Var väl bättre då den var bredare och saknade rondeller. Minns att när jag gjorde lumpen på T1 så gjorde staden Linköping reklam för att de hade ”norra Europas största rondell”. Om inte tom hela Europas. Den är verkligen enorm.

    Du verkar ha satt dig in i regelverket. Vad gäller vid kombinerade gång och cykelövergångar? Ni vet där det finns två stolpar att trycka på. En med en cyklist och en med en gående ( vi tänker oss en fyrvögskorsning där bilar skall till höger). Jag har både som cyklist och bilist utgått från att cyklisten har företräde när den gröna cykellampan lyser. Ändå är det åtskilliga gånger bilar ändå kört och sett mäkta arga ut att jag kör och inte stannar min cykel. Borde inte grön lampa ge mig företräde? Vore kul att veta då det är en mkt farlig situation som uppstår då båda tror de har förskörsrätt.

    Hans

    Gilla

  2. Hej Hans! Jo, Vallarondellen är verkligen stor och i en sådan är man nog glad att medtrafikanterna signalerar. Eniro visar Google (?) gatuvyer över Linköping så man kan åka i rondellen på sin skärm.

    Jag har intrycket att östgötarna har fler jättestora rondeller än andra delar av landet. Kanske någon vägdirektör hade en fix idé. Minns att när jag gjorde repmånad i Oxelösund, låg staben inne i stan. Det blev en del trafik och en repgubbe på stabens sektion III, föreslog att staden kunde väl sätta upp ett trafikljus (eller tillåta att militären gjorde det). Men nej, ”inte ett trafikljus i Oxelösund så länge jag är stadsingenjör!” var svaret.

    Du nämnde en typisk konflikt. Jag tror cyklisten har rätt. Av broschyren nedan framgår att vid obevakade cykel- och fotgängarövergångar skall en svängande bil släppa fram cyklister och fotgängare och jag tycker att om övergången är bevakad och du som cyklist har grönt ljus, ja då är det grönt:

    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf

    Men man kanske måste leta även på andra ställen.

    Samtidigt förstår jag bilisten; han tycker att när han fått grönt för att svänga vänster (men kanske inte för att köra rakt fram) skall inga ”korsande” fotgängare och cyklister ha fått grönt ljus.

    Men tro inte blint på mig, du får försöka forska själv. Och jag tror alltså att ”systemet” numera är så komplicerat att det inte alltid funkar som det borde eller som man tror.

    Gilla

  3. Hej

    Får forska i det. Men det finns ju ingen bilist som missar att gåsymbolen lyser när han svänger in till höger. Det existerar inte helt enkelt. Men att det lyser grönt med en cykelsymbol antingen missar man eller så tror att man den inte gäller. Hade jag inte haft ögonkontakt med vissa bilister hade jag inte skrivit detta 😦
    Hans

    Gilla

  4. Hej Hans!

    Jag uppfattade inte din fråga riktigt, förstod inte trafiksituationen..
    Bilister är vana vid att det finns fotgängare medan cyklister i eget körfält/körbana kanske är en nyhet.

    (Jag minns när i ”forntiden” man körde Götgatan nordvart och så skulle svänga in på Folkungagatan åt höger. Det var inte många bilar som hann över varje gång det var grönt på grund av de många fotgängarna.) Kanske inte bilister ännu är vana vid att cyklisterna har en egen bana där de antagligen ofta rör sig snabbare än fotgängare.

    Men det är länge sedan jag överhuvudtaget var i innerstan.

    Säkert är din fråga uppe på något cykel- eller trafikforum. Kanske han som nyligen utrett nya cykelregler skrivit något om detta.

    Även om jag var ”ute och cyklade” tror jag ändå det ligger i min fixa idé att vi långsamt bygger upp ett alltför komplicerat regelverk för vår stadstrafik.

    Körde bil i morse i Handen och smålog lite för mig själv när jag närmar mig en ganska liten rondell och det mot mig dyker upp en bil bakom rondellens buskar som blinkar vänster, något han inte behöver göra nuförtiden men som vi äldre ofta inte kan låta bli att göra. Jag ser därför direkt att jag måste släppa fram honom. Enligt dagens regler skulle han inte tydligt ha visat mig vilka hans intentioner var (en släckt blinker är ingen säker avsiktsförklaring, det kan vara glömska), även om jag efter kanske två sekunder hade insett det ändå när jag såg att han inte fortsatte rakt fram.

    Gilla

    • Hej

      har lite amatörmässigt försökt att visa hur kan se ut. Nr 1 är där jag startar och kör rakt fram med cykeln, Observera att jag har grönt ljus. På min högra sida kommer bilar från Ågestahållet som också har grönt ljus. Utan min allmänna trafikvana och vana att söka blicken hade jag blivit påkörd vid åtskilliga tillfällen. Bilister tror att bilen har förkörsrätt mot en cyklist. Skulle vara kul att veta för nästa gång skulle jag vilja göra ” en Aschberg” och drämma näven i huven 🙂

      http://sdrv.ms/SOU5cn

      Hans

      Gilla

  5. Hej Hans, jo jag förstår trots att kartan kanske borde vändas. Magelungsvägen åker jag ofta (när jag skall hälsa på busschaufför-sonen).

    Och du har grönt och enligt principen att en högersvängande bilist enligt broschyrer jag tipsat om noga skall ta hänsyn till fotgängare och cyklister som färdas längst hans ”gamla” väg så borde bilisten lämnat dig företräde. Hur är hans möjligheter att se ditt grönljus? Han kanske inte ser cykelbanan som något som hör till hans ”gamla väg”?

    Försvårande kan vara att cykelbanor är dubbelriktade. Redan på 50-talet reagerade jag på att cykelbanor tätt inpå och längs en väg tydligen var dubbelriktade eller i varje fall av många ansågs vara det. (Under många skolår cyklade jag nästan dagligen mellan Västertorp och Gullmarsplan och nog höll jag mig på ”rätt sida” av Södertäljevägen.)

    Kanske mest en kuriositet men skåpbilen kör faktiskt mot rött ljus när han svängt. Jag minns några gånger då jag drabbats av denna insikt men efter några sekunders tänkande insett att detta måste anses vara ”grönt”.

    (Fast kommer skåpbilen bortifrån (från Ågestabron). Övriga bilars positioner tyder mer på att han kommit Magelungsvägen västerifrån. Men det är ju en rätt ovidkommande sak.)

    Gilla

    • Det gröna ljuset borde synas. J a g ser det när jag kör bil. Du har rätt i att exemplet inte var optimalt. Dessutom är denna situation inte så farlig som den jag ville ha fram. Tyvärr gick det inte att köra åt det hållet på hitta.se.

      Men då du känner platsen. Ponera istället att jag kommer cyklande Magelungsvägen från Farstahållet och vill passera Ågestavägen för att fortsätta rakt fram mot Trångsund. Jag har grönt liksom bilarna som skall svänga höger in på Ågestavägen. Då kommer jag att ha dessa bilar i ryggen utan möjlighet till ögonkontakt. En riktigt otäck situation

      Hans

      Gilla

  6. Det har förstås fördelar att cyklister får egna körfält/cykelbanor, skilda från bilarna. Å andra sidan ökas härmed antalet situationer när de två kategorierna måste korsa varandras banor vilket kräver regler, regler (och beteenden.)

    Det du beskriver sist är ju på sätt och vis den gamla farliga situationen när en bilist inte alltid hade koll på cyklister som han har mellan sig själv och rännstenen. Cyklister och motorcyklister som slingrade sig fram mellan trafikljusköande bilar.

    Det gäller för båda bilförare och cyklister att titta bakåt.

    Gilla

  7. Hej Hans och andra trafikanter!

    Jag letade upp den nyliga utredningen om ”bättre cyklingsmöjligheter”. Jag fann den efter ett tag och jag märkte då att kritiken i viss mån varit grinig. Men här kan man hitta den:

    http://www.regeringen.se/sb/d/15702/a/202566

    Den är i två delar. I del 2, bilagedelen, finns omkring sidorna 110-122 en del som verkar relevant för det du tagit upp om problemet med att korsa ”bilars banor”. Jag fick inte klart för mig ljussignalernas roll (”bevakade cykelpassager”) men det framhålls hur oklara reglerna är och att det kan finnas motsättningar mellan ökade cyklisträttigheter och säkerhet.

    I min dropbox har jag lagt ut några ”citat” på https://www.dropbox.com/sh/l7lhv15qydu1164/1_T5TVHlkz

    Jag har alltså bara kastat en hastig blick på en del jag bedömde intressant och jag kan ha missat något väsentligt..

    Gilla

    • Skall läsa i morgon i lugn och ro

      Tack!

      Hans

      Gilla

  8. Som sagt, att signalera (blinka) vänster när man kör in i rondellen är ju fullkomligt onödigt då alla skall åka åt vänster i rondellen. Åtminstone i länder med högertrafik. Somliga knäppisar blinkar först till höger, då man ju faktiskt först gör en pytteliten högersväng för att komma in i rondellen, sedan blinkar de vänster när de väl är inne i rondellen för att sedan slinka ut på ställe som passar dem utan den minsta signalering. Inte undra på att bilplåtverkstäderna gnuggar händerna åt dårskapen.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

