Skrivet av: Sudden | 2012/11/07

Trafikregler, rondeller och cykling. Fortsättning

Allra först, tack alla amerikaner som valde förnuftigt! Än finns det hopp! Satt uppe på sen-natten och arla morgonen och följde SVT. Man kanske borde fattat detta från början men jag vågade inte tro, USA är ju så ”konstigt”. Det har också funnits ett stort intresse från media att haussa denna händelse. Som kanske är oväsentlig.

Jag har kompletterat föregående bloggpost i första stycket. Det verkar finnas en allmän insikt att det är något galet i de svenska anvisningarna för rondellkörning som yttrar sig i långa eller hetsiga kommentar-trådar när ämnet tas upp. Mer längre ned.

Jag har fortsatt att ”brottas” med utredningen om ”bättre cykling” och rondellkörning. Det är väl tyvärr så att cykeln, så förträfflig den än är, är svår att inordna i trafiksystemet. En cykel kan röra sig rejält fort och det är ohemult att ge en cyklist samma företrädesrätt som en fotgängare.  Idéer om framtida ”cykel-motorvägar” låter orealistiskt flummiga. Cyklister kanske måste acceptera att vara skräckslagna:

Bilden är ”lånad” från SVT.

Så har jag ”rört mig” i min omgivning med hjälp av ”Google maps”, ja det kändes nästan som jag varit på plats. Jag passerar med bil denna plats då och då, och åtminstone en bloggläsare känner igen sig.

Det handlar om korsningen Ågesta Broväg – Magelungsvägen vid Farsta strand sedd österut. Senast jag cyklade här var på 50-talet på väg till modellflygande vänner i Trångsund i närheten och då såg det minsann ganska annorlunda ut. Lägg märke till cykelsignalens placering, inte samma som för fotgängarsignalen.

Så här ser det ut norrut från nästan samma punkt (ca 5 meter söderut). En cyklist kan komma farande från vänster med hög fart (nedförsbacke) och har han grönt är det naturligt  att korsa vägen med den fart han har men han har fått svänga en del och har svårt att kolla ev. bilar han har bakom sig (och som inte är medvetna att det kan komma en cykel). Om jag fattat rätt.

Notera skuggan av Googlebilens kamera på taket. Personen med barnvagnen har grön signal, samma har en obefintlig cyklist. Antagligen finns det signaler som är ”automatiska” och sådana som fordrar en knapptryckning; de senare måste förbannas av cyklister som nog inte vill stanna upp. (Visserligen motionscyklar jag, men på avskilda stigar/vägar och jag vet inget om hur tillvaron är för den som använder sin cykel ”på allvar”.) Notera även huvudledsskylten ”på sniskan”. Jag trodde begreppet ”huvudled” inte längre fanns.

Jag tog mig även IRL en titt på en ”gammaldags” signalreglerad vägkorsning i min närhet (till höger i bilden nedan). Många stolpar med ljus och tryckknappar. Så mycket väntan man upplevt där, som bilist men även som fotgängare även om jag efter noggrann skanning av läget går mot rött. En bit därifrån (till vänster i bilden) finns en rondell med ungefär samma trafikintensitet. Så oerhört mycket smidigare allt flyter där!

Jag sökte efter anvisningar om hur rondellkörning går till i våra grannländer. Lätt löjligt är att det är enklare att söka på engelska än på finska eller t o m norska. (Jag vet att rondell inte heter ”snoplass” på norska och vad det heter på finska har redan jag glömt.) Jag fann en trevlig sajt om finsk vägtrafik på engelska, skriven av en engelsman som flyttat dit (och lämnat sina Saab för en BMW), men all trevlighet till trots (eller på grund av), är den kanske inte helt reliabel.

Men hos det norska ”Statens Vegvesen” fann jag några fina informerande filmer om hur man kör i små, medelstora och stora ”rundkjøringer” (men ingen ”kjempestor”). Man påpekar klokt att man skall se upp med övergångsställen i rondellens närhet. Här hemma är det faktiskt ett påtagligt problem för rondellen med tulpanerna, man har knappt hunnit svänga ut från rondellen förrän man möts av en knappstyrt övergångsställe/cykelöverfart. Kö uppstår därför ibland i rondellen. Sedan gäller det att buffla sig ut i vänster körfält i utfarten ty det finns en anslutande signalreglerad väg till höger strax efteråt  som begåvats med ett särskilt höger körfält på utfarten.

Man ser att det signaleras friskare än i Sverige, ungefär som en gammal stöt som jag signalerar. Även en engelsk sajt visar samma signalerande till medtrafikanternas fromma. Den svenska signaleringsidealet är ganska ”minimalistiskt” må man säga. Snällt sagt. Man må skoja med norrmannen som kollar blinkersen med utlåtandet ”fungerer, fungerer ikke, fungerer,…” men det verkar ju som de behärskar verkligheten bättre än svenska skrivbordsjurister.

I båda Storbritannien och Norge gäller att man skall signalera när man lämnar rondellen.

Så här visar Wikipedia en ”non-UK rondell” (det finns en för andra hållet också). Jag vet inte hur sann den är men det signaleras också här litet generösare än vad ”tystlåtna” svenskar uppmanas göra:

Sudden

Responses

  1. Hej

    Håller med om USA-valet. Viktigt även för oss. Obama har dock en väldigt svår vandring inte bara inrikespolitiskt utan även utrikespolitiskt. Är nog tur att de bara kan sitta 2 perioder då det måste slita oerhört på kropp och psyke.

    Tack för din förnämliga genomgång av rondellmystiken och cykelregler. Jo jag kände igen mig på bilden:) . Just där upplever jag det så otäckt att jag tillfälligt brukar förvandla mig till fotgängare och leda cykeln över gatan.

    De regler jag efterlyste kan nog sammanfattas i att både bilist och cyklist har skyldighet att ta hänsyn. Ingen har en ovillkorlig rätt att bara köra ut trots att de har grönt. Situationen måste ändå ställas på sin spets vid skadeärenden. Kanske bedöms båda som vållande?

    Det tog ett tag men nu är jag van vid att folk slutat blinka. Flyter dock inte lika bra då man måste ”vänta in ” vad andre föraren skall göra. Köra rakt fram eller svänga i rondellen? Det är frågan som måste utläsas innan man själv kör in.

    Hälsning Hans

    Gilla

  2. Jag kör sällan bil och som pensionär har jag gott om tid (och å andra sidan rimligtvis en liten tid kvar. Paradoxalt eller?) Är därför inte så ivrig att kasta mig in i en rondell, men en föreningsaktiv medpensionär klagade dock över folks bristande blinkning/signalering som hindrade honom att komma ut på ”den stora vägen” vid Gudöbroleden/Grindstuvägen.

    Jag tror också att fotgängare/cyklister vid en rondellutfart är ”intresserade” av korrekt signalering. Själv är jag ganska harig och förlitar mig sällan på andras blinkande utan väntar.

    Cyklister och rondeller är enligt vad jag läst nyligen på webben ingen bra kombination. Annars ser jag ofta ”racercykelmotionärer” på vägarna i min omgivning som inte kör på cykelbanorna. Något jag fuller väl förstår, men beteendet kan väcka irritation.

    Gilla

  3. Hej Lars et al,

    All that talk about how you behave in a roundabout does worry me. If I, as a foreigner, was to come to Sweden and rent a car how do you think I would behave in a roundabout? Most likely the way we are supposed to tackle a roundabout in Portugal. And if there was an accident I would probably be told that I did not do the right thing and, if lucky, get a fine. I have hired cars in Sweden many times and I have never given any information about the laws of the road in Sweden. So, what do you do? I follow conmen sense and try to keep away from the cars I have near me.

    Many years ago when I hired cars in England I was given a booklet with the laws of the roads. I still have a copy of this.

    Now, when we are one happy family all members of the the EU, I would have thought that making the rules of the road common would be one of the priorities. I appears that such a practical step is well beyond our fearless leaders in Brussels. Or there is not enough money for the individuals there to put in their own pockets to bother.

    Here in Portugal we are obliged to carry one reflecting, red warning triangle with us in case we have break down on the road. I Spain, next to us, the law is that you have to have two.

    In Spain you are obliged to have a spare pair of specks with you at all time when you drive. That is not a requirement in Portugal.

    I Spain you are obliged to have a full kit of spare bulbs in the care. Not here in Portugal although I do because I think that makes a lot of sense.

    If I were to drive from Portugal to Sweden I would be driving through several countries each with their individual laws of the road. Last time I drove to Sweden I am sure that I contravened many of these national; laws. As the laws of the roads differ from country to country and I am not getting any information when I cross a boarder what can I do? If I have no accident I am all right but if I was unlucky and did have an accident I would be in deep trouble.

    But then again, I would not trust the people in Brussels to manage a simple thing like this when they can not even manage their budget controls. 17 years on the trot with qualified audits should put them all in jail if they were not in that EU ivory tower. Never mind minor items such as how to drive through a roundabout.

    Sorry, Lars, if I drifted away from the subject.

    Gilla

  4. Hej Erik!

    Ja att regler är olika kan ju också ha med nationell stolthet att göra. Samt olika behov. I Tyskland är dubbdäck förbjudna sedan länge, de anses väl obehövliga i stora delar av landet, men detta ställer till problem för de svenskar som vill ta bilen till Tyskland. Tidigare gavs dispens att köra dubbfritt ned till färjorna i Skåne. Kanske det är så ännu.

    Organisationen ”Motormännen” skriver: ”I Europa är kraven på den säkerhetsutrustning som ska medföras i bilen ofta hårdare än i Sverige. Många länder har krav på reflexväst, första hjälpen-kit och extra glödlampor. I en del länder måste också brandsläckare finns med i bilen. Motormännen tipsar om vilken utrustning du ska ta med vid Europaresan. Reflexväst är obligatoriskt i många EU-länder. Den ska finnas lätt tillgänglig inne i bilen och användas.” (Sverige kräver en varningstriangel, så därför nämns inte denna grej.)

    Jag har ju googlat en del kring detta med rondellkörning och man hittar mycket skoj. Priset kanske tas av den vägbyggare i Östergötland som sa: ”Kaos är också säkerhet. Känner man sig osäker när man kör in i en rondell tar man det försiktigare och då går trafiken långsammare.” Han hade därför tagit bort ”mittlinjen”, d v s körfältsmarkeringen i sin senaste rondell.

    Rätt bra är också ett konstaterade av en engelsmannen Richard Bevan ( http://www.kolumbus.fi/richard.bevan/index.html ) som levt och arbetat i Finland i 10 år:”How do you signal when turning at roundabout? Notice how the car turning left signals left until just before it’s exit and then signals right. (Se bild på
    https://www.dropbox.com/s/bg3xm199memdp27/bevan2.jpg med speciella körfältsmarkeringar. Klyftigt men det gäller att underhålla dem och snö ställer ju också till problem.)

    This isn’t the law in Finland- since as we all know ”there are no other cars on the road”. So what’s the point of signalling left first ? Just drive onto the roundabout and signal about 1 second before leaving. Signalling in the normal way would help other cars use the roundabout more smoothly. – like what happens in England, Australia, Malaysia, America, the rest of Europe .. pretty much anywhere else in the world I have been.”

    Richards sarkastiska kommentar kanske innebär att Finland antagit den svenska minimalistiska principen. I Sverige anses förresten en cirkulationsplats inte vara en vägkorsning utan en ansamling av flera T-vägkorsningar, anslutna till en ”cirkelväg”.

    En litet stridslysten sajt Trafiksäkerhet.se har mycket om rondellproblemet (och annat). Vägverket har väl givit litet motstridiga uppgifter genom åren. Och rondeller kan vara så olika. Olika stora inte minst.

    Se http://www.trafiksakerhet.se/varfor-svart.htm

    http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

    Apropå de norska instruktionsfilmerna såg jag någonstans att att man i Norge inte har speciella regler för rondeller, man följer bara de vanliga trafikreglerna. Svenska Vägverket (numera är det väl Transportstyrelsen) har sagt att Sverige följer ”internationell standard”. Jag tror nya regler kom ca 1999 och vill minnas att ”körfältmarkeringar” diskuterats genom åren därefter, därav den östgötske vägbyggarens resignerade inställning ”kaos är ibland bra.”

    Jag har ännu inte funnit något riktigt bärande skäl att ut-signalerandet är så väldigt viktigt (signalering inne i rondellen vid körfältbyte är då viktigare). Kanske många som olyckas vill ha något att skylla på? Som i första inlägget i denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?101695-*Morrrr*-1-3-V%E5llande-d%E5-jag-blev-p%E5k%F6rd-i-cirkulationsplats!

    En MC är ju smal och accelerationsssnabb, det kan väl vara frestande att passa på att ta sig förbi bilen man har snett framåt vänster.

    Gilla

  5. Tillägg: Det slog mig plötsligt, sedan jag ganska omedvetet smält vad jag skrev för några timmar sedan, att orsaken till att det anses så viktigt att signalera när man lämnar rondellen kan vara att dina efterföljande kan uppfatta att du ligger i ”det inte körfältet” (närmast rondellcentrum) och därför anser att det är fritt fram att lägga sig i vad de tycker är körfältet bredvid dig, till höger. Numera har man ofta heller inte körfältmarkering och begreppet ”körfält” har blivit otydligt, men vägbanan är ofta så bred att två fordon ryms i bredd.

    Bara en tanke.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

