Skrivet av: Sudden | 2012/11/10

Olika saker

Vissa kompletteringar gjorda 11 november.

Chefsingenjören filosoferar efter stormen Sandy hur vårt samhälle blivit mer sårbart, bland annat då telefonsystemet som nu kräver tillgång av elkraft ”överallt”. Förr behövde bara telefonstationerna det (telefonerna matades sedan från stationen) och där fanns batterier (d v s ackumulatorer som man kallade ”laddningsbara batterier” förr i tiden) och måhända ibland reservkraftverk. Även annat är inte som förr. Här ett citat:

I de senaste årens snökaos har också Försvarsmakten ställt upp med värnpliktiga som skottat snö för att göra rent på bangårdar så att tågtrafiken kunde flyta på någorlunda i tid. Hur detta kommer att fungera med fast anställda soldater får årets vinter visa.

Likt snåla flygresenärer ibland bittert får känna på Ryan Airs brist på service, så får amerikanska och svenska skattebetalare vid katastrofsituationer erfara att man får det man betalar för. Tyvärr när det inte finns intresse att betala extra skatt för en försäkring/beredskap beroende på att den sällan används så finns den heller inte där den dag den behövs.

Bilden nedan, som jag ”lånat” någonstans ifrån, det gäller ju att dra fördel av andras möda och plocka russinen ur kakan, är inlagd av rent layoutmässiga skäl för att bryta upp en lång textmassa 😉

För drygt 3 år sedan buklandade en JAS39 C i Kallinge (Som SHK skriver typbeteckningen). SHK har nu med sedvanlig noggrannhet analyserat förloppet och påpekat diverse brister. Det är alldeles för enkelt att säga att den Gripen-erfarne föraren ”glömde” att fälla ut landningsstället. En mängd orsaker gjorde att han blev stressad, en hel del centrala funktioner verkade litet ogenomtänka från FV:s sida,  och därtill var han otillräckligt utbildad på de nyheter denna version av Gripen var utrustad med såsom instrument graderade i nautiska mil, knop och fot. Lätt rörande är citatet ”Föraren i flygplanet R12 begärde av flygtrafikledningen att få göra MILS-inflygning för landning. Strax därefter insåg dock föraren att aktuell flygplanindivid inte var utrustad med ILS-mottagare, varför MILS-inflygning inte kunde genomföras. Föraren ändrade då till TILS-inflygning, etablerade TILS-kontakt och meddelade detta.”

Se där en anledning att ta reda på vad ILS, MILS och TILS står för. Själv har jag många gånger varit förbryllad när militärer talat om ILS. Som vanligt finns en utförlig lista av specialuttryck med kort förklaring.

Jag vill minnas att när vi på Vängsö fick det första segelflygplanet med infällbart hjul, vår Standard Libelle SE-TIU, skulle den förare som glömde att fälla ut det vid landning bjuda på tårta.

Ovan ser man hur elegant detta plan var. Nu är det dock inte SE-TIU utan Istvan Wlassics SE-TFS som var litet mer raffinerad med bl a vingklaffar. Han hälsade på och några ÖSFK:are fick flyga den. Istvan syns till höger. Kanske 1969, innan ÖSFK fick sin Libelle.

Här kan den nostalgiskt/patriotiskt lagde njuta och även den som vill bevittna sångglädje och få en försmak av julhandeln, allt från ”over there”:

http://www.youtube.com/v/RU1oB8sGyYM (flygnostalgi/patriotism)
http://www.youtube.com/embed/vcmfCXwAFs4 (sången ädla känslor föder däribland rörelselust, julhandelskänsla)

För att återkomma till ämnet rondellkörning så såg jag en tidningsrubrik i Borås tidning:

Här ett reportage från brottsplatsen 😉

Vi är ständigt övervakade. Någon ser oss, ibland bra ibland inte. Jag kom att tänka på en klassisk uppmaning till barn att inte nalla ur syltburken: Du får inte stjäla sylt olovandes Olof Anders, Gud har räknat sylten!  Jag har skannat Mats Erik Molanders (signaturen mem) teckning i Gåsblandaren 1934. Hur effektivt fångar tecknaren inte bisterheten i förmaningen från en annars öm moder! Kanske gossen är skrämd, men jag tycker han ser mest kritiskt undrande ut. Kanske Gud kan räkna karameller men sylt?

Kanske jag skall börja en serie ”rondeller på bygden”. Här en början, en föga rund rondell där ut-signalering känns litet onödig när man kommer ovanifrån och skall ”rakt igenom”. Å andra sidan den rondell som ligger närmast Handen-polisen. Rundare rondeller kanske följer.

En rörelse är på gång att höja status på nörden. Vårt språk förändras i takt med utvecklingen och i dag har vi varken ögontjänare, ockrare eller kannstöpare, utan nyare ord för detta 😉 SAOL har för ”nörd” fortfarande definitionen ”enkelspårig och löjeväckande person, tönt” med förtydligandet ”ibland nedsättande”, medan andra uppslagsverk är litet mer positiva till företeelsen. Här kommer en nörd ut ur garderoben och pläderar för nörden och Tekniska museet gör en insats genom sitt Nördcafé.

Ord kan ha olika betydelser på andra språk, tänk bara på hur komplicerat etniska grupper (och ”raser”) definieras i USA. När man översätter får man vara försiktig.

Själv gillar jag ordet ”pärmbärare” som lär ha skapats av ”de kreativa programskaparna” på Sveriges Radio för att beteckna ”adminstratörer”, som de såg som ett tärande släkte. Å andra sidan har ”de skapande” ibland lätt skämtsamt beskrivits som ”de stora andarna” som var så stora att de inte insåg att resurser är ändliga. Men det fanns chefer som vågade stå emot ”de stora andarna” och stöttade sin personal. Här ett citat från en pionjär inom svensk TV-tekniks memoarer (som sägs ha varit dödsskallemärkta på televerket där jag jobbade!):

När vi skulle göra ”Ett drömspel” krävde Ingmar Bergman att få träffa mig varje morgon i studion, vilket också skedde. En gång begärde han 4 st Xenon-projektorer. Jag meddelade att vi bara hade två, men han vidhöll sitt krav och sa att jag måste skaffa hem nya från Tyskland. Min invändning att vi inte hade 19.000:- lösa för detta ändamål avfärdade han med, att han krävde fyra stycken, därmed basta. Jag satte hårt mot hårt och sa att det blev bara två projektorer. Då begärde han Rydbecks ord på detta, vilket jag – kanske en aning övermodigt – lovade att han skulle få. Jag gick upp till Rydbeck, som då skrev detta brev <ej med här, artigt konkret formulerat>. Bergman förde aldrig saken mera på tal och begärde heller inte senare något utöver vad vi var beredda att ge honom.

Men annars är det trist med chefer som inte stöttar sin personal när det blåser eller drevet går. Inga exempel.

Här ser vi en pärmbärare på hugget 🙂

Det finns svåra ord. Jag måste säga att jag går bet på vad ”falsifierbarhet” är enligt denna definition. Jag antar att det är en slags motsats till ”verifierbarhet”.

Sudden

P.S. Denna blogg har jag lovat skall handla om flyghistoria men det har onekligen blivit mycket annat. För att skapa litet balans återger jag nedan hur en flyg och flyghistoriskt engagerad person ser på det flyghistoriska intresset som det manifesterar sig. Han säger inte var, och han raljerar, men i varje fall kan tendensen observeras på landets flyghistoriska förenings webbforum. Jag håller med och skulle kunna lägga till på listan ultralätt flyg, ballonger, segelflyg och modellflyg. För att inte tala om flygindustrin och ”flyget i samhället”. Inget ont om de mest populära intressena, men var finns de personer som intressar sig för allt annat som har med svenskt flygs historia att göra?

1: Militärt flyg
2: Plastmodeller av ovanstående
3: Militära fortifikationer
4: Militära uniformer
5: Militära klistermärken och annat……..
6: ………….?
7: ………….?
8: ………….?
9: Tung civil luftfart
10: …………?
11: …………?
12: Lätt civil luftfart, så kallat allmänflyg

Annonser

Responses

  1. ”…i dag har vi varken ögontjänare, ockrare eller kannstöpare,”
    Nej, förvisso. Icke heller hava vi sumprunkare, kittelflickare, hanrejar eller hundsvottar.

    Gilla

  2. Sumprunkare och kittelflickare har väl försvunnit genom den tekniska s k utvecklingen, medan de två senare orden har fått modernare ekvivalenter. Företeelserna är tyvärr ”still going strong” som man sa på gammaldags svengelska.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: