Skrivet av: Sudden | 2012/11/16

Modellflygnostalgi, järnvägar, ledare, en Pelican m m

Det är mycket nu, det händer saker överallt i världen och i Sverige. Vad är sanning av allt man hör? Kanske skjutjärnsjournalistiken och den grävande journalistiken nått vägs ände. Offren har lärt sig göra pudlar och slingra sig i stället för att uppmana journalisten att bete sig mer konstruktivt. Samtidigt måste dagstidningarna skära ned på sina resurser när intäkterna tryter

Den rubrik som står här nedan är ju riktig om man tolkar det rätt:

SJ-chefen uttalar sig – eller om det är journalisten som tolkar orden efter sitt eget huvud: ”Vi vill att personalen fokuserar på att informera kunderna, servera kaffe och se till att de har det trevligt, sade Fritzson.”

På min tid ville gossar bli lokförare, inte pursers. Och flickor flygvärdinnor.

Och tänk att SJ aldrig verkar lära sig konsten att sälja biljetter. Man har PR-mässigt gått på pumpen när det gäller ombordförsäljningen, något som är en småsak enligt företagets egna uppgifter. Ytterst få köper i dag sin biljett så, och de flesta äldre har nog uppfattningen att det alltid varit omöjligt eller åtminstone inneburit en straffavgift. I alla fall skriver Curt Hult så i sin blogg. En annan sak är att jag i bloggen kan läsa att det inte är farligt att gå ombord på en spårvagn i Stockholm utan biljett, en sådan köps tydligen ombord (i varje fall på Tvärbanan). I buss, T-bana eller pendeltåg blir det däremot en rejäl straffavgift. Jag var ju litet skraj när jag åkte spårvagn i våras två gånger utan att kunna köpa biljett, jag såg inte skymten av någon konduktör. De två gånger jag under de sista 8 åren åkt ”fjärrtåg”, har det varit tidsödande att skaffa biljetter. Snål som man är vill man ju dra en vinstlott i SJ:s biljettpris-lotteri. Men jag vet många personer, bl a mina söner, som aldrig klagat på detta. Det är väl så, att åker man ofta tåg, lär man sig.

Curt Hult skriver även trevligt tankeväckande om SAS, vars VD jag häromkvällen hörde slingra sig genom att spela morsk inför en TV-intervjuare.

Litet kuriosa: Curt Hult, SJ-chefen Fritzson och jag har alla jobbat i samma företag, fast vi hade aldrig  då med varandra att göra.

”Konduktör” betyder egentligen ledare, men det är ju inte han som framför tåget. Möjligen är han ibland tågbefälhavare. Men kör, det gör föraren, ”der Führer” i Tyskland medan i vägfordon kör ”chauffören”, d v s eldaren! På engelska kan en ”conductor” vara en orkesterdirigent men också en elektrisk ledare/ledning; en åskledare blir ”lightning conductor”. Det har många gånger vitsats om att exempelvis Sir Malcolm Sargent var ”a lightning conductor”, alltså en blixtrande bra dirigent.

Han reste förresten under kriget till Stockholm inklämd i bombrummet i en BOAC Mosquito som man kan se i John Maynards stående spalt ”Crosswinds” i Aeroplane Monthly i maj 1993:

Maynard fick två svar, här det första och här ett jag skrev. Tyvärr hittar jag just nu inte min brevväxling med Maynard och Konserthuset.

(Även annat transporterades mellan Skottland och Bromma; kurirpost, norrmän som tagit sig över till Sverige och nu ville få militär utbildning hos de allierade, kullager m m. Ett minnesmärke på Kinnekulle minner om ett haveri. På Wikipedia kan man läsa litet om kullagertransporter till Storbritannien, det mesta gick till sjöss: Resorna mellan England och Lysekil avbröts i mars 1944 på grund av den allt kortare natten. Totalt på fem månader skeppades 347,5 ton last medan fraktflygplan under samma period transporterade 88 ton.)

Jag ser just att Chefsingenjören filosoferar över företeelser i tiden. Tänkvärt som vanligt.

Jag är sällan intresserad av annonserna i de tidningar jag köper, men annonser i gamla tidningar finner jag däremot intressanta. Här kan gamla modellflygare gotta sig i en tråd på Svenskt Modellflygs forum. Annonser för alla slag av produkter och fina foton av gammal radioflygutrustning. Här beskrivs en film från ett modellflyg-SM 1960 man gärna skulle vilja se samt bilder från modellflygmuseet i Simrishamn, bl a med en minnesutställning över Sigurd Isacson.

De som är intresserade av svensk telehistoria finner många bilder ur Tekniska museets arkiv här.

På SFF forum (registerdelen) var häromdagen SE-AGA, en Caudron Pelican uppe. Jag erinrade mig att jag sett resterna av detta plan (som nu restaureras) i den ansats till flygmuseum som en kort tid fanns i Visby. Vid sökning i min dator fann jag dock överraskande en bild jag tog vid EAA Fly-In på Barkarby 1 juni 2002:

Då hade jag ännu bara en mycket simpel digitalkamera. Man ser här att styrspaken var upphängd i taket som Lennart Berns påpekat på forumet. Skall man gissa att denne linköpingsson minns planet kallat ”Agaton”, från sin ungdom. Det fanns nämligen i Linköpings flygklubb en gång. Se sid 11 i detta gamla nr av klubbtidningen ”Kontakten”.

Jag lyckades efter en del letande hitta mina pappersbilder från Visby i augusti 1997. Jag visste de fanns men var? Till Visby hade föremål från en samling i Kåremo i Småland överförts och här en lista på vad som fanns i Visby en gång. Av detta museum blev inget. Jag tror en del är överfört till Tingstäde och ev. Bunge. Så här såg det ut i ett hörn av hangaren i Visby den gången:

Det gula segelflygplanet är en Pik-20, den första plastkärra som inte var vit. UL-kärran är av en trots mycket sökande okänd typ, medan Flygande loppan och de andra känns igen. Rogallo-vinge skulle jag säga om hängglidaren i taket, en snillrik konstruktion som satte ny fart på hängflyget.

Så här såg ”Agaton” ut då, 1997:

Här ligger dess Renault Bengali-motor.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Hej

    ibland känns det som om SJ inte vill sälja biljetter. Ungefär som det känns att posten inte vill dela ut post. Drömmen för dem är förstås att till slut all bokning skall göras via telefon,dator eller automat. Varje gång man passerar centralen (där man hyr sin sig) så känns det som om man tagit bort utrymme. Om fem år kanske det bara finns en lucka kvar?

    Lite trist med denna utveckling men det är likadant överallt. Saknar också de trevliga och kunniga turistbyråerna som fanns ( några finns visst kvar. Italienska kanske?). Favoriterna var Tyska och Finska turistbyråerna där man fick personlig service och kunde hämta broschyrer.

    Pristombolan är svår att förstå men samtidigt är det förstås svårt att ha fasta priser. De som kan planera sin resa i god tid kan vara en vinnare. Andra som upptäcker att de en fredag em. måste till Gbg upptäcker att det kan vara billigare att hyra en helgbil för 995 kr . Är man två eller flera är det garanterat billigare. Bensin 840 kr. Med bil inräknad 1835 kr. Blir 920 kr enkel vilket väl är vad de tar för en ”short notice” biljett. Är man två 460 kr vilket SJ knappast kan matcha.

    Samtidigt kan det vara förvånansvärt billigt. Under påskveckan åkte jag och barnen till Köpenhamn. Hela tågresan T o R kostade 580 kr….. ( båda barnen under 15 år). Så bekvämt – man kommer rakt in i Köpenhamn och hotellet låg 100 m från stationen

    Hans

    Gilla

  2. ps. Gick in och tittade. Måste jag åka i em kan det kosta 1100 kr till Gbg vid 17-tiden. Ca 800 kr hem på söndag=1900 kr Tor. Nu gick det att pressa lite genom att välja något andra tider men ändå ett ansenligt belopp

    Gilla

    • Hej Hans! Försöker svara via e-mail (jag får ett e-mail var gång en kommentar inflyter).

      Nyligen skrev jag att idag talar vi inte om ocker. Och det verkar PK att tjäna pengar genom att minska kostnader (minska antalet vagnar/förbindelser) och kunna ta mer betalt än att anpassa trafiken efter resenärernas varierande (men ofta förutsebara behov) och kunna sälja fler normalprisbiljetter. Ändå tycker väl ännu många att ett samhällsägt bolag borde tänka på alla medborgare, visa ”ett socialt ansvar”. Chefsingenjören var litet inne på detta..

      Minns att jag en gång undrade om ”sista minuten”-biljetter var billiga, ett sätt att fylla tomma stolar. Eller om de var extra dyra, ett sätt att tjäna en hacka på resenärer som plötsligt tvingats att göra en resa omedelbart.

      Sudden

      Gilla

      • Hörde precis av min kusin som skall till Huskvarna om en stund att billigaste hyrbil på tex Statoil är 705 kr inkl fria mil för en helg. Drar säker bara 0.5 l / milen. Kan vara bra att veta för den som måste iväg med kort varsel och inte har egen bil

        Gilla

      • Jo, hyrbil kan vara ett alternativ. Huskvarna (och Jönköping) ligger väl heller inte så bra till järnvägsmässigt. (Det var ju svåra diskussioner när man för långt över 100 år sedan fastlade stambanornas sträckning. Kanske man drog dem fel. Å andra sidan har vi ju tack vare järnvägen fått nya samhällen som ger stora upplevelser som Katrineholm, Hallsberg m fl.)

        Vi har väl alla funderat om man egentligen behöver en bil när man kan hyra vid behov. Eller gå med i en bilpool.

        Men vi tänker ju inte ”rationellt”.

        Skojig bredvidläsning om val av stambanesträckning: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dra_stambanan

        Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: