Skrivet av: Sudden | 2012/12/03

Att vara välkommen

”Man ska inte märka ord” sa min goda moder, men man kan inte låta bli. Elak som man är skrattar man ju litet inombords åt en välkomstfras som ”Here you are wellcome to post your questions and answeres.” som jag nyss stötte på när jag klickade mig fram och kom litet snett. Detta hos en förening som ”supports serious research and documentation” av ett visst ämne. Vilket det nu kan vara.

Men jag vet ju själv hur illa svårt det är få allt rätt så jag skall inte vara alltför skadeglad. Korrekturläsning fordrar distans och att korrekturläsa egna alster är vanskligt.

Jag kommer genom denna felstavning att tänka på när min hustru (jag var gift en gång) och jag 1966 efter en lång bilresa från Frankfurt med vår Volvo PV 444 LS anlände uttröttade till min hustrus väninnas lägenhet i allra sydligaste Schweiz. Väninnan (tyskspråkig liksom min f d hustru) hade ambitiöst tagit reda på vad ”Willkommen” hette på svenska och satt upp en text på dörren, ”Völkommen!” Snart har 50 år gått och väninnan är död sedan länge. Men en del minns man.

Här ser vi bilen, min första förresten, på en väg i Tessin (Ticino) i södra Schweiz.

Tessin_AA45757_1966_AR09

Ja, det var tider det. Här ett fint kåseri om hur en felstavning av ”välkomna” helt kan spoliera en vacker högtid för oss stavningskänsliga. Eller om det bara är kåsören som vill sno ihop något. Fint gjort är det i varje fall.

Kajsa_O-kaseri_forsta_skoldagen

En bild till från 60-talet:

Lars_Brigitte_Stanley_19_1965_AM21

Här ser man väninnan och jag själv på en svensk grusväg sommaren 1965. Jag bär på en modell jag gjort av Per Brohälls plywoodsegelbåt ”Stanley 19” (båten här är ingen sådan men ganska lik). Inte helt trogen originalet och jag minns jag var osäker på ruffens ”front” för ritningen i ”Till rors” var förenklad. Det var ingen radiostyrning utan storskotet drog i rorkulten och en gummisnodd  drog åt det andra hållet; bidevindssegling blev det. Se bild 1 och bild 2. Efter litet konstruktionsfunderande kom jag på hur storseglet skulle fästas i mast och bom. Sökert sydde min hustru seglen. Så väldigt knubbigt skrovet var för den som var van vid modellflygplan (och inte skalamodeller som nog är knubbiga ibland).

Per Brohäll var en framgångsrik konstruktör av mindre segelbåtar, som Trissjollen och större, typ ”familjesegelbåtar” som Karlskronaviggen och Albin Vega. Inga ”tandpetare”. Innan han på heltid blev båtkonstruktör var han flygofficer, bl a på F 18, med marinflygbakgrund. Här en berättelse från SFT 1/1991 som utspelas i mina trakter. Jag har ibland funderat vilken sjö han landade på.

SFT_1991_1_Brohäll

Här är en ritning av Sparmann-jagaren, en typ som även kallas P 1 av FV-terminologitrogna. Här kan man även se syftet med ett plan av detta slag. Argument som inte gick hem hos kunden. Men en godbit till flygmaskin var planet.

Apropå F 18 och isar (som Brohäll omnämner i sin berättelse) så var flottiljchefen Sven Alm en ivrig långfärdsskridskoåkare (och en gång även segelflygare) och rekade ofta stockholmstraktens helgskridskomöjligheter från luften åt SSSK (Stockholms SkridskoSeglarKlubb) har jag hört. Han var van vid skridskoåkning från tidiga barnaår: Vår hedersmedlem i SSSK före detta ordföranden Sven Alm föddes i Göteborg 1919. Han började åka skridskor som 5-åring och har alltså nu åkt skridskor i 80 år. Han var med om en häftig tur redan innan han kunde åka skridskor. 1923 var hans mor sjuk och inlagd på sjukhus i ett par veckor. Hans far passade på vid gynnsamt isläge och åkte skridskor ut till Vinga fyr. Vad modern inte gillade när hon tillfrisknade var att faderna haft Sven på släp efter sig på kälken.

När jag ännu ivrigt åkte skridsko, för ca 15 år sedan åkte  min kamrat och jag på väg på Yngern mot Gnesta förbi en liten grupp åkare  samtalande på isen vid en strandkant, och jag tyckte mig se namnet Sven Alm på en SSSK-märkt ryggsäck.

flagga

Antar att det nu sedan någon dag finns isar att åka på i stockholmstrakten.

Nu har jag så mycket avvikit från det ämne jag avsåg behandla så det får räcka!

Sudden

Kommentera

Kategorier

