Skrivet av: Sudden | 2012/12/08

Vinterbesvär – men visst är det fint med riktig vinter

Ganska hastigt har vi här i Stockholms-trakten fått en hederlig gammaldags vinter. Även om kanske klimathysteriker kanske ser det annorlunda.

Skröplig är man. I onsdags skulle jag mig till min ICA närbutik, 250 meter bort och det var jobbigt i den 20-30 cm djupa snön. Väldigt mycket kraft gick åt att bara hålla balansen, särskilt som den viktiga horisontreferensen blir dålig med dimmiga glasögon. Bidragande var också mina skor som saknar en markerad hälklack, köpta i en sportaffär. Detta med avrundad häl var en gång en ”revolutionerande ergonomisk  förbättring” som medgav att man kunde ta ett högt pris. Nu köpte jag skorna för ”halva priset” som motsvarade vad man betalar för vanliga dojor.

Jag skulle ha haft en käpp som stöd, även om morfars gamla käpp är aningen kort. Men varför inte en vandrarstav. I min hall finns en som kanske är den som Åsa plockade upp i Nikkaluokta 1998:

Ove_o_Åsa_juli98

Jag föll en gång men lyckades med stor möda komma på fötter igen, stod och flåsade. Så kom en ung man förbi, som jag bad om hjälp. Han ledsagade mig 100 meter till mitt hem och berättade att han var från Ghana och jobbade inom kommunens hemtjänst men bodde på andra sidan stan. ”Hör av dig om du behöver hjälp”. Han hette ”Macka”, lätt att komma ihåg sa han. Tänk på smörgås.

Ännu tre dagar efter det stora snöfallet är det dåligt snöröjt på gångvägarna. Medan man tydligen satsat på snön på taken. Och tänk att det ska vara så svårt att ta en bild som visar snödjupet:

121207_oplogat

I hela mitt liv har jag alltid sett fram mot ”riktig vinter med snö”, och bor man i Stockholm får man ju uppleva många besvikelser med slask och elände. På senare år har jag insett att det faktiskt också är besvär med snön, särskilt som jag gett upp skidåkning, skänkte förra vintern mina skidor och pjäxor till mellansonen. Det mörknar på livets stig…

Bilen lyckades jag i torsdags gräva fram, till en del med hjälp av två unga förbipasserande kvinnor som förbarmade sig. En studerade till sjukgymnast och gav mig sitt telefonnummer om jag ansåg mig vara i behov av hennes tjänster. Så kom en gubbe i en Mercedes som var litet mer tvär av sig. Min bil som vi fått ut halvvägs stod litet hindrande för honom tyckte han, vilket inte jag tyckte. Jag sa ”jaha,  din bil är väl bakhjulsdriven” som en förklaring att han ville ha en bred passage.

Att det var svårt att komma loss berodde på att bilkarossens undersida kom att vila på snön samt att jag hade sommardäck. När jag grävde undan snön för hjulen blev situationen nog sämre. Men till sist gick det.

Jag lastade sedan in dubbdäcken som jag förvarat på balkongen in i  bakluckan, bara det är på gränsen till vad jag orkar numera. (Jag bor ändå på markplanet.) Men min vanliga verkstad kunde inte ta emot mig, man hade ännu inte fått snöröjt och kunde inte komma in i verkstaden. Tog mig så till det ”drive-in” däcksbyte som fanns vid en stormarknad, men man hade just stängt ”för säsongen” sa en man med säkerligen polsk bakgrund. Hoppas nu kunna fixa detta på måndag; tog fredag som vilodag.

Det var ofta väldigt knaggigt på vägarna jag befor i torsdags. Två gånger fastnade jag (sommardäck alltså), glansis under snömodd. Jag undrade i mitt stilla sinne hur ”odubbade vinterdäck” fungerar till vardags. Googlade litet, fann att detta är en komplicerad sak. Dubbfria vinterdäck verkar inte  ha det ”lera och gyttja-mönster” man kunde tänka sig vara bra i snömodd. Tittade även på tyska bestämmlser. Ja, det hela är verkligen komplicerat. Vill däcksbranschen tjäna pengar? Och var det inte mediatrycket som fick den i själva sakfrågan inte så insatte ministern Björn Rosengren att införa ”vinterdäckstvång”? Tydligen en gammal surdeg, Det finns säkert någonstans en bättre historieskrivning.

Men själv kör jag dubbat på vintern. När jag nu kör, det är inte så mycket numera.

Sudden

P S. Här är farfars namnskylt, antagligen av någon fin metall. Kanske den satt på hans käpp fast den är ju platt.

121208_Farfar_Hildings_namnskylt

Kommentera

Kategorier

