Skrivet av: Sudden | 2012/12/12

Om att det kommer en vår och den viktiga kontakten med marken

För ett tag la jag i en kommentar in en bild av en staty i Genève. Jag var säker på att jag själv fotograferat den men fann inte bilden utan fick ta en bild ur en bok. Men nu, när jag letade efter något annat, fann jag staty-bilden från slutet av mars 1998:

ITU_staty_Frekvensernas_hjälte_Genève_mars_1998_beskuren

Man kan ju kalla denna gåva till ITU (Internationella Teleunionen) från Sovjetunionen för ”frekvensplaneringens hjälte” med tanke på alla ”arbetets hjältar” som stod staty eller avbildades  i gamla Sovjet. I huset bakom fanns nämligen ITU:s administration för att hålla ordning på all värdens radiofrekvenser. Men vi ser också ett blommande magnoliaträd som påminner oss om att det kommer en vår. Redan om en vecka börjar dagarna bli längre.

Jag har äntligen fått vinterdäcken monterade. Ännu fram till för kanske fem år sedan klarade jag detta själv. Anlitade nu en däckverkstad istället för min trevliga lilla verkstad ”Rostskyddshallen” som inte hade tumme med snöröjningen; man kom helt enkelt inte in i den aktuella delen av verkstan. Ringde två samtal, men gav så upp. En tredje misslyckad uppringning skulle känts pinsam. Kanske de hade mer lönsamma jobb men inte ville säga så? Kom att tänka på vad skälet egentligen var att SFF behandlade mig som man gjorde.

Nu kostade det 340 spänn mot Rostskyddshallens 200. I väntrummet läste jag i en broschyr från Nokia en jämförelse mellan dubbdäck, nordenanpassade friktionsdäck och kontinentanpassade sådana. Blev mycket förvånad att se hur usla bromsegenskaper nordiska friktionsdäck hade på torr och våt asfalt, mycket sämre än dubbdäck (och kontinent-varianten). Jag hade ju trott tvärtom, alltså att dubbdäckens svaghet är att bromssträckan m m på ”sommarväglag” försämras. Jag frågade butikskillen att detta måste väl vara fel, men så var det inte. ”Dubbdäck är bäst” svarade han; man svarar väl det den frågande vill höra. Och ska man förresten fnutta med de ”hemska partiklarna” från dubbdäckens slitage av Hornsgatans vägbana som måhända förkortar livet på miljöpartisterna på Södermalm, en f d ”arbetarstadsdel” men nu  ”mycket chic” för journalister och slikt.

Partiklarna är nog betydligt mindre skadliga än de partiklar ett vanligt mysigt stearinljus ger ifrån sig. Det är mycket med detta, inte bara bromssträcka utan även andra egenskaper som körbarhet och ”stabilitet”.

Tyvärr hittar jag inte den jämförande tabellen hos Nokia på webben. Nokia har ”alltid” använt namnet ”Hakkapeliitta” för vinterdäck. Detta var det finska lätta kavalleriet under det 30-åriga kriget och namnet är härlett från stridsropet ”hakkaa päälle” som betydde ungefär ”hacka på”, ”hugg ned dem”. Ett bra namn på ett dubbdäck.

Hakkapeliitta-1940

Det är först nyligen jag lärt mig vad ordet står för. Alla dessa  finska ord som man inte har en sportslig chans att lista ut vad de betyder men som låter så kraftfulla och sköna att utropa fast man inte vet vad de egentligen betyder! Här är förresten två kraftfulla militärmarscher: http://www.youtube.com/watch?v=3nlXgeiZ1UU http://www.youtube.com/watch?v=Bw4xuoP8eZ4 Här en feministisk variation av stridsropet ”hugg ned dom!”

Marscher kan vara krigshetsande, men hur gör man egentligen för att stoppa krig? I DN:s serie ”Ernie” på webben har seriens tecknare Bud Grace nyligen funderat på frågan. Se här och här och här

I förra veckan hade jag rejält svårt att ta mig fram till fots i snöyran och den djupa snön. En bidragande orsak var nog mina skor, och senare promenader med andra skor har bekräftat detta. Mina skor då var baserade på en schweizares idéer om att massaiernas skor/barfothet måste vara bra och så lanserade han s k MBT-skor, av vilka mina var ett exempel. MBT=Masai Barefoot Technology. De har beskrivits med uttryck som ”rund under fötterna” och jag kan inte annat än instämma. I en mer seriös analys av dessa skor sägs det att ”detta gör att kroppen får arbeta mer för att hålla balansen.” Ja verkligen! Nästan alla mina krafter gick åt för detta balanserande i den tjocka nysnön. (Massaier och snö??)

121212_MBT-doja

Men skorna är varma och mer oömma än mina vanliga lågskor och aningen ”finare” än min ljusa Asics ”löpardojor”. Borde skaffa mig kängor som stöder vristen. Men har man så stora fötter som jag är det svårt att köpa skodon. Att jag en gång valde dessa MBT-skor i den välsorterade sportaffärens ”utförsäljning” berodde på att de var de enda som passade.

Sudden

Responses

  1. Det är svårt det där med däck. Köpte 2007 några nordiska dubbfria vinterdäck från Bridgestone. De var bra när temperaturen låg mellan 0 och +3. I resten av minusgraderna gick det bra att starta, det var värre att bromsa. Över +3 kasade de ut i alla svängar och var allmänt osäkra.

    Nu har jag satt på dubbade Hakkapeliitta, de senaste dagarnas snöväder har det varit det enda att ha. Trycker man på gasen är det nästan man kör in i framförvarande bil med spinnande dubbfria.

    Eftersom jag har problem med pumpen, har jag lämnat in sommardäcken på ett däckshotell, kostar 495 kr/halvår inklusive byte. I stället för att dö på p-platsen vid däcksbyte. Rekommenderas!

    SK

    Gilla

    • Tack Stig för dina däckserfarenheter. De verkar stämma med vad jag läste i Nokia-broschyren.

      Här nedan kan man se hur det kan bli när man inte har dubb. Filmen kommer från ett europeiskt land där dubb inte är tillåtet (annat än för turister). En del scener är väl från USA också.

      http://www.youtube.com/watch_popup?v=xkk7DX0l95A&Lid=12

      Jo hjärtan och deras funktion kan man prata och fundera mycket över. Jag tyckte det var jobbigt nog att rullla de ganska små hjulen ca 20 meter från min balkong på markplanet till bilen och lyfta in dem i bagageluckan.. Annat var det förr.

      Gilla

  2. Satsa en slant på ett par ordentliga skor!
    http://www.grandshoes.se/stora-skor
    Alternativet, att bryta lårbenshalsen, är inte bättre.

    Gilla

    • Tack för tipset! Skall studera vad som bjuds, affären ligger inte långt bort heller.

      Gilla

  3. Hej Lars,

    I know that your ICA shop is not too far from where you live but carrying home heavy items like milk and water makes the walk back home so much more difficult. Several shops in Sweden do home deliveries free of charge. My mother used that during her last years while she was still us. She used Hemköp. They delivered twice a week and sent her the bill for the purchases at the end of each month. That system worked very well. All she had to do, well Hemhjälpen did it for her, was to fax in the shopping list and that done, all she had to do was to sit there and wait for the knock on the door.

    I am not suggesting that this should stop you from going to the shop altogether. It is very useful to pop in from time to time to see what is new and to get new ideas.

    Just a thought that my help you.

    Gilla

  4. Tack Erik för din omsorg om min hälsa. Inköpspromenaden förra måndagen (?) var exceptionell. Jag handlar litet varannan dag eller så. Mycket bröd blir det; brist på bröd är ofta det som tvingar iväg mig till affären. Inga tunga drycker; fördelen av att vi i Sverige har ett Systembolag som ligger så långt bort att man kan bilen dit med gott samvete.

    Man skall ju motionera sägs det och dessa affärsbesök är väl just nu den enda motion som blir av.

    Några få gånger årligen handlar jag på stormarknaden. Så sällan att jag aldrig lär mig hur den ommöblerats sedan sena 60-talet då vi började handla där. Min f d hustru är en god organisatör och hade inköpslistan i huvudet och skickade ut mig på kortare räder mellan hyllorna med några få enkla målangivelser som jag kunde memorera. Det var som jag skrev nyligen psykiskt påfrestande; bidragande var väntan i de långa kassaköerna. Det var då jag mötte Malte från repövningarna som klokt nog bara tjänstgjorde som transportör till och från butiken. Själva varuplockandet överlät han åt sin hustru. Kanske hon inte hade körkort?

    Det kanske inte är PK att tro så men nog är kvinnor mer roade än män av att shoppa?

    Innan dess, som nygifta (1965) hade min rationella hustru beställt varor från Hemköp via telefon. Hon satt med långa varuförteckningar framför sig och läste upp sina order. En del människor kan det.

    Jag tror företaget hette Hemköp. Det var annars en livsmedelskedja från 1958 med bas i södra Dalarna och Norrland.

    På 70-talet etablerade den sig med en livsmedelshall där vi bodde i Norra Sköndal, där min äldste son jobbade under helgerna. Suckade över ölburksautomaterna som krånglade.

    Sedan har namnet ändrats genom tiderna, rörelser har fusionerats. Kanske det ”Hemköp” din mor anlitade var ett helt annat företag.

    Jag fann först inget bra historiskt om ”telefonbeställning av dagligvaror” vid en snabb googling men senare dock en historik över ”Hemköp” och Axfood som Hemköp verkar ha försvunnit i. Eller om Hemköp bytt inriktning och namn. Hemköps insats nämns dock här: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:221963/FULLTEXT01 Det finns också en bok: Millqvist, R., 1971, I kamp för en ide. En bok om Hemköp och maktspelet i handeln. Stockholm

    Sedan visar ju googling och annan läsning att hemkörning av dagligvaror kan man få på flera håll och det finns många ”affärsidéer” men vad jag sett verkar det kosta rejält mycket.Och man närmar sig catering-branschen, se exempelvis http://www.pausbagarstuga.se/index.php

    Här är ett mer vanligt springschasjobb på 60-talet. Leveranser till hemmen ingick:

    http://www.hembygd.se/essingeoarna/lilla-essingen-historik/springpojke-pa-60-talet/

    Svensk dagligvaruhandel är inte precis någon bransch med justa spelregler. Här http://www.handelnshistoria.se/ekonomi/entreprenorskap-och-konkurrens/leveransbojkott-ett-uselt-konkurrensmedel/ kan man läsa litet härom och bl a Hemköps kamp. Man härdade ut till 1970. Det var väl därför vi började åka till Obs!…

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

