Skrivet av: Sudden | 2012/12/20

IT, stunt och en julhälsning

Igår på min födelsedag hälsade min äldste son Jan på med barnen Erik 7 år och Jesper 12. Erik satte sig genast framför datorn och hade förstås inga problem att ta sig fram till ”stuntgruppen” Rackartygarna . Mest intresserad verkade han vara av ”extreme trial”, alltså konsten att ta sig fram med motorcykel/cykel på ett ovanligt och akrobatiskt sätt, i princip som ”vanlig” parcour. Här nedan ser vi Erik själv ”in action” för ett drygt år sedan på den kommunala lekplatsen i Älta:

111009_Erik_cykelhoppar

Det är alltid lärorikt att se hur andra gör när de sitter vid en dator och även höra deras tips när jag gör något avigt som att tangentklicka istället för att använda mushjulet när man använder en karta. Jag fick också lära mig att högt uppe på Facebook sitter det några nästan osynliga ikoner som kan vara bra att anlita. Och sedan påmindes man om propåerna från oklart håll om att bli vän med den eller den. Även om man har gemensamma vänner är det ju inte säkert att man vill bli vän med alla dessa. No names.

Erik ville nu från min dator skicka ett mail till sig själv hemmavid. Erik är van att skriva direkt i ”Gmail” medan jag använder min lokala ”mail-klient”. Nå, det gick till sist för honom att göra det också, men på köpet fann vi att min Gmailbox var full! Den som hade annonserats som ”oändlig”! Nå, nästan (10 GB). Jag hade faktiskt helt nyligen fått klagomål från två vänner som inte kom fram och jag började nu radera gamla mail i Gmail-boxen. Får då frågan av systemet ”Varför raderar du när du har så stort lagringsutrymme?”  Goddag yxskaft! Mycket delikat och jobbigt att bestämma sig för vilka mail man skall radera. Som att sortera potatis i stora och små. Å andra sidan, jag har ju ändå allt i min PC. Tills den en vacker dag kraschar. Jag har enstaka gånger saknat mail som försvunnit eller krävt alltför mycket kunnande att återfinna.

Jesper ville testa min Canon skanner, vi la på hans förslag dit en hundralapp. Fick ett felmeddelande jag aldrig sett förr:

Felmeddelande

Var det den s k demonstrationseffekten, alltså att när man skall visa något som det aldrig varit något konstigt med går ändå demonstrationen snett. (Typexemplet är fysikläraren på den gamla goda tiden som ska demonstrera hur tyngdkraften får en skolkrita att falla när han släpper greppet om den, men där hans punschkladdiga fingrar från kvällen innan får kritan att hänga kvar.) Felmeddelande-påståenden om vad som är fel  är ju ofta(st) inte att lita på, det vet man, och detta var därtill ovanligt jönsigt. Vi provade med en tjugokronorssedel och en annan bild, det gick bra. När jag i efterhand googlade, fann jag att sedlar i högre valörer förses med ett ”typiskt” mönster som skannrar m m ska (?) kunna upptäcka. Här förklaras ett sådant mönster där det litet besynnerliga namnet har att göra med att mönstret påminner om stjärnbilden Orion. Vet man det blir namnet vackert!

Saken hade diskuterats på olika forum och jag såg att någon hade stött på problemet när han behövde en bild av en hundralapp för en instruktionsbok, men han hade inga problem med få högupplösta bilder från Riksbanken av sedeln!

Jag upptäckte häromdagen att min bloggstatistik nu ger mig både besökarantal och inte bara visningsantal som förr:

Statistik_19_12_2012

Här förklaras begreppen visning och besökare.

I en artikel om Sveriges mest besökta blogg som sades ha mycket höga ”besökssiffror” såg jag följande avkylande kommentar: Bloggportalen mäter bara sidvisningar och ej unika besökare. Exempelvis så har stallet.nu över 2 miljoner sidvisningar per vecka, men antalet unika besökare är bara mellan 4-5 tusen. Sidvisningsantalet är mest intressant när det gäller att få in pengar på bloggen vid annonsförsäljningar och är inget mått på hur populär bloggen är hos allmänheten.

Jag vill önska bloggens läsare en God Jul med omslaget till Teknikens Världs julnummer 1949 från den gamla goda tiden då Detroit just fått idén att bilarna skulle se ut som jetflygplan:

Teknikens_Värld_omslag-julnummer_24-25_1949_retusch_small

Snart skulle de också bli lägre.

Och här är några julnötter i samma nummer från Björn Karlström.

Sudden

P S. Man kan ju undra hur allmänheten, polisen och ”samhället i stort”  ser på Rackartygarnas aktiviteter, men googling gav inget. Här en träff på en sajt men den är ju inget ”officiellt sanktionerat massmedium”.

Kommentera

Kategorier

