Skrivet av: Sudden | 2012/12/28

Mer från Teknikens Världs julnummer 1949

För en tid sedan tog jag fram det nummer 24-25 av Teknikens Värld 1949 jag köpte antikvariskt för några år sedan.

Teknikens_Värld_omslag-julnummer_24-25_1949_retusch_small

Jag har i mina lådor ett par tiotal antikvariskt köpta nummer av Flyg, Teknikens Värld, Teknik för Alla, Looping, Interavia från 40- 0ch 50-talen. Ofta har jag vid köp valt nummer som jag minns jag innehaft en gång men slängt. Man kan ju inte spara allting…I detta julnummer fanns mycket att njuta och inspireras av, en del har jag redan visat.

När man tar fram en gammal tidning, bläddrar i den och lägger den på skannern börjar den alltmer falla sönder, det har jag också märkt. Papperet har blivit lätt brungul-färgat; ibland tar jag bort den färgen när jag skannar. Kan vara klokt att skanna innan tidningen faller isär. Många skannade artiklar har jag skickat/publicerat flera gånger.

Här nedan ser man att Teknikens Värld 1949 fortfarande var en ”Tidskrift för flygvapnet”, något man ärvt från ”Flyg”. Jag tänkte inte gå in på tekniktidskrifters historik. Jag minns namnen Sven Salonius (senare Teknik för Alla) och överste Willy Kleen, tidigare generalstabsofficer och senare skriftställare i militära frågor.

Teknikens_Värld_omslag-julnummer_24-25_1949_s2

En frågespalt hade man förstås, det blev av utrymmesbrist kalenderbitarfrågor och d:o svar. Dagens webbforum medger ju betydligt fylligare svar men då får man ibland höra sura kommentarer. Och visst, man skall ta hänsyn till dem som har svårt att läsa eller t o m fatta 😉 Eller är ointresserade.

Det ansågs på den tiden inte nödvändig att påpeka att en flyglotta skulle vara av kvinnligt kön – mycket var självklart förr. (Den nedsättande benämningen hanlotta förekom dock). MC-märket AJW minns jag ej. Notera artikelförfattarens Nils Tengbergs avslutande kommentar att ”det är ovisst om några maskiner kan tas in de närmaste åren”. Det var inget överflöd Europa vadade i efter kriget. Jag minns tidningens MC-testare Nils Tengberg som med tiden blev direktör på L M Ericsson. Här en bild av Tengberg ”in action” från TV nr 7/1951, ett nummer jag köpt i modern tid för att jag mindes det spännande omslaget med dess litet underliga färger. Man kan ju undra hur mycket av utprovning det blev i sådant väder. Hjälm – vaddå?

Nils_Tengberg

Julnumret 1949 har ingen biltest gjord av biltest-pionjären civilingenjör Bertil Björkman, en gång på Saabs flygsida. Började man året därpå kanske?

På sidan 3 ser vi Varg-Olle Nygrens stående spalt:

Teknikens_Värld_omslag-julnummer_24-25_1949_s3

Innehållsförteckningen bekräftar tidningens inriktning på alla slags teknik medan annonserna till höger är flyghistoriskt intressanta.

Varg-Olle var ett populärt och inkomstbringande namn som man förstår av denna annons med Varg-Olle på en Matchless:

Försäkringsannons

Stockholmskillen Olle Nygren tävlade i speedway för klubben Vargarna i Norrköping som leddes av ”Vargfar” Arne Bergström, men körde även annat som uthållighetstävlingen ”Novemberkåsan”. Den slitstarke Varg-Olle var fortfarande för ett par år sedan i farten.

Bergström hade även en firma i MC-branschen som man ser av annonsen här längst ned.

TV_julnr_1949_annonser

Tänk att annonser ökar i läsvärde med åren tycker jag – inte precis vad annonsörerna tänkt sig. Notera att tekniska skolor annonserar. Självstudieskolarna Hermods och NKI hade ännu större annonser. Så småningom uppgick allt detta i samhällets regi antar jag. Och naturligtvis är det bara grabbar som säljer Teknikens Värld – idag skulle en text som denna vara omöjlig.

Jag har mer att skriva kring detta julnummer 1949, om flyg och om Björn Karlströms julnötter men det får bli senare.

Debatten kring skrotningen av Viggen-prototypen fortsätter på SFF forum. Den illustrerar frånvaron av öppen diskussionstradition i SFF. För snart 5 år sedan skrev den dåvarande ordföranden i sin välkomsthälsning till forumet: Jag hoppas och tror att vårt nya forum skall fungera som vi vill ha det: högt i tak, kluriga frågor och sakkunniga svar och rejäla debatter när så behövs. Men vi har inte sett mycket av det första och det sista. Viktiga och kunniga flyghistoriker skriver inte där, de håller kunskaperna för sig själva eller t o m föredrar att sitta i ”medeltida mörker” och jobba via SFT. Alla medlemmar har ju nämligen inte Internet se. Men herregud, vi tecknar snart A D 2013! Eller också ska de spolingar som yttrar sig på forum hålla k-ften; ”man skall följa föreningslivets regler och ta upp saken på årsmötet”. Snacka om att sätta sig på sin höga häst och låtsas att inte se vad som pågår! Fast han kanske inte såg så bra från sin höga utsiktsplats?

Personer som varit flyghistoriskt centrala är ofta okända för de flesta av oss vanligt flyghistoriskt intresserade, särskilt för de yngre. De omnämner vid behov sina insatser även då de har misslyckats, men att skriva på SFF forum; nej det är väl inte fint nog. Det är avslöjande hur få inlägg centrala SFF-personer (och ”stora” flyghistoriker) skrivit. Men kanske diskussionen kring Viggenprototypen ändå medför att gamla fossil kommer i dagen – om de nu tål dagsljus.

Det finns nog alltför många äldre gubbar som inte tycker de behöver tala för sin vara. Nej, usch så upprörd jag är:

MEM_upprördhet

(Mems teckning var avsedd  för programtidningen Röster i Radio för att väcka intresse för något radioföredrag. Därav mikrofonen.)

Vi måste reagera på uppblåsthet och smusslande – och  även fatta ironi och ha litet distans till vårt intresse för gamla flygplanskrov. Flyghistoria är ju så mycket mer.

Sedan tjänar det väl inte mycket till att skälla på museichefen i Linköping Mikael Parr. Problemet finns högre upp och därtill kommer vår egen brist på insikt att skattebetalarna och samhället och dess styrande ser annorlunda på flyg än vi entusiaster.

Sudden

Kommentera

Kategorier

