Skrivet av: Sudden | 2013/01/01

Åtminstone facit till julnötterna i Teknikens Världs julnummer 1949

Nu är det 2013 i bilden nedan. Inte så många minuter efter nyår. Blue Phoenix i taket borde nog ha dammats av. Amaryllisen har sloknat och den nya borde jag ha skaffat litet tidigare. Men som synes finns ett amaryllisfoto i hörnet som back-up. De svarta mekanobitarna upp mot taket för Zlin-mobilen är nog snart 100 år, de är från min fars Mekano. Han byggde visst ett vattenhjul med det.

130101_Dataplatsen_köket

Skärmbilden visar utsikten sommartid när jag höjer blicken från skärmen. Gullrankorna kämpar för sina liv sedan många år.

Internet la av i 04-tiden i söndags och därmed även min fasta telefon. Inte helt ovanligt och jag väntade på att det hela skulle ordna sig. Men det tog ungefär 36 timmar, alltså frampå nyårsdagens eftermiddag, innan Ownit fixat felet. På måndagsförmiddagen hade jag för säkerhets skull ringt (alltså efter drygt 24 timmars avbrott). Det var inte mitt allra första samtal till en support men säkert den andra eller möjligen den tredje. Faktiskt inga svåra väntetider men det var ju svårt att hitta rätta telefonnummer och annan information när Internet var nere. (Hade Internet varit uppe hade jag där säkert kunna få veta att det var nere hos mig…) Hos TELE2 (telefonen) hänvisades till Ownit (bredbandsansvarig) vars telefonsvarare sa att man hade ett fel i Haninge, det är där jag bor. Det beskedet kändes oerhört lugnande, det var nog ändå inget knas på mina grejer. Men jag väntade ändå 10 minuter för att få växla några ord med en support-person.

Men innan dess hade jag genomlidit många kval och varit litet uppochned men ändå rätt hyggligt förmått mig avsluta en bra bok och kommit en bit in på en annan bra julklappsbok. Men hela tiden påmints om hur nyttigt, ja nödvändigt, Internet är, inte bara för att ”kolla detaljer” i böckerna jag läste utan mycket annat i vardagen. Väderprognos, vad som sänds i radio och TV, se/lyssna på missade program, kolla banksaldot (dessa hemska anarkistiska autogireringar!), mail, bloggar, forum och det allmänna nyhetsflödet.

Idéer dök upp att skaffa mobilt bredband som back-up. Och gå tillbaka till koppartrådstelefon. Men Telias priser verkar främst syfta till att skrämma bort kunder, Telia vill sälja nyheter. Kanske jag istället helt ska avstå från fast telefon  och förlita mig på mobilen? Kanske jag ändå kan lära mig använda den. Internettelefonen fordrar en mycket snabb inknappning av abonnentnumret, just inget för en 74-åring med dåligt närminne. Tekniken kräver det sa TELE2-supporten. Nja.

För ett tag sedan visade jag Björn Karlströms julnötter i Teknikens Världs julnummer 1949.

Karlström_TV_julnr_1949

Jag tror nog de flesta, även yngre, klarar det mesta men här kommer några länkar till vägledning. De kommer inte i ordning, det var alltför svårt för mig att att hålla ordning på det hela:

Tips 1,  tips 2 (det var svårt att hitta en bild utan vingspetstankar), tips 3 (jag tror jag beundrade en svart sådan bil en gång vid Gävles norra utfart när jag hälsade på hos mormor och morfar på Hälsingegatan 9; den var ju då något helt fantastiskt), tips 4 (är den inte vacker och tänk en så stram och annorlunda stil man hade bara 5-6 år tidigare än i tips 3) , tips 5 (tror jag), samt tips 6. Om det tipset nu behövs. En annan nöt behöver jag nog inte ge ledtrådar till.

Tips 6 ger mycket om den tidiga Saab-bilen. Jag fick även en julhälsning som tack för att jag givit ett ägartips om Saab-projektledarens fars kända segelbåt. Mer om Saab-bilen och kända svenska ingenjörer:  Far och son och här är sonen igen.

I en berömd engelsk film, som jag under en period i livet såg varje sommar, figurerar i en rånkupp en Studebaker som med sitt futuristiska utseende kraftigt avvek från London-miljön:

ladykillers17

Bilden har jag lånat härifrån. Vi som sett filmen gläds att här återse bilderna vi minns som entusiasten Martin Underwood ger oss. Kan inte låta bli låna en bild till:

Majoren

“Where’s General Gordon?” Major Courtney is on the roof, looking for Mrs Wilberforce’s parrot. A section of the siding across the tunnel mouth is visible behind the house. The main line is off the top of the picture.”

”General Gordon” är Mrs Wilberforces papegoja. Som återfanns. Däremot ”försvann” bovarna en efter en; ”professorn”, ”majoren”, ”en-rondarn” och vad de nu kallades, medan den spröda mrs Wilberforce tog hem spelet, dock helt oavsiktligt. Den litterärt lagde kommer kanske att tänka på ”Kvartetten som sprängdes” (även om det handlar om en ”eminent five quartet” av vilket det väl inte finns så många).

Andra minns ett känt musikstycke av Boccerini.

Nu har en Studebaker fått mig att spåra ur så jag slutar. ”Nära-döden-upplevelsen”  i söndags/måndags får räcka.

Sudden

Responses

  1. Lasse, det kan aldrig vara nyttigt att bli så internetberoende att det upplevs som en ”nära döden upplevelse.” Gott Nytt År förresten och filmen skall jag titta på. Jag träffade faktiskt, en gång i Walton on the Naze, en herre som hette just Wilberforce. Han hade mycket intressant att berätta.

    Gilla

  2. Hej K!

    Det var ju litet billig retorik i detta, jag kom helt enkelt plötsligt på uttrycket ”nära döden upplevelse” och la till det litet i efterhand. Men visst är jag alltför mycket beroende av Internet samt har därtill en personlighetsskavank att låsa mig fast. Det är bra vara flexibel. I positiv mening och inte i näringslivs-språkets mening som Robert Nyberg skojar med här: http://www.robertnyberg.nu/docs/bocker/bok-bild04.html

    I det gamla riktiga Televerket skulle ett 36-timmarsavbrott i telefontjänsten på grund av något ganska litet fel som drabbar några tusental abonnenter förstås aldrig ha accepterats.

    Filmen ”Ladykillers” är bra. Det har gjorts en modern version som jag inte brytt mig om att se.

    Jag får önska dig och din dotter en God Fortsättning.

    Gilla

  3. Hej Lars et al,

    ‘The lady killers’! What a wonderful and funny film that was. An example of the best of British humor. I must have watch it a dozen times. To me, this is the most hilarious and entertaining film ever made. And the film reflects England as it used to be. Absolutely splendid. And then you had Alec Guinness as the leading character. Alec is one of my favourite actors.

    The second funniest movie ever must be ‘We’re no angels’ with Humphry Bogart and Peter Ustinov, two more of my favourite actors.

    Why can they not produce films like these any more? I can not remember when I went to the cinema last time. And remember, I do not have a TV and can not watch videos. I have retired to my olive grove and my workshop, as it appears.

    It was also interesting to see the photographs of the London I used to know. Well, that was in the good old days.

    Wishing you, Lars, all the very best for the new year and I am looking forward to your next input.

    Erik, who used to enjoy visiting London may years ago.

    Gilla

  4. Jo, Ladykillers liksom Alec Guinness var länge mina favoriter. ”Trasiga änglar” var rolig den också, är baserad på en framgångsrik teaterpjäs som också gavs i svensk TV en gång. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Trasiga_%C3%84nglar

    De amerikanska bröderna Coen är det som gjort en ”remake” av Ladykillers. De gör bra filmer, jag har sett en (O Brother, Where Art Thou?) som jag gillade. Kul med brödrapar som gör filmer förresten, finns också ett finländskt par och ett italienskt tror jag.

    Det var längesedan jag gick på bio. Det bjuds mycket bra i TV eller på webben men jag har svårt att koncentrera mig och så har man utvecklats (tröttnat). Annat var det när man en gång satt där i biosalongen, förväntansfull.

    En del saker är bäst att minnas i ”småbitar” som stimulerar fantasin. Att se om hela Ladykillers på Youtube (hygglig bildkvalitet, 35 mm färgfilmkvalitet skulle jag smått elakt säga) skulle nog inte vara kul. Jag såg nu de första 15 minuterna men att inte uppfatta dialogen gör det svårt att njuta.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

