Skrivet av: Sudden | 2013/01/10

Dagens sura gnäll

Smärre putsningar gjorda 4 mars 2014.

Ser i DN denna notis, här är texten bakom:

DN_riskbiljett

Kommer att tänka på många sega sena fredagskvällstimmar på Kastrup då man fick vänta på SAS-förbindelsen hem. Det var gärna något tekniskt fel, men lyckligtvis sällan på det allra sista planet…

Danskt gemyt – vad är det egentligen? Jag minns skolresan för 60 år sedan då danska kioskägare gärna accepterade svenska kronor för en dansk krona – den svenska kronan var ju då ca 30 % mer värd. I dag med min försämrade hörsel förstår jag knappt danskan i de danska matlagnings- och trädgårdsprogram SVT subversivt sänder fast danskarna genom sin livsstil har en påtagligt lägre medellivslängd än andra. En dag gladdes jag plötsligt åt att jag förstod en känd dansk f d politiker, numera central i NATO. Men han talade engelska blev jag efter ett tag medveten om.

I övrigt har väl SJ tagit över trafikflygets trassliga biljettprispolicy. Själv försöker jag minnas mitt tjänsteresande med flyg ut i Europa på 90-talet och hur det skulle sparas pengar. Turistklass hette det väl, och det var lönsamt att avstå från ombokningsrätten. Behövde man boka om tog man smällen. Ack ja vad trassligt det blev – men jag minns just inget annat än att det var enklare före 90-talet. Man hade då litat lite oskyldigt på att resebyråns trevliga damer ordnade en billig resa när man snackade med dem över disken – nu tillsattes på jobbet en särskild resekonsult.

Men ibland var det möte i Stockholm. Ett minne därifrån. Tyskarna ville ha sitt system för att underlätta inspelning av TV-program som Europastandard. Mötet segar på men har svårt att komma framåt – det är därtill jag som är ordförande. Så meddelar den tyske delegaten till min förvåning att han måste bege sig hem. ”Vi har stor fest i kväll på jobbet och jag spelar tuba  i orkestern”. Tydligen var detta viktigare än att få en standard – eller också inser han att på detta eländiga möte kommer vi ingen vart.

Jag minns förresten att delegaten i början sagt att han var litet lomhörd. Jobbet var beläget i München, med den vackra adressen Floriansmühlstrasse 60 förresten, och man kan ju gissa sig till vad för musik som där spelades. Det tyska systemet antogs ej och inget annat system heller för den delen förrän långt senare.

Bompa

Apropå inspelning av TV-program har en mail-vän, den förre elektronikkonstruktören, behövt köpa en ny TV. Han ganska åldriga TV-apparat som varit med om många experiment på den tid han konstruerade TV-mottagare, text-TV, digital-ljud och annat hade efter några reparationer definitivt lagt av efter många år. Så iväg att köpa en ny flatskärms-TV av det fabrikat som en gång var den andra TV-tillverkaren i Östergötland. Men den visade sig vara obegripligt knepig just när det gällde inspelning av TV-program. Min vän har skrivit ett inspirerat och detaljerat mail om detta som jag inte är kapabel att sammanfatta. Men bl a krävdes att mottagaren var internetuppkopplad (!) och det fanns några andra konstigheter också i hur den betedde sig. Min vän skrev ett kritiskt omdöme. Han tröstades av en gammal arbetskamrat: ”Men du får komma ihåg att den där firman främst är känd för sina brödrostar och glödlampor!”

Denne vän hade förresten problem med sin fasta telefon hos Telia:

Jag har ingen fast telefon för tillfället. Den la av natten mellan torsdag och fredag. Lyckades felanmäla efter att ha suttit i mobilen i trekvart, först genom att svara med knapptryckningar på en massa dunma frågor, sen väntat i telefonkö för att få prata med en människa av kött och blod.  

Jag har ingen spänning mellan tamparna, bara nån volt. Och det är inte kortis på linjen, för den det blir ingen spärrton eller tutar upptaget för den som försöker ringa mig. Det ligger -48 V mot jord på båda tamparna, men endast via den ena går det nån ström att tala om om man belastar med ett motstånd mot jord. Det märkliga är dock att Internet funkar periodvis, men med mycket reducerad fart. Det måste vara ett avbrott vide en skruv i en plint i en stolpe nånstans, och att det ärgat så det är avbrott för DC, men läcker över så pass att den högfrekventa signalen till ADSL-modemet går fram, men med mycket hög dämpning.

Senare fick jag veta: Telefonen åter OK. Avbrott i ena tampen vid min skorsten.

På den gamla goda tiden tog Telia ansvar för helheten (inkl skarven vid skorstenen), ja man ägde t o m telefonapparaterna. (Till slut blev det dock så rörigt i bokföringen att man inte visste var telefonerna fanns. En intern skandal helt enkelt.) Visst var televerkets service ofta dålig, det  kunde exempelvis vara flera veckors väntan på att få en telefon inkopplad. Men man visste var man skulle klaga! Nyligen kunde däremot min telefonileverantörs support enkelt skylla på bredbandstillhandahållaren.

Det var något speciellt med en telefon förr i tiden och en telefoninstallatör var en välgörare:

Gammaldags_installation

Folk köpte gärna  telefoner och enkla radiokommunikationsgrejor utomlands. Sorgligt okunniga att det kunde bli problem, exempelvis att radiosändaren kunde störa grannens TV. En känd partiledare med starkt frihetspatos åkte fast. Allmänhetens förståelse för att det behövs ”ordning och reda” även i telesammanhang var och är liten. Häromdagen hörde jag en känd men vad gäller teleteknik okunnig journalist (eller om han nu snobbade) säga i radio att Sverige var en gång som DDR. Televerksanställda hade nämligen i uppdrag att när man besökte kunder, observera om abonnenten hade en annan telefon än av televerkets modell. Skrev han. Ack ja. En del typer, inte minst journalister, är konspiratoriskt lagda!

Hur det verkligen kunde ligga till har en annan vän berättat i ett mail:

En sak som jag borde skrivit i inlägget är att de elektromekaniska systemen gick på 36 volt, medan AXE har den internationella standarden 48 volt. Dessa spänningar är alltså de som förekom på abonnentledningarna. Televerket körde, som du väl minns, kampanjer för att man bara skulle använda verkets egna telefoner och inte anslutna några man köpt på semestrar i fjärran land etc. Detta var alltså inte bara för att värna om televerkets de facto-monopol, utan det ställde verkligen till problem om folk som bodde långt från telestationen anslöt telefoner som var avsedda för 48 volt till vårt 36-voltsnät.

Jag var själv ute på praktik och åkte runt med en linjeförman som tog hand om problemabonnenter. En dam ringde och klagade och klagade. Hon var en typisk sådan som använde en ”illegal” 48 V-telefon. Det märktes mycket väl på nivån <man kunde alltså märka på telefonstationen att abonnenten hade en felaktig apparat>. Men när vi var på väg ut till henne kopplande hon in den ”riktiga” telefonen stället. Det var naturligtvis också lätt att se. En riktig ögontjänare alltså, men som kostade oss en hel del pengar med sitt uppförande. Hon bodde f.ö. avlägset till med lång luftledning till en liten standardväxelstationLedningarna från stationen ut till abonnenterna var p g a de långa avstånden pupiniserade. Pupiniserigen var ju ett slags mellanpassfilter som var avpassat för den mänskliga röstens frekvenser, men gick dåligt ihop med datamodemen. Alltså var vi tvungna att plocka bort dem, vilket gjorde att sådana som kvinnan fick ännu mer problem med hörbarheten i sin pirattelefon.

En gång slog man numret med en finger- eller nummerskiva (”petmoj”), där f  ö svenska fingerskivor hade ”nollan” närmast ”ettan” vilket inte var fallet utomlands. Här en fin minnestavla i Arboga:

080517_Arboga_telefonminne

Minnestavlan förtäljer att Arboga var den andra stad i landet som fick ett telefonnät som framgår av denna text. Man undrar om yngre människor förstår vad ”det där runda” på minnesmärket syftar på.

Om man skall klaga på något vid detta Arbogabesök var det inte Robotmuseet med grejor efter stadens store son fabrikör Carl Richard Nyberg (ev bara tillfällig utställning), MiG-21:an eller stadsvyerna utan vädret. Det regnade rätt så envist denna syttende maj 2008, även om jag kunde uppleva litet av Arbogas bevarade gamla stadsmiljöer.

Sudden

Responses

  1. En något senkommentar: Själv minns jag med glädje de flygplansbyten man var tvungen att göra på Kastrup under ffa 70-talet. Ett par timmar i den vackra transithallen med ffa den härliga ostbutiken. En sista souvenir att ta med hem från ett besök i ”främmande land”. Senare var det inte så kul. Minns speciellt då jag tillbringade några timmar nära gaten till Ethiopian Airlines. Väldigt länge var jag den enda europé bland exotiskt klädda människor, speciellt män i vita, vida byxor och ”klänningar”. Började förstå hur invandrare känner sig i t e´x ett svenskt vinterlandskap.
    Även jag har en gång haft besökt av en verkligt trevlig och seviceminded televerkare. Alla mina telefoner (då 3) var stendöda. En tidig morgon, före mitt jobb, kom Maria Blomster, som nyligen fixat alla våra anknytningar på min nya arbetsplats. Felet: brott på någon av de ”trådar” i den lilla dosan där allt kom in i min lägenhet. Lätt som en plätt för henne att fixa, tack!
    Undran: Vem har gjort minnesmärket över petmojen i Arboga? Härligt minnesmärke!
    F ö ligger allt tekniksnack helt över min horisont………..

    Gilla

    • Hej Eva!

      Senkommen kommentar säger du? Här sitter jag och putsar på just detta årsgamla inlägg av flera hundra andra! Ger en ny länk till DN i stället för den som brustit, förtydligar/bättrar någon ”släng” och kollar så att ändringarna blivit införda. Och ser då ditt sprillans nya inlägg, som av någon anledning inte meddelats mig via mail som är regel. (Jag var inne i en slags editeringsmod som jag förut inte använt, kanske därför?)

      Jag har bara kommit fram till att minnesmärket är gjort av en reklambyrå e d vid namn Skillnad AB (http://www.skillnad.nu) . Det står vid Kapellbrons södra landfäste, se
      http://www.arboga.se/uppleva-gora/sevardheter/offentlig-konst/

      Två bilder jag tog denna regniga 17 maj 2008:


      Min Arbogaresas mål var Robotmuseet i staden där jag bl a plåtade fabrikör Nybergs ångmaskin för hans flygprojekt kring sekelskiftet (Alltså det förra.) Samt den MiG-21 som inte längre står kvar utanför Ö&B. Jag skrev på SFF forum om detta besök, men tyvärr fungerar inte bildlänkarna. Min bildalbumtjänst köptes upp av någon som ändrade adresser och annat. Andra länkar verkar dock OK. Den envise/nyfikne kan ta en titt på http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=384&hilit=robotmuseum&sid=659699214d9441380328fcb52f52b9e8

      Gilla


Kommentera

Kategorier

