Skrivet av: Sudden | 2013/01/16

Ostoppbarhet

En bild som nog pryder åtskilliga väggar är denna. Grafiskt skön, ett diagonalt element är ”visuellt starkt”, samt bisarr:

Train_wreck_at_Montparnasse_1895

Jag kom att tänka på denna bild som en son hade en tid i sin våning, när jag såg bilderna av den besynnerliga tågkraschen i Saltsjöbaden. Det sas mycket på Postvagnen och Flashback om detta. Man undrar vad som hänt, man vill förstås ”skriva av sig” sin oro och lättnad. Och som vanligt är det snart någon som tycker det spekuleras för mycket och i bästa fall ”klagar” på något skojigt sätt: ”Spekulationsvagnen är i full fart.  Här finns det ingen nödbroms.”

I denna tråd finns det litet mer spirituella inlägg. Naturligtvis finns en ny variant av Gevalias annonstema ”oväntat besök”. Andra kommentarer: ”Kanske en  smash-and-grab-kupp mot vinimportören som ligger i huset” och ””Carl-Fredric, Carl-Fredric, det finns ofrälse folk med tåg i vardagsrummet!!!”. Saltsjöbaden är nämligen en mycket fin förort. Jag tror att man fortfarande har prydligt klädda konduktörer på tåget (jag fann tyvärr ingen bild). Och man städar tydligen sina vagnar, he-he…

Besöken på min blogg har ökat något genom händelsen. Jag har nämligen tidigare skrivit om några olyckor med bl a Stockholms pendeltåg där stoppbockar eller färd på villospår förekommit. Saltsjöbanan är en normalspårig järnväg, men med vissa dispenser tror jag. Tågen har modifierade T-banekorgar med andra traktionsmotorer m m. Banan är numera helt skild från landets järnvägsnät.

Vinjettbilden är från en tågkrasch 1895 vid Montparnasses gamla järnvägsstation. Tåget var vid sin avgång försenat och man ville köra in förseningen och farten blev alltför hög för bromssystemet. Om jag förstått franskan hos Wikipedia. Jag noterade att bromsarna var av typ Westinghouse och inte Kunze-Knorr. För min morfar som var vid järnvägen och gillade sköna eller skojiga ord, var ”Kunze-Knorr” ett ord han gärna smakade på.

Här ser vi den gamla stationen, tydligen i nedlagt tillstånd. Jämför gärna med haveribilden överst:

Marville-Gare_Montparnasse

Vid olyckan 1895 dödades en kvinna som sålde tidningar i en kiosk på gatan av en del av den nedfallande husfasaden. Normalt brukade hennes man stå där men så inte denna dag. Så kan det gå.

Varför stadsdelen heter Montparnasse? Jo, det fanns en gång en kulle där dit unga poetiska män drog för att dikta och på skämt kallade stället ”Parnassen”. Kullen är sedan länge bortschaktad. Själv minns jag en rimmad sångrefräng, ungefär ”…slaktar vi nasse” i en vistext av Stig Olin.

Montparnasses nya station har jag rest ifrån och till. Minns en gång när vi var under tidspress, vi hade behövt ta oss genom hela stan eller skulle behöva göra det. Och så var spärrarna till Metro-stationen stängda – och obemannade. Vi klev över.

Apropå Saltsjöbadsolyckan har en vän kommenterat: Kommer mig att tänka på en film jag såg repris på häromkvällenUnstoppable. Den bygger på en verklig händelse: Unstoppable is inspired by the CSX 8888 incident (also called the ”Crazy Eights” unmanned train incident) in 2001. The train, led by CSX Transportation SD40-2 #8888, left its Walbridge, Ohio, rail yard and began a 66-mile (106 km) journey through northwest Ohio with no one at the controls, after the hostler got out of the originally slow-moving train to correctly line a switch, mistakenly believing he had properly set the train’s dynamic braking system, much as his counterpart (Dewey) in the film mistakenly believed he had properly set the locomotive’s independent brake.

Här är två Youtubeklipp  om filmen, först en s k trailer och så en kort film med detaljer om inspelningen och filmskaparens ”visioner”. (Varför heter en sådan ”förfilm” trailer förresten?)

Jag kom att tänka på flygplan som har fortsatt att flyga på egen hand. En MiG-23 från Warszawa-pakten flög 1989 efter förarens fallskärmshopp omedelbart efter starten från en sovjetisk bas i polska Kołobrzeg (Kolberg) vid Östersjökusten ända till Belgien där maskinen störtade varvid en tonåring på marken dödades. I USA landade en av föraren övergiven Convair F-106 Delta Dart prydligt på en åker sedan föraren tappat kontrollen över det ostyrbara (flatspin) planet. Nedan en bild från Wikipedia:

F-106_unmanned_landing

I Sverige landade 1965 en J 32B Lansen (#32508) på isen i stort sett oskadad, motorn var igång när planet hittades, sedan föraren av någon anledning hoppat. Ett hopp som tyvärr misslyckades. Se även Aviation Safety Network.

Finns många fler fall, ofta orsakade av fel på andningsluften (syrgasen). Ett exempel är den grekiska Boeing 737 som efter några ”herrelösa” timmar kolliderade med marken. Långt tidigare gjorde en holländsk Starfighter en lång färd med sin medvetslöse pilot genom halva Norge. I USA har man haft (har?) problem med syrgasen i sina senaste stridsplan.

Nå, Saltsjöbadshändelsen verkar kunna handla om något helt annat än förlorad kontroll – kanske motsatsen. I sinom tid får vi kanske veta mer.

Flygmuseum-debatten fortsätter på SFF forum och även med inlägg på Fredric Lagerquists blogg. SFF har förvånansvärt (?) svårt att hantera saken. Sedan tror jag att flygentusiaster och flyghistoriker måste skruva ned anspråken på vad skattebetalarna är villiga att satsa på bevarandet av gamla tomma flygplanskrov, om än så kära för dem som flugit eller arbetat med dem. Man får nog dessutom beväpna sig med tålamod…

Klipp från 1926 inklistrade i hemgjord mapp av omslagspapper

Notera att man utgår från en privat finansiering men är tacksam för statligt stöd för lokalen.

Boeing har problem med sin Dreamliner. Det är inte bara Airbus som råkar illa ut. Sedan skall vi bara inte tala om europeiska tågtillverkare vars produkter inte håller måttet för användning i den del av Norrland som i och för sig ligger norr om där franska skolbarns kartböcker slutar! Har jag hört.

Tur det finns bussar!

Det blev många svartvita bilder. Låt mig avsluta som jag började, med något diagonalt. Och i färg. Såg denna affisch i Peenemünde 2005:

Affisch

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: