Skrivet av: Sudden | 2013/01/19

Ett lätt raljant inlägg. Stötande personer varnas för känsliga fakta

Det börjar komma fram uppgifter om vad som hände i Saltsjöbaden. Det verkar vara ett exempel på de vanliga svårigheterna att handskas med teknik. ”Det är svårt att tänka på allt” kan man säga som man skall vara snäll. Vi får se hur ”snäll” åklagaren är.

En som det nu verkar helt oskyldig person har hängts ut av sin arbetsgivare och andra. Illa!

Hur många snusförnumstiga inlägg har jag inte läst på Postvagnen om hur bromssystem, dödmansgrepp och diverse andra reglage fungerar. ”Alla” har en uppfattning.

Jag håller förresten på och läser Thomas Salmes och Stefan Lövgrens bok ”En bluffpilots bekännelse” om hur Salme blev trafikflygpilot genom att med en PPL (och B-cert) i botten komma åt att träna på SAS Flight Academys simulatorer när de var lediga. Det gick visserligen inte vid det första  besöket att på egen hand lära sig vilka knappar man skulle trycka på för att få igång motorerna på en MD-80 men annars var det inga problem med själva flygandet.

Salme

Boken handlar om hur man tar sig fram. Man skall inte tro på allt som står i boken och Salme är en ”speciell personlighet”, snällt sagt. Man kan bli smått mörkrädd om man är harig. Här en läsares omdöme jag råkade hitta, här medförfattaren Stefan Lövgrens syn på boken. Andra läsare har andra perspektiv men håller nog med i stort. Jag har alltid undrat sedan tiden i flygklubben decenniet kring 1970 vad som driver motorflygare.

Det är förresten en s k ”dokumentär” på gång om Salme.

Kommer att tänka på Gottröra-kraschen där stora starka karlar inte riktigt förstod vad de höll på med. Eller Air France-planet som störtade i Atlanten med några förvirrade också stora starka karlar i cockpit.

Nej, låt oss ta det hela litet lättsammare:

SJ-förhör

Frågan om ett svenskt flygmuseum rullar vidare på SFF forum. Kritiska inlägg släpps fram med kritik av främst ordförandens snällt sagt ”litet vilsna” agerande som dessutom är rent oförskämt mot flyghistoriska entusiaster som slitit och jobbat i åratal för att bevara det som gemensamt samlats ihop under decennier i hela landet.

Jag minns hur jag stördes av att SFF styrelse för ca 10 år sedan smörade för Aeroseum-projektet. Visst, ”det dom har det har dom i Göteborg” och det är inte litet , men Aeroseum-satsningen kändes då för mig ändå som ett svek mot tanken på ett nationellt flygmuseum. Är det för att jag är stockholmare?

Kritiska inlägg ja. Jag minns att i SFF-webbmasters kritik av mig för drygt tre år sedan ingick att jag varit ofin nog att föreslå att han och styrelsen skulle gå en ”charmkurs” samt att jag påstått att han ”suddade i bokföringen”. Denna lättsamma kritik tålde han inte. Jag menade därmed att man inte skulle vara så gravallvarlig och formalistisk i samtalston och annat utan i stället välkomna nya ”livfulla” inlägg som exempelvis Sture Tingwalls berättelse om en reservofficers tjänstgöring i FV, samt att man inte skulle ta bort/ändra inlägg eftersom det kunde göra det svårt för forumläsarna att förstå sammanhang.

Jag kanske då skulle varit mer konkret och kanske t o m burdus för att han skulle ha begripit. Nu kunde han utan att rodna erkänna att han strök i ett av mina inlägg med den stöddiga motiveringen att ”dina ord för inte saken framåt”. Inlägg från andra personer ströks helt. Visst, ”Webbmaster är en sk-tstövel” är kanske inte så trevligt att höra (eller läsa om man är fin i kanten), men det ligger i detta fall en hel del i det tycker jag, och det är hur som haver fegt att radera inlägg som kränker/förtalar en själv medan man släpper fram kränkande påståenden om andra, t ex en viss museichef.

Nej, SFF måste bli mer seriöst och följa vedertagna regler för hur man beter sig i föreningsliv och på webben. Stiga ned från sina höga hästar. Sven S och Sven-Erik har väl suttit där rätt länge nu?

Sudden, som ändå har fått lära sig mycket flyghistoria och annat tack vare SFF. Blivit både medaljerad och utsparkad.

Responses

  1. Hej, boken om Salme var märklig. Så här i efterhand tror jag bara att jag skulle rekommendera den för någon med utpräglat flygintresse. Man fick känslan av att allt nästan var uppdiktat i hans version. Om jag minns rätt så visade det sig väl att han hade en cert för passagerartrafik? Då faller lite hela historien även om han nu inte hade alla stämplar och tillstånd. Man undrar hur tv-dokumentären blir?

    Hans

    Gilla

  2. Hej Hans! Jo boken är omdiskuterad. Salme har nog inte skrivit mycket själv utan skrivit har medförfattaren gjort, en journalist, Stefan Lövgren. Det har också tyckts att mitt i boken ändras perspektivet.

    Jag har inte kommit halvvägs än. Han uppger sig ha tagit vanligt privatflygarcertifikat (PPL) och påbörjat utbildning mot tyngre flyg.

    Alla flygcertikat måste regelbundet förnyas så stämplar och tillstånd är nödvändiga för att certifikatet skall vara giltigt. Å andra sidan hade arbetsgivaren kontrollflugit och hälsokollat honom regelbundet med goda resultat (skriver han) så i praktiken var han kompetent.

    Sedan lyckas han inte övertyga mig att han gillar sitt sätt att leva och det var delvis det som låg bakom min retoriska undran vad motorflygare strävar efter. Däremot verkar han vara företagsam, eller i varje fall ger han det intrycket, men det saknas något. Det kanske är medförfattaren som inte kan beskriva hans livslust.

    Gilla

  3. Tack för de fyra Salme-sidorna. Räcker utmärkt för mej. Vilken BS att simulatorbyggnaderna skulle stå tomma tio nätter inom en så kort tidrymd. För att inte tala om att sitta i kaptensstolen och byta kontinent och ha ATC i lurarna när instruktörspositionen är obemannad…

    Lustigt nog råkade jag just i kväll besöka SFF:s forum f f g på länge och blev lika upprörd som du över den minst sagt konstiga hanteringen av vännerna på Arlanda. ”Räcker utmärkt för mej”…

    Tycker dock att du är lite hård mot budbärarna. SFF:s ryggrad är och förblir ju militär och då av den riktigt gamla och oftast markbundna sorten som uppfostrats med rekvisitioner och permissedlar.

    Gilla

    • Hej Seve!

      Jo, jag har funderat mycket över vad skälet var att jag kastades ut. Jag kallar det så även om SFF-folk använder andra ord. Sven-Eriks åtgärd att stänga av mig (tillfälligt som det visade sig) hade han ju skaffat hela styrelsens välsignelse för, och så angav han ju helt olika skäl i beskedet till mig och i sitt inlägg på forumet.

      Det låg därför säkert något annat bakom, men vad och vilka? Jag kan bara gissa (jag har inte frågat) och mina misstankar går litet åt det håll du antyder i sista stycket. Men jag såg mer till det litet förbryllande att de två namngivna långvariga trotjänarna har en helt civil bakgrund och styrelsen hade ju inte någon miltär slagsida. Men ändå…

      Gilla

  4. Det fungerade förr!
    http://www.historiskt.nu/diverse/film/snoslunga.wmv

    Gilla

  5. Det är en annan historia men på sikt är det väl tänkt att järnvägen kommer att återta forlorad mark? På vissa sträckor kommer flyg att ersättas av tåg. Det sägs också att ungdomar blir mindre och mindre benägna att ta körkort och lägga ner de summor som det innebär att äga och köra en bil. Befolkningen åldras och med stigande ålder följer sjukdomar som gula fläcken tex som omöjliggör vidare bilkörning så kanske på sikt att bilen inte blir lika viktig?

    Samtidigt undrar man. Följer totaldebaclet uppe i Norrland. Trots nya ”utprovade” tåg fungerar i stort sett ingenting. Vintern är på intet vis extrem ( kanske sista dagarna) utan en rätt normal vad avses snömängd och kyla. Istället för dyra upphandlingar borde man kontaktat tågbolag i Kanada, Norge, Finland och kanske Ryssland och hört vad de beställt. Ryssarnas specar lyder tydligen att tågen skall klara -40 grader. Vore väl inte fel att ha de kraven även i Norrland?

    Ursäkta OT men kan inte låta bli att ge en ”homage” till Seve Ungermark som skriver här ovan. Jag var ganska liten men saknar den tidens tv-journalister. Tänker förutom på Seve tex på Tor Åman, Lars-Erik Wännstrand och Henry Christansson (stavningen kan vara fel här) samt många fler. Dagens journalister är säkert lika duktiga men ack så strömlinjeformade. Som framsprungna ur en fabrik. Vilket de säkert är.

    Där jag bor hade vi för övrigt då fd. tv-legendarer boende. Allan Schulman och Ilgars Linde. Tyvärr är båda bortgångna idag

    Gilla

    • Tack, Hans, både för vänliga ord och för att du ger mej en påminnelse om några av min ungdoms arbetskamrater. Nutida medier och inställda tåg har jag inget nytt att säga om. / Seve

      Gilla


Kommentera

Kategorier

