Skrivet av: Sudden | 2013/01/22

Läst och upplevt på sistone

Först lite IT.

En vän konstaterade nyligen att för att kunna skriva kommentarer måste han numera själv skaffa sig ett konto hos WordPress. Jag vet väldigt litet hur det är att som utomstående skriva inlägg på min blogg men jag gick på försök in som ”vem som helst” och krävdes då inte på att skaffa mig ett konto. Inläggsskrivandet var förstås knöligt, men så är det på alla bloggar och liknande jag stött på. Jag misslyckas för det mesta de första gångerna.

Det är illa att man inte kan rätta fel man råkat göra. Facebook medger lyckligtvis numera (för det mesta) rättelser. Innan dess var Facebook lömskt särskilt om man trodde att ”enter-tangenten” gav radframmatning. I övrigt är det fortfarande irriterande att inte veta vem som ser vad på Facebook. Jag läser något roligt eller skriver något oerhört bra 😉 men vilka andra kan läsa det? Ändå måste jag säga att Facebook inte är så dumt.

Jag noterar ibland i vissa kommentarer på webben att skribenter använder en punkt på en rad som stycke-åtskiljare. Det har jag ibland själv måst tillgripa när jag redigerar mina blogginlägg. Flera gånger har jag blivit förtvivlad när jag inte kan få det hela visuellt något så när prydligt. Och hur ser det ut hos andra? En gång blev jag chockad hur stympad min blogg var hemma hos min äldste son och datakonsult men han tog lätt på detta. Ingen annan har klagat heller.

I går hade jag ett omedgörligt problem med att komplettera en äldre bloggpost med en länk till en tidningsartikel om Sigurd Larsson, Flygar-Lasse (Flygarlasse). Fick gå en omväg.

Flygarlasse_foto_Flygrevyn

För ett tag sedan hade min signatur ”Sudden” blivit ersatt med mitt namn och profilbilden saknades i en kommentar från mig (jag är i särklass den som mest kommenterar min blogg). Kämpade en kvart men gav upp. Jag bjuds på olika alternativ när det gäller att svara på kommentarer (verkar det som) och det kan bli ganska rörigt ibland. På Facebook har blänkaren om mina bloggposter varit borta ett tag, men nu verkar jag ha lyckats få igång funktionen. Så länge den nu håller, den har smitit undan tidigare. Blänkaren hos DN och dylikt när jag i min blogg länkat till en artikel där verkar ha somnat in.

Jag utnyttjar inte ”systemets” alla finesser, har inte orkat lära mig dem. Vem skulle inte vilja kunna snyggt infoga länkar och bilder i kommentarerna. Ständigt när jag en misstanke att egentligen kan mycket mer göras och därtill på ett mycket enklare sätt bara jag ägnade ”några minuter” åt att lära mig alla konster.

En gång hette det att med digitalteknik blev allt perfekt eller så funkade det inte alls. Nu har digitaltekniken kommit så långt att det hela funkar även om man gör små fel – och det är väl bra. Ibland funkar det något så när och resultatet kan variera.

Helt nyligen kommenterade jag begreppet ”allmänflyg” och svävade ut litet och erinrade mig att olika slag av flyg ofta hade motstridiga önskemål. Påstod att detta varit tydligt i ett nummer av KSAK:s organ Flygrevyn där luftrumsändringen 1974 diskuterades. När jag nu söker igenom gamla nummer såg det inte alls ut som jag mindes det från ca ett decennium sedan när jag skrev Kronologin och konsulterade Flygrevyn, som jag har en ofullständig samling av. Minnet är bedrägligt! Det visade sig bl a att en artikel faktiskt gav en hygglig formell sammanfattning av vad förändringen innebar. Så gott det nu gick eftersom de dokument som beskriver ändringarna vägde tillsammans mer än ett halv kilo! Och vad innebär formella ändringar i ”praktiken”? Här är artikeln, med bl a flygvapnets önskan att slippa korsa ”Röd-ettan” varje gång man skulle öva:

luftrum

Någon rundabordsdiskussion med olika intressanter fann jag ej (vad avser luftrummet, däremot om annat), men väl många artiklar och notiser i flera nummer om hur ödesdigra ändringarna skulle vara för småflyget (om jag får kalla det så), vilket även syns i artikeln ovan. Just segelflygarna var oroliga och bl a skulle Landskronasegelflygarna behöva åka 7 mil till sitt fält (något stockholmarna då gjort länge). Fallskärmshopparna ville kunna hoppa från höga höjder o s v. KSAK och SPAF JO-anmälde tydligen Luftfartsverket för att ha blivit överkörda. KSAK ömmade speciellt för segelflygarna och SPAF hade nog något att klaga på, det var de bra på vill jag minnas 😉 Flygare verkar aldrig ha tumme med ”sina” myndigheter. Eller är man extrem frihetsälskare, kverulansbenägen, rädd för det okända eller bara drömskt nostalgisk?

Här en teckning av Bertil Hladisch som då segelflög i Stockholms Segelflygklubb:

Cumulus_Flygrevyn

En utvikning: Själv kände jag mig aldrig fri när jag flög, fast ”alla” säger att de får en sådan frihetskänsla av att flyga. Nej, för mig var ensamvandring i fjällen den stora friheten. Visserligen bar man 17 kilo på ryggen, men då hade man kost och logi fixat för en vecka. Man kunde då gå vart man ville, aldrig behöva känna oro att ”gå vilse”. Vad det nu skulle vara, man var trygg i sin egen lilla värld. Det man inte hade i huve’, fick man ha i benen.

Under bläddringen i gamla nummer av Flygrevyn upptäckte jag en berättelse av Olle Berg om hur han en stillsam augustisöndageftermiddag 1973 kunde segelflyga över Stockholm från Skarpnäck i sin Libelle, SE-TGO (”Tokige Gamle Olle”). Han skriver att för att kunna göra detta måste man kunna sina saker och väder- och trafikförhållanden vara speciella. Särskilt fritt är det ju inte, men det är ju i alla fall roligt att veta att man klarat en sådan sak. Och kanske just en sådan vetskap ger den trygghet som är en förutsättning för att känna sig fri – jag klarar detta, no worry! Han påminner också om hur mycket enklare det gick till förr i tiden, alltså långt före 1973.

(Jag erinrar mig en annan gammal känd segelflygare som när han begivit sig söderut från Skarpnäck efter en bit på vägen beslutat att sticka åt ett annat, bättre håll. Han saknar då visserligen karta men tänkte att detta är ju inga okända trakter precis; man minns ju skolgeografin. En bit på väg ser han så plötsligt en Metropolitan komma mot sig på samma höjd. Det blev en del snack efteråt med flygledningen!)

Man hittar ju mycket annat skoj när man letar i gamla tidningar. Man påminns om skribenter som Lennart Berns, Seve Ungermark, Robert Löfberg, Ove Dahlén, Erik Blomberg, Yngve Norrvi, Stig Yngve  m fl. Och så detta eviga ämne, ett svenskt flygmuseum!

Flygmuseum_Flygrevyn

Om 5 år ja! Ack, fromma och bedrägliga önskningar. Skrivet av Curt Sandberg, ett känt namn inom flygplansrestaureringsrörelsen.

Avslutningsvis, Chefsingenjören gör en bra analys av Saltsjöbadsolyckan eller kanske bättre här. (Jag är inte ensam om att ha ett bloggteknik som har sina hyss för sig.) Jag hörde i går att SHK skall utreda händelsen. Bra.

Sudden

Responses

  1. Jag har inget Worpresskonto. Får se om den här kommentaren godkänns

    Gilla

  2. Jo, som synes (?) publicerades kommentaren direkt, utan att jag hade gett klartecken. Som alltid fick jag ett mail om att min blogg fått en kommentar, men detta var ett mail av det slag som bara ger mig alternativen att slänga kommentaren i papperskorgen eller märka den som skräp. Kommentaren hade alltså redan publicerats. Andra mail får jag där jag även ges alternativet att godkänna kommentaren, d v s den har ännu inte publicerats.

    Det är väl ungefär så att är skribenten känd av systemet som en person vars kommentarer en gång godkänts, så godkänns kommentaren. Kanske det dock krävs att man använder sin vanliga mailadress och/eller signatur eller IP-nummer.

    Vid en annan blogg som jag då och då kommenterar, går min kommentar ibland fram direkt, ibland får jag beskedet att den först kommer att granskas.

    Det krav på ”kontoinnehav” en vän ställdes inför redan när han skulle skriva/sända kan ha varit ett missförstånd eller en nyck av systemet.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

