Skrivet av: Sudden | 2013/01/30

En flygolycka nära Vängsö 1966

Många kommer till min blogg via sökord, och det är givande att se vad de söker efter. Ett par gånger har sökordskombinationen ”Vängsö olycka 1966” kommit upp.

Jo, jag minns olyckan även om bara genom vad jag hört. En Piper Cherokee PA-28 SE-EMM störtade söndagen 2 oktober 1966 i Vängsö-trakten, ca 10 km norr om Gnesta, varvid de två ombord omkom. En var ÖSFK-medlemmen Bo Reinhold Skårud född 1937-10-18, en lugn stillsam värmlänning som jag minns honom men jag hade kommit till klubben först några månader tidigare sommaren 1966. En ljusblå overall minns jag också. Silver-C 1965. Jag tror att han arbetade på Ostermans flygverkstad på Bromma liksom några andra klubbmedlemmar.

Efter mycket googlande fann jag att Bo är begravd i Arvika och att han varit bosatt i Bromma församling. Sedan fick jag bläddra noga i SFF:s C- och E-register efter Cherokeer. I krönikan över ÖSFK, Östra Sörmlands Flygklubb, ”En gnutta flax” är nämligen inte haveriet nämnt vad jag kan se. Till slut fann jag de korta uppgifterna över SE-EMM och dess haveri i E-registret.

Som jag minns höll Bo på med att lära sig motorflyga. Planet fördes av en flyglärare som jag antar var knuten till Bromma flygskola, som ägde planet. Jag hade någon gång sett denne person på Vängsö, det sas visst att han var en f d fältflygare.

I SFF:s E-register kan man läsa att det handlade om ”avancerad flygning”, vilket ju är något man inte ska göra med en Cherokee och inte med en flygelev. Jag vill minnas att en flygkapten från sin sommarstuga skulle ha sett att planet inte flögs som man skulle. Jag vet inte om det bröts sönder i luften, men jag har alltid föreställt mig det, fast troligare är kanske att man kommit för lågt. Tror att nedslaget skedde i skog några kilometer norr om fältet.

2 oktober var en söndag. Minns hur vi äter middag i vårt kök på Sjöskumsvägen i Hökarängen tillsammans med en arbetskamrat, Sven J (senare Luftfartsverket/Luftfartsinspektionen). Den låga höstsolen lyser in genom köksfönstret. Så ringer telefonen och en helt uppriven kamrat ringer och berättar om det hemska som hänt. Möjligen sa hon något om en vinge som gått av, vilket ju Sven som f d Ljungbyhedselev och en allmänt saklig person väl drog sina slutsatser av men vi snackade inte mer om detaljerna. Men sordin på stämningen blev det.

Jag ser i min flygdagbok att jag besökte Vängsö först ca tre veckor efter olyckan.

Här en skanning ur ”En gnutta flax”. Bilden är kanske från 1965, före min tid på Vängsö. Den enda bild med Bo Skårud på jag fann. Jag hade problem med bildens rastrering.

Vasslandning4

Man ser Bo Skårud till höger bakom Anita E och något skymd av vasstrån.

Sudden

P S. I Facebookgruppen ”Vi flög på Vängsö” har framkommit att den andre ombord hette Henry Forsbäck, också han medlem i ÖSFK och bördig från Bondekeby inte långt från olycksplatsen.

Kommentera

Kategorier

